سلامت نیوز : حسینعلی شهریاری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع زیرمیزی، افزود: در مورد پدیده زشت زیرمیزی اعتقاد من این است که مسئولیت با وزارت بهداشت است،چون متولی سلامت مردم این وزارتخانه است و تجربه نشان داده است هر جا که مسئولان این وزارتخانه عزم و اراده جدی برای برخورد با این پدیده داشته‌اند توانسته‌اند آن را کنترل کنند و آن را به حداقل برسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: مسئله زیرمیزی به قدری افزایش یافته است که چندش آور شده است و آدم با مشاهده این وضع شرمش می‌شود. البته تعداد پزشکانی که دست به این اقدام زشت و غیر اخلاقی می‌زنند‌ تعدادشان زیاد نیست و در گروههایی مثل داخلی، اطفال و مانند آن دیده نمی‌شوند، بیشتر پزشکانی که به اصطلاح چاقو به دست هستند و در جراحان این رفتار زشت مشاهده می‌شود که شاید تعدادشان به 2 تا 5 درصد جامعه پزشکی هم نرسد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: مسئولیت برخورد با زیرمیزی به عهده وزارت بهداشت، نظام پزشکی و تعزیرات حکومتی است ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس با مسئولان همه این دستگاهها جلسه داشته‌ایم و به آنها گفته‌ایم که این مسئله به اندازه فساد اقتصادی اهمیت دارد و اگر با چند نفر دانه درشت برخورد شود، بقیه پزشکان هم حساب کار دستشان می‌آید.

وی گفت: اگر با 30 تا 40 نفر از پزشکان دانه درشت که فقط به فکر افزایش ویلاها، املاک،‌لوکس تر کردن خودروها و سفرهای خارجی هستند، برخورد شود، بقیه پزشکان هم حساب کار دستشان می‌آید و این مسئله برای همیشه برچیده می شود اما اکنون شاهد این هستیم که برخی پزشکان زیاده خواه قداست جامعه پزشکی و افرادی که صادقانه کار می‌کنند را هم زیر سؤال می‌برند.

شهریاری ادامه داد: قانون برای برخورد با پزشکان متخلف صراحت دارد در قانون آمده است که اگر پزشکی پول اضافه از مردم گرفت در بار اول باید 2 برابر مبلغ اضافه را  مسترد کند و توبیخ کتبی نیز در پرونده او درج شود، در صورتی که این کار او برای بار دوم تکرار شود باید 5 برابر مبلغ اضافه دریافتی جریمه شود و علاوه بر پزشک مسئول فنی بیمارستان هم توبیخ کتبی می‌شود که در پرونده وی درج می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: در صورتی که پزشک برای بار سوم تخلف دریافت پول زیرمیزی را انجام دهد، 10 برابر آن مبلغ جریمه می‌شود و علاوه بر پزشک و مسئول فنی، پروانه فعالیت بیمارستان هم باید برای همیشه لغو شود. ما این قوانین بازدارنده را داریم اما متأسفانه صدور چنین احکامی تا حد زیادی به نظر قاضی و تعزیرات بستگی دارد و معمولاً اجرا نمی‌شود.

وی گفت: قوانین ما نقص ندارد، مهم این است که وزارت بهداشت و نظام پزشکی عزم و اراده جدی برای شناسایی و معرفی افراد خاطی را داشته باشند و تعزیرات و قضات نیز برخورد قانونی لازم را داشته باشند اما متأسفانه شاهد این هستیم که همه پزشکان متخلف شناسایی و معرفی نمی‌شوند و آنانی که معرفی می‌شوند هم مبالغ بسیار ناچیز از 16 هزار تومان تا 200 هزار تومان جریمه می‌شوند که خنده دار است.

شهریاری اضافه کرد: چنین برخوردهایی از سوی وزارت بهداشت،نظام پزشکی، تعزیرات و قضات جای حرف و حدیث دارد، ضمن اینکه در کنار این مسائل شاهد ارجاع بیماران از بیمارستان دولتی به خصوصی هستیم یا مواردی که پزشک در مطب پول اضافه را می‌گیرد و بیمار را در بیمارستان دولتی عمل می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: قوانین فعلی بازدارندگی لازم را دارند با این حال برای اینکه بهانه از مسئولان اجرایی و قضایی گرفته شود و امکان برگشت کامل پول و حقوق بیماران باشد،بعد از تصویب بودجه یک طرح یک فوریتی را برای اصلاح قوانین فعلی و کامل کردن آن به صحن علنی مجلس می‌آوریم و سعی می‌کنیم تا پایان تابستان آن را تصویب کنیم تا این مسائل سر و سامان بگیرد و دیگر بهانه‌ای نباشد.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که اکنون متأسفانه دیده می‌شود این است که گاهی هم که یک پزشک متخلف از سوی مسئولان شناسایی می‌شود یا پس از شکایت مردم در معرض جریمه و تنبیه قرار می‌گیرد، بلافاصله افراد ذی نفوذی که با آن پزشک مراوده دارند، با مسئولان تماس می ‌می‌گیرند و از آنها می‌خواهند که با این پزشک برخورد نشود.

شهریاری تأکید کرد: متأسفانه این گروه از پزشکان فقط به افزایش مال و منال، دارایی، افزایش ویلاها، سفرهای خارجی و خودورهای لوکس خود فکر می‌کنند و سلامت مردم و قداست جامعه پزشکی برای آنها اهمیتی ندارد، به نظر من مسئولیت نهایی با وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت است و اگر واقعاً بخواهند با قوانین فعلی هم می‌توانند جلوی این پزشکان زیاده خواه را بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha