سلامت نیوز : نسیم‌های بهاری بهانه خوبی شد تا مسئولان آلودگی و گرد وخاک را به دست فراموشی بسپارند تا بار دیگر شاهد تلنبار قوانین اجرا نشده در این زمینه باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ امروز روز جهانی هوای پاک نامگذاری شده است. وقتی از هوای پاک صحبت می‌کنیم ناخودآگاه روزهای خاکستری کلانشهر‌ها به ویژه تهران را به یاد می‌‌آوریم. روزهایی که نقطه‌ای برای راحت نفس کشیدن وجود ندارد. روزهایی که طوفان گرد و خاک تمام کشور به خصوص مناطق جنوب را در بر می‌گیرد.

اکنون بادهای بهاری فروردین و اردبیهشت در راه است و همین موضوع باعث شده که فعلا هوا خوب و درگیر ریزگرد‌های غلطان نباشد. اما این نسیم‌های بهاری بهانه خوبی شد تا مسئولان آلودگی و گرد وخاک به خصوص سرب موجود در بنزین و بی‌کیفیت بودن خودرو‌ها و هزاران دلیل دیگر را به دست فراموشی بسپارند و درست زمانی که آلودگی به سراغمان آمد با جلسه‌های متعدد و البته بی‌نتیجه به ما یادآوری کنند که به فکر هموطنانمان هستیم و در ‌‌نهایت تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود تعطیلی چند روزه تهران و دیگر کلانشهر‌ها است که همین موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری در روند کاری مراکز اداری شده است.

سرطانزا بودن بنزین و ذرات معلق موجود در هوا با وجود مواد شیمیایی که کارخانه‌ها و خودرو‌ها تولید می‌کنند بار‌ها توسط برخی از مسئولان کشور اعلام شده است و تائید‌ها و تکذیب‌های بسیاری در این زمینه مطرح است.

هزاران مواد شیمیایی که به دلیل دستکاری‌های بشر در طبیعت روز به روز بیشتر می‌شود عامل اصلی آلودگی در جوامع در حال توسعه شده است. یادم نمی‌رود گفته‌های پزشکی که می‌گفت تا چند سال آینده سرطان همانند سرماخوردگی برای مردم عادی خواهد شد اما آیا درمان سرطان همانند سرماخوردگی آسان خواهد بود؟ سرطانی که تاکنون جان بسیاری از انسانهایی را که به ان مبتلا شده‌اند را گرفته است. اگر گفته‌های این پزشک صحت داشته باشد آیا انسانی بر روی زمین زنده خواهد ماند؟

انگار همین دیروز بود که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از سرطانزا بودن بنزین‌ تولید داخل خبر داد و گفته بود: «نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شد در این بررسی مشخص شده که ترکیبات سرطان‌زا بنزین‌های داخلی ۳ برابر استاندارد است و از طرفی خودروسازان داخلی ضریب تراکم باک خودروهای تولیدی خود را دست‌کاری می‌کنند و این فرآیند آلودگی هوا را تا۴۰ درصد افزایش می‌دهد. »

بعد از اعلام این خبر موجی از تکذیبیه مسئولان تمام خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را در بر گرفت.

به گفته دکنر رشیدی، کلکسیونی از انواع آلاینده‌ها و تلنباری از انبوه قوانین اجرا نشده داریم و برآورد می‌شود خسارات آلودگی هوا به کشورمان هر سال بالغ بر ۸ میلیارد دلار باشد. طبق گزارش وزارت بهداشت به واسطه چند آلاینده تعداد مرگ و می‌رهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به ۴ تا ۵ هزار نفر می‌رسد.

در پایان باید گفت، نگاه سطحی و تلنباری از قوانین اجرا نشده و قوانینی که در خصوص آلودگی هوا قابلیت اجرا را ندارد به یک معضل تبدیل شده است که حداقل نامگذاری این روز به نام هوای پاک شاید تلنگری برای مسئولان باشد تا چاره‌ای برای آن بیاندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha