سلامت نیوز : دارو اوضاع مناسبی ندارد. گویا چاره وزارت بهداشت برای بهبود اوضاع دارو، خودزنی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی از وزارت بهداشت، محمود احمدی نژاد قول داد ارز دارو تامین شود؛ به نرخ مرجع. اما تاکنون اوضاع دارو بهتر نشده است. هرچند که تلاش های رسانه ای موجب شد تا دولت داروهای مانده در گمرک را آزاد کند، اما بازار دارو به آرامش نرسید.

جالب اینکه وزارت بهداشت هم به جای تلاش برای گرفتن حق بیماران از بانک مرکزی، خودزنی کرده است؛ چندی پیش و به پیشنهاد محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، ارز مرجع دارو حذف شد و دارو از لیست ارز مرجع خارج و در صف ارز مبادله ای قرار گرفت. این یعنی قیمت دارو رسما و حداقل دوبرابر می شود.

البته وزیر بهداشت از این اتفاق، به نیکی یاد می کند. او روز گذشته در دور چهارم سفرهای استانی دفاعیه سفت و سختی از تبدیل ارز دارو از مرجع به مبادله ای داشته است: "ارز دارو از نرخ مرجع به مبادله‌ای تبدیل شده و باقی مانده آن در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده که تاثیر زیادی در قیمت ایجاد می‌کند."

او در توضیح دلیل این کار چنین گفت: یکی از برنامه‌های دولت خارج کردن دارو‌ها از حالت دو نرخی است به طوری که دارو‌ها نرخ واحد داشته باشند. دولت برای اصلاح گردش کار دارو در سال جاری برنامه جدی را در دستور کار خود قرار داده است. اهمیت این موضوع شفافیت در ارائه خدمات دارویی و ارتقای کیفیت دارو‌ها است امیدواریم با این طرح وضعیت تولید و عرضه دارو روند بهتری به خود بگیرد.

به گفته وزیر بهداشت، در حال حاضر ایران ارزان‌ترین کشور در ارائه دارو به بیماران است: چون 97 درصد دارو‌ها در داخل تولید می شود.

وزیر بهداشت درحالی از تبدیل ارز دارو و گران شدن ان خبر می دهد که به گفته خودش، اکنون 64 درصد هزینه درمان را مردم می دهند. این عدد در روایت های دیگر به بالای 70 درصد هم می رسد. دلیل بالا بودن هزینه های درمان هم ناکارآمدی بیمه ها و البته اجرا نشدن برنامه پزشک خانواده است. وزارت بهداشت باید سال 91 پزشک خانواده را به مراحال پایانی می رساند و امسال هم میوه آن را می چید. اما عملا کمبود بودجه موجب شد نه تنها پزشک خانواده به خوبی و کامل اجرا نشود، بلکه سهم مردم از هزینه های درمان را از 56 درصد در دوره مرضیه وحید دستجردی، به 64 درصد در پایان سال 91 برساند.

درباره کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم هم طریقت منفرد امروز چنین گفته است: اجرای برنامه‌های علمی و دقیق پزشک خانواده، فعال‌تر کردن مراکز بهداشتی و درمانی دولتی برا ی کاهش هزینه‌های مردم را از جمله اولویت‌های وزارت بهداشت است."

وزیر بهداشت درباره زمان اجرای کامل طرح پزشک خانواده در کشور هم گفت: این طرح به تدریج در کل کشور اجرا می‌شود که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر در استان خوزستان و هشت استان دیگر این طرح در حال اجرا است.
 
فقط نسخه 02 باید اجرا شود

البته به اجرای پزشک خانواده هم امیدی نیست؛ پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی، وزارت بهداشت نسخه 02 پزشک خانواده را تغییر داد. مسوول تغییر هم حسن امامی رضوی، معاون درمان دستجردی شد. او گفت که این نسخه ایراداتی دارد و باید اجرا شود.

وزیر سابق بهداشت معتقد است که تغییراتی که در نسخه 02 پزشک خانواده اعمال شده، عملا اجرای آن را با مشکل مواجه می کند. او در این باره به خبرآنلاین گفت: "نسخه‌ای که می‌خواهند اجرا کنند "02" نیست و اجرایی نخواهد شد. همچنین کسانی که به عنوان ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده انتخاب شده‌اند، تبحر لازم را ندارند. سازمان‌های بیمه‌گر نیز اکنون در این برنامه در حاشیه هستند و حضور ندارند."

دستجردی گفت: امیدواریم آقایان بتوانند نسخه 02 را پیاده کنند. هر چیز دیگری جز 02 انجام شود، از آنجا که همکاری بیمه‌ها را ندارد، نمی‌تواند موفق شود؛ نسخه 02 پس از مشخص شدن اشکالات نسخه 01 و برطرف کردن آنها، تدوین شد و این نسخه می‌توانست تا 99 نیز پیش رود. به همین دلیل نیز نام آن را "02" گذاشتیم.

به عقیده او نباید کاری کارشناسی که هزاران نفر ساعت بر روی آن کار کرده‌اند، زمین گذاشته شده و کار دیگری دست گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha