رئیس انجمن روانپزشكی ایران گفت: برای ارائه خدمات روانپزشكی مناسب به مردم حداقل به 40 هزار تخت روانپزشكی و 10 هزار روانپزشك نیاز داریم در حالی كه فقط 11 هزار تخت روانپزشكی و حدود 1200 روانپزشك در كشور وجود دارد.

‌احمد جلیلی در گفت‌و‌گو با  فارس‌ افزود: طی سال‌های گذشته در وزارت بهداشت اقدامات نسبتاً خوبی در حوزه تحقیقات روانپزشكی انجام شده است اما متأسفانه هنوز حوزه سلامت روان در ساختار اجرایی كشور جایگاه مناسبی ندارد و برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه نیازمند اقدامات زیربنایی در كشور هستیم.
وی ادامه داد:‌ طی 2 سال گذشته با حضور آقای دكتر رزاقی در اداره كل سلامت روان وزارت بهداشت تلاش‌های قابل توجهی برای بهبود خدمات روانپزشكی در كشور انجام شد یك نمونه آن تلاش‌هایی است كه برای تدوین ضوابط و استانداردهای بیمارستان‌های روانپزشكی بود، با وجود این بسیاری از این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب نرسید و به هر حال آقای دكتر رزاقی مدیر كل این اداره و خانم دكتر رحیمی رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت طی 2 ماه گذشته هر دو از وزارت بهداشت رفتند.
رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت اضافه كرد: در زمان حاضر در حوزه خدمات روانپزشكی در كشور با كمبودهای زیادی مواجهیم، تعداد كل تخت‌های روانپزشكی در كشور اكنون در خوشبینانه‌ترین برآورد از 11 هزار تخت تجاوز نمی‌كند در حالی كه حداقل به 40 هزار تخت روانپزشكی در كشور نیازمندیم.
وی گفت:‌ هزینه ایجاد تخت‌های روانپزشكی بالاست، نیم قرن در كشور تلاش شده است كه نتیجه آن وجود 11 هزار تخت روانپزشكی است بنابراین اگر بخواهیم این كمبود را جبران كنیم نیازمند اعتبار و بودجه مناسبی در هر سال هستیم كه متأسفانه چنین اعتباری در زمان حاضر وجود ندارد.
وی اضافه كرد: برای رفع این كمبود قراربود 10 درصد تخت‌های بیمارستانی تمام بیمارستان‌های عمومی كشور به بستری بیماران روانی اختصاص یابد، این كار دستور وزیر بهداشت فعلی و چند وزیر بهداشت قبلی را هم داشت اما در عمل چون خدمات روانپزشكی در مقایسه با سایر خدمات پزشكی سودآور نیست، حتی بیمارستان‌های دولتی هم این دستور را اجرا نكردند شاید دلیل آن این باشد كه بیمارستان‌های دولتی هم باید خودكفا باشند.
جلیلی گفت: هنوز پرسنل روانپزشك كارآزموده در كشور به تعداد كافی نداریم كه بتوانیم جوابگوی نیاز مردم به این خدمات باشیم، بر اساس آمارهای موجود احتمالاً حدود 1200 روانپزشك در كشور داریم در حالی كه حداقل به 10 هزار روانپزشك در كشور نیاز داریم، دانشگاه‌ها توان تربیت بیش از این میزان روانپزشك را ندارند و البته نظام جذب روانپزشكان در كشور نیز دچار اشكال است و روانپزشكان مانند پزشكان عمومی تلاش می‌كنند در مراكز استان‌ها و شهرها فعالیت كنند در حالی كه نیاز به روانپزشك در اقصی نقاط كشور مشهود است.
رئیس انجمن روانپزشكی ایران ادامه داد: بر اساس برآوردهای موجود بین 15 تا 20 درصد مردم به نوعی به یكی از اختلالات روانی دچار هستند ولی هر گاه ما این آمار را اعلام می‌كنیم سوء برداشت می‌شود و تصور می‌كنند می‌خواهیم سیاه نمایی كنیم در حالی كه این آماری است كه كم و بیش در اكثر كشورهای جهان وجود دارد، مهم نحوه برخورد با این بیماران، رعایت بهداشت روان در جامعه و خانواده‌ها و خدمات‌رسانی مناسب به افرادی است كه به خدمات روانپزشكی نیاز دارند.
به گفته وی افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی در كشور است كه حدود 13 تا 14 درصد افراد جامعه را در بر می‌گیرد و البته این بیماری شایعترین بیماری در بین زنان كشور است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha