سلامت نیوز : علی اکبر ولایتی در خصوص احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: توسعه و افزایش دانشگاههای علوم پزشکی در کشور در واقع باعث افزایش کیفیت کار در حوزه‌های آموزش، پژوهش ، درمان، بهداشت و ... می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ؛ وی با اشاره به تأسیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: زمانی که دانشکده علوم پزشکی ایران راه اندازی شد، کتابخانه مرکزی مهمترین امتیاز آن بود. در آن زمان مثل امروز مدلاین و اینترنت و سایر امکانات وجود نداشت بنابراین در صورتی که درصدد نوشتن مقاله‌ای بودیم کتابخانه مذکور که در خیابان گاندی قرار داشت فرصت مغتنمی برای گروه علوم پزشکی به شمار می‌آمد، مقالات مورد نظر را به آن سفارش می دادیم و سپس با استفاده از آنها مقاله خود را می‌نوشتیم.

ولایتی افزود: پس از پیروزی انقلاب این دانشکده توسعه یافت و برخی از بیمارستانهای شهر تهران که عملاً بدون اتصال به دانشگاههای علوم پزشکی پایتخت مانده بودند تحت پوشش این دانشگاه قرار گرفتند و به تدریج دانشگاه علوم پزشکی ایران شکل گرفت.

وی توسعه دانشگاههای علوم پزشکی در کشور را یک کار اساسی دانست و اظهار داشت: اولین دانشکده پزشکی ایران در سال 1313 شمسی در تهران تأسیس شد و سپس در سایر شهرهای کشور از جمله مشهد و اصفهان و تبریز و... شاهد راه‌اندازی دانشگاههای علوم پزشکی بودیم و این توسعه تا جایی پیش رفته است که امروز شاهد فعالیت نزدیک به 50 دانشگاه علوم پزشکی در کشور هستیم .

این پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: توسعه و افزایش دانشگاههای علوم پزشکی در کشور در واقع باعث افزایش کیفیت کار در حوزه‌های آموزش، پژوهش، درمان، بهداشت و ... می شود.

ویگفت: در حقیقت تعدد دانشگاهها یک نوع تمرکززدایی است زیرا هری ک از این دانشگاهها سعی می‌کنند در حوزه ملی به رقابت بپردازند و به طور مثال در امتحانات کشوری بورد و سایر امتحانات در سطح کشور رده بالاتری را کسب کنند.بنابراین افزایش تعدد دانشگاهها موجب افزایش رقابت و افزایش رقابت نیز موجب افزایش کیفیت خدمات آنها در حوزه های مختلف می‌شود.

ولایتی در خصوص الحاق دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: علت تلفیق این دانشگاه جای بحث بسیار دارد  اما همچنان که در قرآن کریم آمده است باید گفت هرچیز بالاخره به اصل خود برمی‌گردد و مردم هم از آن سود می‌برند . موضوع تقسیم بیمارستانهای آموزشی و درمانی قبلاً با تدبیر خاصی صورت می گرفت در صورتی که با این الحاق در جهت عکس عمل شده بود

وی گفت: قبلاً این طور لحاظ می‌شد که همه بیمارستانها، آموزشی و درمانی باشند تا هم مردم از این بیمارستانها برای درمان بیماری خود بهره بگیرند و هم اینکه تعداد بیمارانی که در آموزش عملی پزشکی به کار می‌روند بیشتر شود و عملاً عملکرد ما توسعه پیدا کند.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه گفت: قبل از انقلاب تعداد دانشجویان پزشکی ما حدد 700 نفر بود در حالی که امروزه حدود ۴ هزار نفر فارغ التحصیل پزشکی در سال داریم یعنی این رقم حدوداً شش برابر شده است.

ولایتی افزود: زمانی در کشور پزشکان هندی، بنگلادشی و فیلیپینی داشتیم که نه مردم و نه پزشک هیچکدام زبان یکدیگر را نمی‌فهمیدند بنابراین هیچ ارتباطی بین آنها امکانپذیر نبود نه پزشک می‌توانست در خصوص بیماری از مردم سوال کند و نه بیمار می توانست توضیحات لازم را از پزشک بخواهد. در حالی که امروز به برکت توسعه دانشگاههای علوم پزشکی نه تنها ما در این زمینه در کشور خودکفا شده‌ایم بلکه حتی این امکان وجود دارد که پزشکان ما برای ارائه خدمات به سایر کشورها اعزام شوند.

وی گفت: وقتی دانشگاهی متشکل از اساتید و مراکز مستقل را به جاهای دیگری متصل کنند، مراکز آن درجه بندی شده و مراکز دوردست و غیرآموزشی به یک دانشگاه و مراکز نزدیک و آموزشی به دانشگاه دیگر واگذار می‌شود.

وی افزود: در نتیجه در این گستره وسیع از قلعه حسن خان و یافت آباد گرفته تا فیروزکوه و... امکان رسیدگی به تمام مسائل بهداشتی و آموزشی و درمانی مردم بسیار سخت و دشوار است بنابراین این رسیدگی در حد وسعشان انجام می‌شود و در نتیجه کیفیت کار کاهش می‌یابد.کثرت کار، گستردگی، کمبود نیرو برای مدیریت از راه دور  و... در نهایت سبب می شود که مردم متضرر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha