سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 72116

سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی با بیان اینکه حدود 10 سال پیش در مقاطعی با کمبود داروهای نقص ایمنی مواجه می‌شدیم، اظهار کرد:‌ در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه داروهای نقص ایمنی وجود ندارد و تنها با مشکل گرانی داروها روبرو هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر اصغر آقامحمدی در حاشیه برنامه‌ای که به مناسبت روز جهانی نقص ایمنی در مرکز طبی کودکان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه مبتلایان به بیماریهای نقص ایمنی به چند دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: برخی بیماریهای ژنتیکی در ماه‌های اول زندگی تظاهر پیدا می‌کنند و اگر مورد درمانهای جدی قرار نگیرند قبل از یک سالگی جان خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: گروه دوم به درجات خفیف تری از بیماریهای نقص ایمنی مبتلا هستند. این بیماری در بدن این افراد پس از شش ماهگی بروز می‌یابد زیرا آنتی بادی‌هایی که از بدن مادر به جنین منتقل شده بود به تدریج کاهش خواهد یافت و بدن دیگر قادر به ساخت آنتی بادی‌های جدید نخواهد بود.

آقامحمدی اضافه کرد: گروه سوم از مبتلایان به بیماریهای نقص ایمنی در سالهای اولیه زندگی با این بیماری مواجه خواهند شد که درمانهای مناسب با بیماری برای هر کدام از آنها در نظر گرفته می‌شود.

این فوق تخصص ایمنولوژی با بیان اینکه در سایر کشورهای جهان علاوه بر افزایش آگاهی پزشکان، برای مردم نیز اطلاع رسانی در خصوص بیماریهای نقص ایمنی انجام می‌شود، اظهار کرد: لازم است آگاهی سیاست گذاران نیز در خصوص بیماریهای نقص ایمنی تغییر کند.

رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی ضمن انتقاد از بالا بودن قیمت داروهای بیماران مبتلا به نقص ایمنی عنوان کرد: متاسفانه بیماران نقص ایمنی جزو بیماران خاص نیستند اما هزینه‌های درمان بالایی را متحمل می‌شوند البته برخی داروها نظیر ایمنوگلبولین توسط بیمه و وزارت بهداشت تحت پوشش قرار دارند و بخش بزرگی از هزینه‌های دارو را می‌پردازند.

وی افزود: اما در خصوص سایر داروهای بیماران نقص ایمنی این پوشش وجود ندارد و عدم استفاده از داروها به علت عدم توان مالی شانس ابتلا به عفونت‌ها را بالا می‌برد.

این فوق تخصص ایمنولوژی در پایان با بیان اینکه حدود 10 سال پیش در مقاطعی با کمبود داروهای نقص ایمنی مواجه می‌شدیم اظهار کرد:‌ در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه داروهای نقص ایمنی وجود ندارد و تنها با مشکل گرانی داروها روبرو هستیم.

در ادامه دکتر نیما رضایی، مدیر مرکز طبی کودکان با بیان اینکه 200 نوع بیماری ژنتیکی شناخته شده است که طی آن سیستم ایمنی فرد با اختلال مواجه می‌شود، عنوان کرد: بیماریهای نقص ایمنی شیوع بالایی دارند و جزو بیماریهای نادر محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: می‌توان به کمک مشاوره‌های ژنتیکی پیش از ازدواج تا حدودی جلوی بروز برخی از بیماریهای نقص ایمنی را گرفت البته نمی‌توانیم ادعا کنیم همه بیماریهای نقص ایمنی و ژنتیکی قابلیت تشخیص دارند.

این متخصص ایمنولوژی با بیان اینکه اگر در خانواده‌ای بیماری مبتلا به نقص ایمنی وجود داشته باشد، مادر در زمان بارداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: اگر مشخص شود جنین نیز دارای مشکل مشابهی است اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از بارداری یا درمان انجام خواهد شد.

رضایی ضمن تاکید بر اینکه ازدواج فامیلی احتمال ابتلا به بیماریهای نقص ایمنی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: نقص ایمنی در خانواده‌هایی که ازدواج فامیلی داشته‌اند شیوع 30 درصدی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha