سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 72118

سلامت نیوز : رییس کنگره 53 انجمن دندانپزشکان ایران استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی را مهم ترین علت بروز سرطان دهان برشمرد و افزود: شایع ترین محل بروز ضایعات سرطانی ناحیه کناری – خلفی زبان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهناز صاحب جمعی با بیان اینکه سرطان زبان به علت در معرض دید نبودن علایم دیر تشخیص داده می‌شود، گفت: افراد بویژه در سنین بالای 50 باید به بازدیدهای دوره‌ای دهان توسط دندانپزشک خود توجه داشته باشند. سرطان بافت نرم از جمله زبان، لب، گونه و لثه بیش از 90 درصد کل سرطانهای حفره دهانی را تشکیل می‌دهند البته از میان آنها سرطان زبان شایع تر است.

وی با بیان اینکه بخش خلفی زبان شایع ترین محل برای بروز ضایعات بدخیمی زبانی است، گفت: در حالی که محل ضایعه در دسترس و دید دندانپزشکان نیست هم چنین این نوع سرطان تا مراحل پیشرفته درد ندارد از این رو دیر تشخیص داده می شود و کشنده است و پیش آگهی بدی دارد.

رییس کنگره 53 انجمن دندانپزشکی ایران با بیان اینکه سرطان دهان ارثی نیست اما وجود زمینه ژنتیکی، مصرف مشروبات الکلی، عفونت‌های مزمن،‌عوامل تغذیه‌ای و همچنین استفاده طولانی مدت از محصولات حاوی مواد نگهدارنده همگی در ابتلا به ضایعات بدخیم حفره دهانی موثر هستند.

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میزان بقای مبتلایان به سرطان زبان کم است، افزود: سن بالا، سوء تغذیه، فقر آهن، کمبود ویتامین B12، اسید فولیک، وجود زمینه‌هایی برای ابتلا به نقص ایمنی همگی از عوامل خطر در بروز سرطان دهان است و از آنجا که استرس و فشارهای روانی سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد این روند می‌تواند بر پیشرفت سرطان تاثیرگذار باشد.

این متخصص بیماریهای دهان و دندان از سرطان دهان به عنوان یکی از چالش‌های تشخیصی دندانپزشکی یاد کرد که در کنگره 53 در این باره بحث می‌شود.

دکتر صاحب جمعی با بیان اینکه سرطان دهان نیز نظیر هر عضوی می‌تواند با ایجاد علایمی همراه باشد، افزود: این تغییرات می‌تواند به صورت تغییر در حجم در رنگ اعم از لکه سفید، ارغوانی، قرمز، سیاه و یا آبی حتی بدون ازدیاد حجم یا تغییر در شکل در حس و حالت یک ناحیه در دهان زخم و سایش مخاطی اختلال حین جویدن و بلع غذا باشد که باید آنرا جدی گرفت.

درد در مفصل فک، احساس بی حسی در لب و فک تورم غدد بزاقی، غدد لنفاوی دهان، فک و گردن را هم نباید از نظر دور داشت.

رییس کنگره 53 انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به شیوع این سرطان در سنین بالای 50 سال گفت: اما در عین حال ابتلا به این سرطان در دیگر سنین غیرممکن نیست.

دکتر صاحب جمعی یادآور شد: مشاهده تنها راه تشخیص نیست بلکه گرفتن تاریخچه، معاینات بالینی و پاراکلینیکی از جمله بیوپسی، MRI، سونوگرافی و رادیوگرافی می‌تواند به تشخیص کمک کند.

بر اساس این گزارش پنجاه و سومین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکان ایران 23 تا 27 اردیبهشت جاری با حضور بیش از 3000 نفر شرکت کننده و با ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه دندانپزشکی توسط اساید برجسته داخلی و خارجی در محل سالن برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha