سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳

سلامت نیوز : محمد اسماعیل مطلق در همایش ملی سلامت مادران که به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در حال برگزاری است، اظهار داشت: در سال‌های 57 تا 59 مرگ مادران باردار در سطح کشور 240 مورد در 100 هزار تولد زنده بود که به مرور زمان و به دلیل مراقبت‌هایی که انجام می‌شد به 140 مورد در 100 هزار تولد زنده رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند باید تا سال 1404 حرف اول را در سطح منطقه بزنیم باید این میزان را به کمتر از هفت مورد در 100 هزار تولد زنده کاهش دهیم.

این مسئول با اشاره به آمار مرگ کودکان عنوان کرد: در سال‌های 59 ـ 57 مرگ کودکان 140 مورد در 100 هزار تولد زنده بود که در حال حاضر به 18 مورد در 100 هزار تولد زنده کاهش یافته است.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت افزود: مرگ نوزادان نیز به کمتر از 12 مورد در 100 هزار تولد زنده کاهش یافته است که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مرگ کودکان را به 15 مورد در 100 هزار تولد زنده و مرگ نوزادان را نیز به 9 مورد در 100 هزار تولد زنده کاهش دهیم که این مهم تلاش همه کسانی که در بعد سلامت فعالیت می‌کنند را نیاز دارد.

مطلق تصریح کرد: هدف کلی اداره سلامت مادران در سطح کشور کاهش مرگ و عوارض ناشی از بارداری و زایمان در مادر تا شش هفته پس از زایمان و کاهش مرگ جنین و نوزاد است.

وی بیان کرد: همچنین شاخص توسعه یافتگی و کیفیت زندگی زنان در سنین باروری، بهبود وضعیت سلامت مادران در اهداف توسعه هزاره به دنبال کاهش فقر به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه در نظر گرفته شده است.

به گفته این مسئول بر اساس شاخص کلی برنامه پنجم توسعه نسبت مرگ مادران باید در فاصله سال‌های 1990 تا 2015 به یک چهارم رقم سال 1990 کاهش یابد.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: بر اساس هدف‌گذاری کمی شورای سیاست‌گذاری میزان مرگ مادران در ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 15 مورد در 100 هزار تولد زنده برسد که نیازمند تلاش بسیاری از سوی همه فعالان این عرصه است.

مطلق افزود: بر اساس گزارشی که در سال 2012 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در سال 2010، 287 هزار مرگ مادر در دنیا رخ داده که 47 درصد نسبت به سال 1990 کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: در سال 2010 میزان مرگ مادر در 100 هزار تولد زنده در مناطق در حال توسعه 240 مورد و در مناطق توسعه یافته 11 مورد در 100 هزار تولد زنده بوده است.

این مسئول ادامه داد: همچنین نسبت مرگ مادران در 100 هزار تولد زنده بر اساس نظام کشوری مراقبت مرگ مادری از سال 1390 ـ 1381 در برخی از سال‌ها کاهش و در برخی دیگر از سال‌ها نیز افزایش یافته است ولی کاهش آن در این مدت 10 ساله چشم گیر نیست.

به گفته مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت بر اساس آمارهای موجود تعداد مرگ مادران در پنج سال اخیر در سطح کشور از 272 مورد به 296 مورد کاهش یافته است.

مطلق افزود: در استان قزوین نیز تعداد مرگ مادر در پنج سال اخیر از سه مورد به دو مورد کاهش یافته است و امیدواریم در سال 92 این دو مورد نیز کاهش یابد و تعداد مرگ مادران در استان قزوین به صفر برسد.

وی با اشاره به مهم‌ترین علل مرگ و میر مادران در ایران تصریح کرد: شایع‌ترین علت مرگ در سال 90 خونریزی حین یا پس از زایمان بوده که 27 درصد از کل مرگ و میر مادران باردار را شامل می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: پس از آن بیماری‌های تماسی، زمینه‌ای، عفونت و قلبی از دیگر علل مرگ و میر مادران در سطح کشور را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر در کشورهای پیش رفته خونریزی حین یا پس از زایمان جزو شایع‌ترین علل مرگ و میر مادران نیست بنابر این باید مراقبت‌ها را در بیمارستان جدی‌تر بگیریم تا تعداد مرگ و میرهای ناشی از خونریزی را کاهش دهیم.

مطلق عنوان کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، مرگ مادر 21 مورد در 100 هزار تولد اعلام شده و با وجود اعلام موفقیت ایران در دست‌یابی به پنجمین هدف توسعه هزاره، آمار مرگ مادران در سال‌های اخیر تقریباً بدون کاهش چشم‌گیر بوده است بنابر این باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد: مسئولیت وزارت بهداشت و بخش‌های تابع آن بسیار سنگین‌تر شده و کاهش شاخص مرگ مادران از این پس نیازمند تلاش بیش از پیش و اجرای مداخلاتی فراتر از برنامه‌های موجود و تکراری است.

این مسئول با اشاره به اینکه خدماتی که به مادران ارایه می‌شود باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، گفت: از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قابل وصول و دست‌یابی بودن، قابل اعتماد و از لحاظ فرهنگی مورد قبول بودن، از نظر جغرافیایی و زمانی قابل دسترسی بودن و به طور حرفه‌ای بر اساس بسته‌های مبتنی بر شرایط که مؤثر و با کیفیت باشند، نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha