سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 72137
سلامت نیوز : غلامرضا خاتمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وقتی وزن و قد کودکی از حد معمول پایین‌تر باشد  به آن سوء تغذیه اطلاق می‌شود.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: این سوء تغذیه به خاطر کمبود مواد غذایی است چرا که برای رشد طبیعی یک کودک می‌بایست غذای کافی به بدن برسد تا ویتامین، پروتئین و مواد مورد نیاز بدن تأمین شود که در صورت عدم تأمین این مواد، کودک از نظر وزنی و قدی عقب می‌افتد.

متخصص گوارش کودکان افزود: سوء تغذیه دو نوع است؛ یک نوع آن سوء تغذیه‌ای است که به علت بیماری مزمن ایجاد می‌‌شود ؛ مثلاً کودکی که گرفتاری کبدی یا بیماری قلبی دارد اجباراً بیماری سوء تغذیه پیدا می‌کند که به آن سوء تغذیه ثانویه می‌گوییم.

خاتمی ادامه داد: این سوء تغذیه به علت همان بیماری اولیه است؛ اما سوء تغذیه‌ای که ما به دنبال آن هستیم به خاطر عدم تأمین غذای کافی ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران تصریح کرد: این مدل سوء تغذیه قابل اصلاح است یعنی می‌توان با تنظیم برنامه تغذیه کودک کاری کرد که کودک دچار سوء تغذیه نشود یا اینکه روش تغذیه کودک را اصلاح کرد.

خاتمی بیان داشت: بعضی اوقات به دلیل عدم اطلاع مادر از میزان غذای کافی و لازم برای کودک، کودک دچار سوء تغذیه می‌شود اما اگر این اشتباه را به موقع بفهمیم، می‌توانیم کودک را نجات دهیم.

متخصص گوارش کودکان گفت: اگر این سوء تغذیه ادامه پیدا کند تبدیل به سوء تغذیه مزمن می‌شود و در آن موقع، هم وزن عقب می‌افتد و هم قد تغییر می‌کند مثلاً کودک کوتاه‌قد می‌شود.

خاتمی افزود: این سوء تغذیه هم، درمان دارد اما درمان آن مشکل و سخت است.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: اگر کودکی در مراحل اولیه سوء تغذیه باشد می گوییم سوء تغذیه حاد دارد که این سوء تغذیه را می‌توان با پروتئین غذا درمان کرد.

وی ادامه داد: اگر کودکی از دریافت پروتئین محروم باشد در کنارش مکمل‌ها را نیز نخواهد داشت چرا که به میزان کافی از کلسیم، آهن و روی برخوردار نخواهد بود.

خاتمی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه در مواجهه با کودکان بد‌غذا و بی‌اشتها چه باید کرد؛ گفت: در درجه اول باید علت بی‌اشتهایی را پیدا کرد؛ البته بعد از معاینه تعدادی از این کودکان می‌بینیم که وزن کودک درست است اما مادر اشتباه می‌کند.

وی افزود: البته کمبود مواد غذایی نیز بی‌اشتهایی می‌آورد که در مواجهه با این کودکان برنامه‌ای برای مادر تنظیم می‌کنیم تا از موادی استفاده کند که نیاز بدن کودک را تأمین می کند ثانیاً روش تغذیه کودک را اصلاح می‌کنیم و ثالثاً به مادر می‌گوئیم برای خوردن غذا به کودک فشار نیاورد.

این متخصص گوارش تصریح کرد: بچه‌های طبیعی بعضی روزها خیلی خوب غذا می‌خورند و بعضی روزها تغذیه کمی دارند که این حالت طبیعی است ؛ حال اگر مادری این اطلاعات را نداشته باشد مسلماً به بچه فشار می‌آورد و بچه هم مقاومت می‌کند.

خاتمی نقش ارث یا ژنتیک در لاغر یا چاق بودن بچه‌ها را کمرنگ دانست و گفت: اگر همان بچه لاغر را خوب تغذیه کنیم خواهیم دید از رشد عقب نخواهند ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha