سلامت نیوز : بهرام عین‌الهی ظهر امروز در نشست خبری خود که به مناسبت برگزاری کنگره کشوری آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری افزود: حدود 14 سال است که کنگره کشوری آموزش پزشکی در کشور برگزار می‌شود . این کنگره امسال به عنوان بالاترین و معتبرترین کنگره آموزش پزشکی در تاریخ دهم و یازدهم اردیبهشت در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: از نکات مهم در این کنگره توجه به نیاز مردم است که طی آن 8 سخنرانی جامع، 10 سمینار و 20 صبحانه کاری برگزار می‌شود و طی آن 200 مقاله پذیرفته شده است که 822 مقاله دیگر نیز به شکل پوستر، 403 پوستر چاپی و 419 پوستر الکترونیک خواهد بود.

عین الهی گفت: ششمین جشنواره شهید مطهری در روز دوشنبه نهم اردیبهشت برگزار می‌شود که این جشنواره نیز در سالن همایش‌های رازی و در کنگره آموزش پزشکی خواهد بود. در این جشنواره از 6 استاد تقدیر می‌شود و 43 فرآیند به عنوان فرآیند برتر انتخاب می‌شوند.همچنین غرفه‌هایی در فضای این جشنواره برپا می شود تا دانشگاه‌ها محصولات فرهنگی خود را ارائه دهند.

* برگزاری آزمون دستیاری در فضای کاملاً قرنطینه

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: آزمون دستیاری بزرگترین امتحان کشور از نظر اعتباری و علمی در سطح تخصصی است که مشکلاتی را در سال‌های گذشته به همراه داشته است اما در آزمون دستیاری امسال تمام الزامات امنیتی سخت‌افزاری و نرم افزاری رعایت شده و در فضای قرنطینه کامل، مراحل آزمون، تایپ و تکثیر آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آزمون بعدی دستیاری هشتم اسفند ۹۲ برگزار می‌شود چرا که بسیاری از داوطلبان به زمان برگزاری آزمون معترض بودند.

عین‌الهی گفت: چهلمین آزمون دستیاری تخصصی با حضور 15 هزار و 500 داوطلب در 370 رشته محل و 27 رشته برگزار می‌شود که حدود 2 هزار نفر از آنها پذیرش می‌شوند.

* برگزاری آزمون کارشناسی ارشد پزشکی نهم و دهم خرداد

معاون آموزشی وزیر بهداشت از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد پزشکی در تاریخ نهم و دهم خرداد در 61 رشته خبرداد و گفت: این آزمون طی دو روز برگزار می‌شود و از بین 70 هزار داوطلب ۴ هزار نفر پذیرش می‌شوند.

* پذیرش دستیار تخصصی دندانپزشکی سیزدهم تیر

عین‌الهی ادامه داد: پذیرش دستیار تخصصی دندانپزشکی سیزدهم تیربرگزار می‌شود که این پذیرش در 10 رشته تخصصی انجام می‌گیرد که 420 نفر از میان 2 هزار داوطلب انتخاب می‌شوند.

* اخذ مجوز جذب 4 هزار هیئت علمی

وی گفت: در هیئت‌های جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مجوز استخدام 4 هزار عضو هیئت علمی دریافت شده است که در دو مرحله فراخوان آن اعلام می‌شود و هر دانشگاه اطلاعیه می‌دهد و رشته مورد نیاز خود را اعلام می‌کند، شهریور فراخوان دوم برگزار می‌شود و نظر قطعی اعلام می‌شود.

* راه‌اندازی 13 واحد بین‌المللی علوم پزشکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت از تقویت واحدهای بین‌الملل رشته‌های علوم پزشکی خبرداد و گفت: فضای جدیدی برای پذیرش ایجاد کردیم تا از اعزام دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری شود.

وی گفت: در حال حاضر حدود 6 سال است که این امر نهادینه شده و در 13 واحد بین‌المللی در شهرهای کیش، قشم، تبریز، کرمان، زاهدان، یزد، مازندران، بندرانزلی و اهواز واحد بین‌المللی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: برای راه‌اندازی این واحدها ۳ اولویت مطرح است به این ترتیب که دانشجویان پذیرش شوند که در صورت عدم پذیرش به خارج از کشور بروند همچنین انتقال دانشجویان از خارج از کشور به ایران است که البته دارای ضوابطی است و اولویت آخر پذیرش دانشجویان خارجی است تا در ایران بتوانند از امکانات بهره‌مند شوند.

عین‌الهی گفت: جذب این دانشجویان از طریق کنکور خواهد بود و 5 برابر ظرفیت عادی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده می‌شود تا در مرحله مصاحبه شفاهی و کتبی دانشجویان را پذیرش کند.

وی گفت: در حال حاضر 6 هزار و 750 دانشجو در واحدهای بین‌المللی در حال تحصیل هستند و این واحدها در مرجع رسمی آموزشی سازمان جهانی بهداشت به رسمیت پذیرفته شده و استانداردهای موجود را دارند.

* استفاده از فضای مجازی در آموزش مداوم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: قانون آموزش مداوم در سال 70 تصویب شد و در آن تمدید پروانه مطب پزشکان بر اساس دریافت امتیاز آموزش مداوم هر 5 سال یکبار تأکید شده است.

وی ادامه داد: استفاده از فضای مجازی آموزشی در دنیا کار جدیدی است و در کشور ما به عنوان یک راهکار مناسب در حال اجراست. به این ترتیب افراد از راه دور به سایت وارد می‌شوند بسته‌ آموزشی را به صورت مجازی مشاهده می‌کنند و در پایان پس از پاسخگویی به سؤالات امتیاز دریافت می‌کنند افرادی که از این روش استفاده کنند امتیاز بیشتری خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا پزشکان به جای یکدیگر این امتیازها را دریافت نکنند گفت: بهره‌مندی از فیلم روش دیگری برای دریافت امتیاز است تا از این طریق جراحان پس از مشاهده فیلم به سؤالات پاسخ دهند.

* برگزاری سمینارهای منطقه‌ای علوم پزشکی در آینده‌ای نزدیک

عین‌الهی تصریح کرد: متأسفانه برگزاری سمینار آموزشی در کشور ما موضعی است اما در اروپا مرزها برداشته‌ شده‌اند و کنگره‌ها به صورت منطقه‌ای با تبادل نظر وسیعی برگزار می‌شود به همین دلیل در جهت بیداری اسلامی و گسترش کسب اطلاعات علمی قرار است کنگره‌های منطقه‌ای در کشور برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha