سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 72147
سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فشارخون افراد سیگاری کمتر از میزان واقعی است زیرا فشار افراد سیگاری بر اثر استعمال دخانیات و آزاد شدن کاتکول آمین ها افزایش می یابد اما نیکوتین حاوی ماده ای دیلاتور است که فشارخون را کاهش می دهد.

 محبوب لسان پزشکی در گفت وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: بلافاصله پس از کشیدن سیگار و به واسطه آزاد شدن کاتکول آمین و در پی آن اپی نفرین فشارخون افزایش می یابد که مدت اثر آن 15 تا 30 دقیقه است بنابراین برای افراد سیگاری مونیتورینگ فشارخون توصیه می شود.

وی ادامه داد: فشارخونی اپتیوم و نرمال است که فشار سیستول زیر 120 و فشار دیاستول کمتر از 80 باشد چنانچه از این حد تجاوز کند نرمال و طبیعی نیست اگر سیستول 120 تا 139 و دیاستول 80 تا 89 میلی متر جیوه باشد اصطلاح پره هایپرتنشن را اطلاق می کنند که به یک معنا بیماری است و به یک معنا نیست.

رئیس مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اگر فشار خون سیستول بیش از 140 و تا حدود 159 میلی متر جیوه و یا فشار دیاستول از 90 تا 99 میلی متر جیوه باشد اصطلاح استیج یک هایپرتنش را اطلاق می کنند بنابراین وجود یکی از این 2 موارد کافی است.

به گفته لسان پزشکی، اگر فشار خون سیستول 160 یا بالاتر باشد استیج 2 هایپرتنش است.

وی با بیان اینکه فشارخون باید در محیط آرام گرفته شود، گفت: فرد نباید در ترس و اضطراب باشد و دیده شده فشارخونی که توسط پزشک گرفته می شود به مراتب بیشتر از فشارخونی است که توسط تکنسین یا پرستار گرفته می شود باید سعی شود فشارخون یک بار گرفته شود همچنین در شرایط بدون اضطراب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha