سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 72153

سلامت نیوز : حذف ارز مرجع چه تاثیری بر قیمت دارو دارد و آیا داروی بیماران خاص گران می شود؟ در همین باره احمد شیبانی رییس سابق غذا و دارو در گفت وگو با خبرآنلاین اعلام کرد که حذف ارز دارویی نمی تواند تاثیری در افزایش قیمت داروها داشته باشد. این درحالی است که او پیش از برکناری از سمت، نسبت به اختصاص نیافتن ارز مرجع به دارو، اعتراض کرده بود.

گفت و گوی خبرآنلاین با رییس سابق سازمان غذا و دارو را بخوانید؛


روز گذشته بانک مرکزی به طور رسمی حذف ارز مرجع دارو را اعلام کرد. به نظر شما این چه تاثیری در قیمت آن می گذارد؟
هر ساله افزایش نرخ تورم و درآمد را در کشور داریم که در درآمدهای اصلی و فرعی مردم وجود دارد. اما قیمت دارو در مقایسه با کالاهای اساسی مردم پایین تر از نرخ تورم حرکت می کند، بنابراین حذف ارز نمی تواند تاثیری در نرخ آن داشته باشد و بیش از این گران نمی شود. همچنین قرار شده یارانه 2200میلیارد تومانی به وزارت بهداشت داده شود که پس از تصویب مجلس می تواند کمی فشارهای ناشی از این حذف ارز مرجع را کاهش دهد.


شما موافق حذف ارز هستید؟
متاسفانه در گذشته که ارز اختصاص می یافت بانک مرکزی آن را به کالاها لوکس و لوازم آرایش اختصاص می داد. اما الان تا حدودی این حذف ارز می تواند از قاچاق دارو، استفاده تجاری و تجویز بی رویه دارو توسط پزشکان جلوگیری کند. به نظرم حذف ارز 1226 تومانی مشکل چندانی ایجاد نمی کند چون هم اکنون حدود 97 درصد داروهای ساخته شده و حدود 45 درصد مواد اولیه دارویی را در داخل کشور تولید می‌کنیم. البته بخشی از مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می شود از خارج وارد می شود که باز هم چندان این حذف ارز تاثیری بر قیمت آن ندارد.


اما بیماران بیماری های خاص نگران گرانی و نایاب شدن داروها هستند.
ما در وزارت بهداشت کارت هوشمند دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص دادیم. در این صورت بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌های مشخص با ارائه کارت هوشمند داروی مورد نظر خود را دریافت کنند.چون ارائه داروی ارزان قیمت یارانه‌ای در داروخانه ها موجب سو استفاده و قاچاق دارو به کشورهای دیگرشده است.


اما وزیر بهداشت اعلام کرده که این موضوع بر گرانی دارو تاثیر می گذارد.
ببنید گرانی داروهای بیماران خاص، دو علت می‌تواند داشته باشد، یک علت نگرانی بیماران و خرید داروی بیش از نیاز به‌دلیل این نگرانی و دیگری تفاوت قیمت داروی توزیع شده در داروخانه‌ها و داروی توزیع شده بین بیماران است.پس نمی توان گفت که این حذف ارز خیلی تاثیر بر نایاب شدن یا گرانی دارو داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha