سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰
کد خبر: 72156
سلامت نیوز : کودکان و نوجوانان می توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارتهای تازه بپردازند. بیشتر افرادی که از دوران کودکی به فعالیت و ورزش عادت می کنند، در سنین بزرگسالی نیز،به رغم مشغله و نوع کار خود، زمانی را به ورزش اختصاص خواهند داد. ورز شهای همراه با بازی، بهترین روش برای تبدیل کردن تمرین های بدنی به کاری مفرح است.
پرداختن به ورزش می تواند آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد. کسب مهارت و موفقیت اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد و به آنها می آموزد که چگونه محرکهای آنی را در خود کنترل کنند که این توانایی  نه تنها درورزش که در مناسبات اجتماعی نیز مفید خواهد بود و به یافتن دوستان تازه کمک می کند. در کشف علایق و شیوه صحیح زندگی به کودک کمک می کند. به کودک می آموزد که قوانین را رعایت کرده و منصفانه عمل کند. کنار آمدن با پیروزی و شکست را به او می آموزد. یک نکته مهم دیگر اینکه چاقی مفرط در سراسر جهان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و اگرکودکان از سنین کمتر به کشف لذت ورزش و بازی های ورزشی پی ببرند و کمتر به انجام بازیهای کم تحرک یا بی تحرک  )مانند بازی با کامپیوتر(  بپردازند، در آینده نیز سالم وتندرست خواهند بود.
سن شروع ورزش
کارشناسان ورزش و روانشناسی کودک توصیه می کنند که کودکان تا قبل ازرسیدن به سن 8 تا 10 سالگی نباید در ورزشهای رقابتی سازمان یافته که در آن امتیاز محاسبه می شود و به خصوص بزرگسالان در اجرای آن نقش دارند،شرکت کنند زیرا اگر کودکان قبل از رسیدن به سنی که ازنظر احساسی و فیزیکی آماده شده باشند به ورزش های رقابتی بپردازند،احتمال اینکه فشار روانی دوران تمرین و زمان مسابقه و همچنین یأس ناشی از باخت تاثیرات ناگواری بر آنان بگذارد،بسیار زیاد است و می تواند به کنار گذاشتن دایمی ورزش منتهی شود.
زیر 8 سال
باید در بازی، کشف و یادگیری مهارت هاییکه از طریق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پایین پریدن، دویدن وشنا کردن حاصل می شود، کاملا آزادانه رفتارکنند و این مهارت ها را به شادی بخش ترین روش بیاموزند.واضح است که آموختن این موارد به آنها کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتر وارد مرحله بعد شوند. والدین می توانند نقش مهمی در بازی با کودکان ایفا کنند. به یاد داشته باشید که کودکان قبل از اینکه مفاهیم برد و باخت رابیاموزند، به تمرین فراوان احتیاج دارند.
8 تا 10 سال
کودکان 8 تا 10 ساله، بسته به میزان رشد خود می توانند در مسابقات سازمان یافته شرکت کنند مانند مسابقات داخلی در مدارس. آنها هنوز برای توسعه مهارتهای خود به کمک نیاز دارند وباید کنار آمدن با نا امیدی و شکست را بیاموزند.کودکانی که بیشتر اوقات بازنده هستند بیش ازدیگران مستعد کنار گذاشتن ورزش هستند.والدین و اولیای مدرسه باید مراقب باشند که با فراهم آوردن زمینه مناسب مثلا شرکت دادن این کودک در مسابقه ای که در آن بیشترین توانایی رادارد موجبات برنده شدن و دلگرمی او را فراهم نمایند. این سنین، بهترین زمان برای پرداختن به ورزشهای مختلف و انتخاب ورزش موردعلاقه از میان آنهاست.
10 تا 12 سال
کودکان و نوجوانان می توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارتهای تازه بپردازند. بعضی از کودکان دراین گروه سنی استعداد و علاقه خاصی به یک ورزش به خصوص نشان می دهند و می توانند با داشتن مربی در این زمینه بسیار پیشرفت نمایند.یک مهارت بسیار مهم در این سنین، آموختن رفتار صحیح در زمان بازی، بردن و باختن است.پرداختن به ورزش در این سنین می تواند شامل سفرهایی با تیم ورزشی و فرصتهایی برای رهبری گروه هم باشد. نکته مهم در اینجاست که نباید نوجوان را بیش از حدود آمادگی و توانایی جسمی روحی او به انجام کاری وادار کرد.نوجوانانی که به هر دلیل علاقه ای به شرکت در ورزش های رقابتی تیمی ندارند، می توانند با راهنمایی مربیان و والدین خود به ورزش هایی چون اسکیت ، سوارکاری   ،دوچرخه سواری و مانند اینها بپردازند.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha