سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۱
کد خبر: 72158
سلامت نیوز : شاید شما هم هنگام خرید مسواک سرگردان شوید که از میان این همه مسواک قد و نیم قد و رنگ و وارنگ کدام یک رابخرید وبه خانه ببرید . یک مسواک خوب باید دسته ای داشته باشد که نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه و شما بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید. هرچه دسته مسواک ضخیم تر باشد، شما بهتر آن را در دست گرفته و کنترل بهتری هنگام مسواک زدن خواهید داشت. یک مسواک خوب باید دارای سه یا چهار ردیف مو یا الیاف باشد و بزرگی سر آن متناسب با اندازه دهان شما باشد. در این مقاله نکاتی رابیان می کنیم که توجه به آنها هنگام خرید مسواک مفید خواهد بود:

1 - سایز سر مسواك را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب كنید. مسواك مناسب باید به شما امكان دسترسی به بیشترین سطح از دندانها را بدهد و شما بتوانید آن را به راحتی به دندانهای عقبی برسانید و آنها را خوب تمیز كنید.

2 - سلیقه و نظر شما مهم است، مسواكی را انتخاب كنید كه با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندا نهایتان را بشویید. سعی كنید با مسواكتان احساس خوبی داشته باشید.

3- درصورتی كه تحلیل لثه دارید و یا دندانهای شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواكهای فوق نرم )سوپرسافت یا اكستراسافت( استفاده كنید.

4 - دسته مسواك باید به گونه ای باشد كه به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواك هرچه حجیم تر باشد، راحتتر در كف دست جای می گیرد و در نتیجه كنترل بهتری در مسوا ك زدن خواهیم داشت.

5 - زاویه بین دسته و سر مسواك باید كم باشد، یعنی دسته با شیب ملایمی به سر ختم شود.

6 - برخی كارخانجات تولیدكننده مسواك، مدعی هستند كه به دلیل ایجاد تغییراتی اندك در نحوه قرارگیری، طول، سختی و نحوه قرار گرفتن، دارای بهترین طراحی هستند و طرح جدید مسواك ارایه شده آنها، بهترین كارایی را دارد. اگرچه ادعا می شود بعضی انواع مسوا كهای جدید، پلا كهای میكروبی را بهتر بر می دارند ولی در كاربرد عملی و تحقیقات، نشان داده شده است كه هیچ یك برتری مشخصی بر دیگری ندارند و هیچ مسواكی قادر نیست همه پلا كها را بردارد. به نظر دندانپزشكان، روش مسواك زدن صحیح  مهمتر از نوع مسواك است.

7 - مسواك شما باید دارای سر كوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سر الیاف وموهای مسواك در صورتی كه گرد باشد، حین مسواك زدن لثه را كمتر تحریك خواهد كرد و احتمال آسیب لثه كاهش می یابد.

8 - یك مسواك خوب آن است كه بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. شاید بگویید كه همه مسوا كها بعد از مدتی اینطور می شوند اما مسواك اگر خوب باشد به جای اینكه در مدت دو هفته خراب شود  3،4  ماه بدون اینكه پرزهایش مشكلی پیدا كنند، كار می كند.

واقعیت اینا ست كه تمیز كردن دندا نها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواك خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند. خاصیت ارتجاعی پرز مسواك به حالتی گفته می شود كه وقتی پرز مسواك خم شود به حالت اولیه خود برگردد. این حالت سبب می شود كه پرزها مواد غذایی را به خوبی تمیز كنند. در غیر این صورت موقعی كه پرزهای مسواك را روی دندان می كشیم به جای اینكه مواد غذایی را تمیز كنند از روی آن سر می خورند و رد می شوند.

حال اگر مسواك خوبی داشته باشید پرزهای آن برای چند ماه خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می كند ولی پرزهای یك مسواك ارزان و نامرغوب بعد از چند بار استفاده پخش و پلا می شود. اگر دیدید مسواكی ای نگونه است دیگر از آن نوع نخرید.

9 - خیلی ها فکر میکنند خرید یک مسواک برقی مشکل تمام دندانهایشان را حل خواهد کرد و دندانهایشان خیلی بهتر از همیشه تمیز می شوند ولی نتایج مطالعات گوناگونن شان داده است که مسواک برقی بیشتر از مسواکهای دستی دندانها را تمیز نمیکند. شما می توانید با حرکات درست دستتان هنگام مسواک زدن حتی  موفقتر از مسواک برقی و یا حداقل در همان حد دندانهایتان را تمیز کنید.

مطالعات نشان می دهد که اثرات خوب مسواک برقی بیشتر مربوط به روزهای اول استفاده از آن است چون شما در این روزها ذوق و شوق بیشتری برای مسواک زدن دارید، مسلما بیشتر مسواک خواهید زد و به مراتب دندانهایتان تمیزتر خواهند بود ولی خرید مسواک برقی برای کودکان، معلولان و سالمندان گزینه خوبی است که بتوانند با نظارت شما بهتر دندا نهایشان را تمیز کنند.

10 - از تجربه دندانپزشک خود در زمینه انتخاب مارک مناسب برای خرید مسواک استفاده کنید چون این مارک در هر کشوری فرق میک‌ند. در ضمن چند مسواک با مارکهای متفاوت وجود دارند که همگی خوب هستند
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha