چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 72164

آیا سازمان نظام پزشکی به عنوان سندیکای جامعه پزشکان در دوره جدید به عنوان یک نهادی صنفی تخصصی فعالیت خواهد کرد یا ...؟!

صندلی داغ "نظام‌پزشکی" از آن چه کسی می‌شود؟
سلامت نیوز : سازمان نظام پزشکی دهم در حالی روزهای پایانی خود را طی می‌کند که در مقام سندیکای پزشکان و البته طبق اساسنامه‌اش، مرجع دفاع از حقوق بیماران و جامعه پزشکی است و ضمن حمایت از اعضای صنف خود، می‌بایست در برقراری مقام واقعی آنها در جامعه نیز بکوشد، وظایفی که به اذعان غالب جامعه پزشکی و حتی برخی مسوولان نظام سلامت تاکنون چندان رنگ و بوی عملی به خود ندیده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این گونه است که اکنون نگاه جامعه بزرگ پزشکی کشور به نتیجه آرای منتخبان خود در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برای انتخاب رییس کل و اعضای جدید شورای عالی این سازمان خیره مانده تا بلکه روز جمعه دریچه‌ جدیدی برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات‌شان گشوده شود.

عمر دوره فعلی فعالیت نظام پزشکی هم با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات مثبت و سازنده در حالی رو به پایان است که به زعم کارشناسان و جامعه پزشکی کشور کارهای نشده بسیاری هنوز وجود دارد که شاید مسوولان قبلی فرصت و یا اشتیاقی برای ورود به آنها نداشتند و به این ترتیب است که جامعه پزشکی کشور تحقق خواسته‌های خود را در پناه تشکیل تشکل صنفی و منسجم‌تر خواستارند و بارها نیز از تریبون‌های مختلف بر این خواسته خود تاکید کرده‌اند.

در هر حال ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی با همه حاشیه‌هایش در اواخر سال گذشته برگزار شد و پس از مشخص شدن ترکیب هیات مدیره‌های نظام پزشکی شهرستان‌ها، اکنون نوبت انتخاب رییس کل و ترکیب شورای عالی این سازمان رسیده تا مشخص شود منتخبان پزشکان در شهرستان‌های مختلف در جلسه روز جمعه خود، سکان هدایت سندیکای پزشکان را به دست چه کسانی خواهند سپرد و در راس آنها ناخدای این کشتی سوار بر امواج پرتلاطم نظام سلامت چه کسی خواهد بود؟

ایسنا در سلسله گفت‌وگوهایی به بررسی انتظارات جامعه پزشکی از اعضای جدید سازمان نظامپزشکی پرداخته است که در پی می‌آید:

رییس کمیسیون بهداشت مجلس: اعضای جدید سازمان نظام پزشکی قداست از دست رفته جامعه پزشکی را به آنها بازگردانند

دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ابتدای صحبت‌های خود "دفاع از حقوق بیماران" را به عنوان مهم‌ترین وظیفه سازمان نظام پزشکی یادآور می‌شود و می‌گوید: سازمان نظام پزشکی یک سازمان کاملا صنفی نیست؛ چرا که در اساسنامه آن که قانون مصوب مجلس است در درجه اول دفاع از حقوق بیماران مطرح شده و پس از آن مسایل صنفی عنوان شده است.

وی ابراز امیدواری می‌کند در دوره جدید افرادی که وارد این سازمان ‌می‌شوند به مسایل جامعه اشراف کامل داشته باشند، با مشکلات جامعه پزشکی به خوبی آشنا بوده و از نظر تعهد اخلاقی، سیاسی و دینی در حدی باشند که بتوانند مسایل را خوب تجزیه و تحلیل کنند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: افرادی که وارد سازمان نظام پزشکی می‌شوند همچنین باید بتوانند قداست از دست رفته جامعه پزشکی را به آنها بازگردانند؛ چرا که اکثریت جامعه پزشکی را پزشکان عمومی و گروه‌های پیراپزشکی تشکیل می‌دهند و باید جایگاه و حق و حقوق این گروه‌های پزشکی حفظ شود.

وی می‌افزاید: در مجموع در نظام پزشکی جدید باید طوری عمل شود که بیماران، پزشکان، دولتمردان و مجلس رضایتمندی داشته باشند. این درحالیست که اکنون همه ناراضی هستند و این نشان می‌دهد که به خوبی عمل نشده است.

شهریاری می‌گوید: همچنین نظام پزشکی باید بتواند با توجه به واقعیت‌های کشور تصمیم‌گیری کند و فکر نکند تافته جدابافته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: رییس نظام پزشکی باید از سابقه و تجربه کاری خوبی برخوردار باشد

دکتر عبدالرحمان رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به جامعه بیش از 200 هزار نفری عضو سازمان نظام پزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید: این تعداد عضو ظرفیت خوبی است که می‌تواند به نظام سلامت کمک کرده و در جهت خدمت رسانی خوب، به عنوان بازوی نظام سلامت عمل کند. بر این اساس نظام پزشکی هر چه بهتر کار کند می‌تواند سلامت آفرین باشد و بالعکس در صورت خطا، می‌تواند خطرآفرین باشد. در مجموع نظام پزشکی نقش موثری در سلامتی جامعه دارد.

وی می‌گوید: نظام پزشکی به شرط آن که بتواند ارتباط خوبی با دولت برقرار کند می‌تواند به عنوان نهادی مردمی و در قالب مشارکت صنفی، بازوی کارشناسی دولت باشد. بر این اساس فردی که در راس سازمان نظام پزشکی قرار می‌گیرد باید از سابقه و تجربه کاری خوبی برخوردار باشد و بتواند این ارتباطات را برقرار کند.

انتخابات نظام پزشکی

رستمیان جایگاه طب و طبیب در کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: فردی که به سازمان نظام پزشکی می‌آید باید بتواند اقداماتی انجام دهد که از قداست این حرفه دفاع کند. از طرف دیگر هر چند نظام پزشکی سازمانی صنفی است اما از آنجا که نتیجه کار آن با سلامت مردم در ارتباط است، باید بتواند از سلامت مردم دفاع کند و همچنین در جهت به روز کردن علم پزشکان فعالیت کند که البته اکنون هم برنامه‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌شود.

وی به ظرفیت‌های نظام پزشکی برای ارایه خدمات در حوادث اشاره می‌کند و می‌گوید: این سازمان همچنین می‌تواند در کارشناسی تعرفه‌ها، مالیات و ارایه خدمات مختلف به پزشکان از جمله خدمات شهری، فعالیت کند و فردی که وارد این سازمان می‌شود باید بتواند رهبری تمام این کارها را بر دست گیرد.

رستمیان همچنین بر لزوم نظارت دقیق و کارشناسی نظام پزشکی بر خطاهای پزشکی تاکید می‌کند و می‌گوید: سازمان نظام پزشکی باید بتواند در این موارد نیز نظرات کارشناسی صحیح دهد.وی تاکید می‌کند: نظام پزشکی باید بتواند در جایگاه دفاع از حق و حقوق متقابل مردم و جامعه پزشکی کار کند.

رییس کل نظام پزشکی باید مستقل باشد نه وابسته به سازمان یا جریانی

دکتر عباس صداقت، عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی نیز با بیان این که در حال حاضر خلاء‌های زیادی را در حوزه‌های مدیریتی نظام پزشکی چه در سطح سازمان و چه در سطح شورای عالی شاهد هستیم به ایسنا می‌گوید: طبیعتا انتخابات روز جمعه (ششم اردیبهشت ماه) می‌تواند بسیاری از این خلاء‌ها را پر کند.

وی همچنین با انتقاد از آنچه که " شورای عالی فعلی، نظارت قانونی خود بر رییس کل را اعمال نکرد"، می‌افزاید: این درحالیست که تمام مراحل مدیریتی رییس کل باید زیر نظر شورای عالی باشد و حتی شورای عالی این اختیار را دارد در هر مرحله‌ای که لازم دید رییس کل را استیضاح و حتی وی را از ریاست کل برکنار کند و از طریق مجمع عمومی، رییس کل دیگری را انتخاب کند.

صداقت در این باره ادامه می‌دهد: از طرف دیگر ارکان سازمان نظام پزشکی به ویژه ریاست و اعضای شورای عالی آن طور که باید و شاید در مقابل هجمه‌ای که طی سال‌های گذشته به خصوص در چند ماه گذشته به جامعه پزشکی شده است، هیچ واکنش و عکس‌العملی نشان ندادند.

وی در ادامه می‌گوید: معتقدم کسی که به عنوان رییس کل این سازمان انتخاب می‌شود باید فردی مستقل باشد نه وابسته به سازمان‌ها، نهادها یا جریان‌های مختلف. وقتی برخی‌ها در ماه‌های گذشته کوچک‌ترین کلامی در پاسخ به توهین‌ها به زبان نیاورده و کوچک‌ترین دفاعی هم از جامعه پزشکی در برابر تحقق مطالبات‌ بیمه‌ای‌شان نداشته‌اند اما اکنون که قضیه انتخابات شورای عالی نظام پزشکی مطرح است، یک مرتبه تغییر رویه دهند و حرف‌های زیبا بزنند، دردی از جامعه پزشکی دوا نمی‌کند.

وی می‌گوید: جامعه پزشکی چه در زمینه رییس کل و چه در زمینه شورای عالی نمایندگانی می‌خواهند که شجاع، کارشناس و کاربلد باشند، جامعه پزشکی و درد سلامت را بشناسند و در فیلدهای مختلف حوزه سلامت از دانشگاه گرفته تا خود نظام پزشکی فعالیت کرده باشند و به ویژه در شرایط فعلی شناخت جامع و کاملی از پزشک خانواده داشته باشند. اگر بتوان چنین افرادی را در شورای عالی و همچنین چنین فردی را در راس سازمان قرار داد و در عین حال شورای عالی را نیز بدون هیچ گونه رعایت حزبی، گروهی و دوستی به پایش عملکرد رییس کل موظف کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که حتی در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی هم قانون از دست رفته نظام پزشکی در زمینه حق تعیین تعرفه نظام پزشکی را بازگرداند؛ چرا که بنا به گفته مسوولان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و برخی نمایندگان مجلس در سال‌هایی که نظام پزشکی متولی تعرفه‌گذاری بخش خصوصی بود از یک سو بیشتر از آنچه که دولت اکنون تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد، تعرفه‌ها را افزایش نداده و از طرف دیگر در بحث تعرفه‌ها آرامشی وجود داشت که متاسفانه دو سال است این آرامش بر هم خورده است.

رییس هیات مدیره جامعه پزشکان داخلی: رییس کل نظام پزشکی سیاسی نباشد

دکتر ایرج خسرونیا، رییس هیات مدیره جامعه پزشکان داخلی نیز تاکید می‌کند که رییس کل نظام پزشکی در دوره آتی نباید سیاسی باشد. همچنین وی باید فردی صنفی‌نگر و باتجربه باشد.خسرونیا همچنین می‌گوید: رییس کل نظام پزشکی باید به مسایل روز جامعه و سلامت آشنایی داشته باشد و در جامعه پزشکی از مقبولیت کافی برخوردار باشد.

رییس انجمن صنفی داروسازان: رییس کل نظام پزشکی باید آشنا به مسایل و مشکلات پزشکان و مردم باشد

دکتر رهبر مژدهی آذر، رییس انجمن صنفی داروسازان نیز در این باره به ایسنا می‌گوید: در شورای عالی و در راس آن ریاست کل سازمان نظام پزشکی باید افرادی قرار گیرند که با مشکلات جامعه پزشکی کاملا آشنا بوده و این آشنایی وی مورد تایید همگان باشد.

وی می‌گوید: رییس کل نظام پزشکی و همچنین اعضای شورای عالی این سازمان باید افرادی باشند که پیش از این هم فعالیت‌ها و تلاش‌هایی در جهت رفع مشکلات جامعه پزشکی داشته‌اند و همگان به دانش و بینش‌شان واقف هستند.

به گفته مژدهی‌آذر، رییس کل دوره آینده نظام پزشکی باید شخصیتی شناخته شده، با تجربه و آشنا به مسایل و مشکلات جامعه پزشکی و همچنین آشنا به مسایل و مشکلات مردم باشد.

وی تاکید می‌کند: رییس کل نظام پزشکی باید فردی باشد که از ابعاد مختلف توانایی کاری داشته باشد. از طرف دیگر هر چه وابستگی وی به سیستم‌های دولتی کمتر باشد، بهتر است. بنابراین نه تنها وابستگی به سیستم‌های دولتی نداشته باشد بلکه خود نیز باید فردی باشد که بی‌نیاز از کمک این و آن برای مسایل شخصی خود باشد.

و کلام آخر...

از تمام این صحبت‌ها شاید بتوان این گونه برداشت کرد که جامعه پزشکی و مسوولان مختلف سلامتی کشور ضمن اذعان به تمام اقدامات مثبت و ارزنده مسوولان نظام پزشکی در دهه‌های گذشته، از سال 1347 که اولین انتخابات نظام پزشکی برگزار شد تا سال گذشته که ششمین انتخابات این سازمان در سال‌های پس از انقلاب به رای گذاشته شد، در عین حال انتقاداتی دارند و معتقدند که برخی نابسامانی‌ها همچنان باقیست و برآیند حرکت نظام پزشکی در رفع آسیب‌های مهم حرفه‌ای چندان چشمگیر نبوده است و از این جهت است که باید در بدنه نظام پزشکی، افکاری به کمک پزشکان آیند که مطالبات و مشکلات جامعه پزشکی را عمیقا درک کرده باشند و البته مسوولیت کمک به رفع دغدغه‌هایشان را نیز بپذیرند.

در چنین شرایطی گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر رقابت منتخبان پزشکان در انتخابات ششم برای کسب کرسی‌های شورای عالی، نام دو تن از این منتخبان یکی از مجلس و دیگری از اعضای فعلی سازمان نظام پزشکی برای تکیه بر صندلی داغ ریاست پررنگ‌تر از سایرین است و جامعه بزرگ پزشکی کشور چشم انتظار نتیجه آرایی است که روز جمعه از صندوق مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بیرون خواهد آمد.

گذشته از اینکه رییس کل و اعضای شورای عالی نظام پزشکی با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر نظام سلامت، برای دوره آتی باید از چه شاخصه‌هایی برخوردار باشند، این پرسش همچنان مطرح است:

* آیا سازمان نظام پزشکی به عنوان سندیکای جامعه پزشکان در دوره جدید به عنوان یک نهادی صنفی تخصصی فعالیت خواهد کرد یا ....؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha