چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

سلامت نیوز : شهرستان انار در شمال استان کرمان با جمعیتی حدود 40 هزار نفر هنوز بیمارستان ندارد و مردم ناچار هستند برای درمان عمدتا به شهر یزد که در فاصله 140 کیلومتری این شهرستان قرار دارد، مراجعه کنند.هیات دولت در دور دوم سفر استانی به کرمان موضوع ساخت و تکمیل بیمارستان انار را در فروردین 1388 تصویب کرد اما با گذشت چهار سال از این مصوبه و با اینکه عمر دولت کنونی رو به پایان است، از ساخت و راه‌اندازی بیمارستان در این شهرستان هنوز خبری نیست.در شهرستان انار یک ساختمان قدیمی بیمارستان وجود دارد که حدود 20 سال پیش ساخته شده اما از زمان ساخت تاکنون صرفا مرکز اورژانس بوده و به بیمارستان تبدیل نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ دکتر محمد رنجبر، رئیس مرکز مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یزد به آرمان گفت: متأسفانه طی سالیان اخیر کاربرد گسترده سموم شیمیایی در باغات پسته شهرستان انار، استفاده مردم از روغن‌های خوراکی جامد و بروز آلودگی در سفره‌های آب‌های زیرزمینی منطقه، منجر به بروز و شیوع بیماری‌های زیادی در منطقه شده است و مردم مجبور هستند برای درمان بیماری‌های خود به شهرستان‌های مجاور از جمله یزد و رفسنجان مراجعه نمایند که این امر مشکلات زیادی را برای مردم انار به همراه داشته است. دکتر رنجبر از فاصله و بعد مسافت طولانی، تحمیل هزینه‌های اضافی بر دوش مردم، شلوغ بودن مطب‌ها و بیمارستان‌ها، کمبود تخت خالی در بیمارستان‌های دولتی و هزینه بر بودن خدمات در بیمارستان‌های خصوصی در شهرهای اطراف به‌عنوان عواملی نام برد که دسترسی سریع مردم به خدمات درمانی را تحت تأثیر قرار داده و موجب نارضایتی شده است.

وی افزود: فاصله انار با نزدیک‌ترین بیمارستان به آن حدود 90 کیلومتر است و از طرف دیگر موقعیت جغرافیایی شهر انار که پیوند دهنده جاده‌های اصلی کشور (تهران- بندرعباس-کرمان) است و میزان تردد و به تبع آن تصادفات در جاده‌های منتهی به انار بسیار بالاست، ساخت یک بیمارستان 32 تختخوابی مجهز جزو ضروریات است. احمدی یکی از شهروندان انار می‌گوید: اگر بگوییم امکانات درمانی در انار در حدی بسیار ضعیف است و درخور یک شهرستان نیست، دروغ نگفته‌ایم‌. قاسمی از شهروندان دیگر روستای انار است او نیز می‌گوید: واقعا جای تاسف است که بگوییم شهرستانی با این قدمت و موقعیت، هنوز وقتی که خانمی می‌خواهد زایمان کند باید دوساعت استرس و ترس داشته باشد تا خود را به یزد برساند. یکی دیگر از ساکنان انار درباره امکانات درمانی این شهر می‌گوید: امکانات درمانی انار در حد درمان سرماخوردگی ساده، پانسمان، درمان سرپایی، تزریقات و اعزام بیمار به شهرهای اطراف است.

ساخت بیمارستان 40 تختخوابی انار در سال 92 آغاز می‌شود

دکتر عباس اسماعیلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می‌گوید: بیمارستان انار، جزو مصوبات دور دوم سفر استانی دولت به استان کرمان بوده است. او اضافه می‌کند: بعد از ابلاغ این مصوبه به دانشگاه علوم پزشکی، سال گذشته مجوز کمیسیون ماده 215 را برای ساخت این بیمارستان دریافت کرده‌ایم که سال 92 ساخت بیمارستان آغاز می‌شود. همچنین خوشبختانه مجوز سطح‌بندی بیمارستان انار که مجموعاً 40 تختخوابی است، گرفته شده است.»اسماعیلی ابراز امیدواری کرد که ساخت بیمارستان انار در سال‌جاری آغاز شود و در کمترین زمان به بهره‌‌برداری برسد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به وجود یک ساختمان قدیمی بیمارستان در انار گفت: تا زمان احداث ساختمان جدید بیمارستان انار، تلاش می‌کنیم این فضا را تجهیز کنیم.به گفته وی مردم انار در مهر 1393 می‌توانند شاهد آغاز به کار بیمارستان باشند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره جذب نیروهای مورد نیاز این بیمارستان نیز گفت در رشته‌هایی که نیروی بومی وجود داشته باشد، از بومی‌ها استفاده می‌شود و در رشته‌هایی که بومی نباشد، قاعدتا نیروی غیربومی جذب می‌گردد.

مسئولین رفسنجان برای ساخت بیمارستان انار جدیت لازم را ندارند

با وجود اینکه دکتر اسماعیلی می‌گوید مجموعه تحت مدیریت وی تلاش خود را برای ساخت بیمارستان انار به کار بسته‌اند اما شماری از شهروندان اناری بر این باورهستند که مسئولین رفسنجان جدیت لازم را برای پیگیری ساخت بیمارستان انار نداشته‌اند. شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان قرار دارد.رئیسی یکی از شهروندان اناری گفت: مشکل ساخته نشدن بیمارستان انار فقط رفسنجان است. ان‌شاالله انار جزو استان یزد شود و شاهد اناری آباد باشیم. به گفته صیادی یکی دیگر از ساکنان انار امکانات درمانی انار خیلی ناچیز است و عامل اصلی رشد نکردن انار و نداشتن بیمارستان فقط رفسنجان است، زیرا شهرستان‌هایی مثل رابر و کوهبنان که کوچک‌تر و کم جمعیت‌تر از انار هستند دارای بیمارستان هستند ولی انار نه.

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان این انتقادات را وارد نمی‌داند و می‌گوید این انتقادها بحق نیست. دکتر اسماعیلی می‌گوید: خدا شاهد است که ما در مجموعه وزارتخانه چه دفاعی از ساخت بیمارستان انار کردیم. ما کسی هم نیستیم که با این انتقادها دلخور شویم و در صدد اقدام متقابل بر آییم. مردم انار می‌گویند سال‌هاست که در هنگامه انتخابات وعده ساخت بیمارستان»را شنیده‌اند، از جمله فتح‌آبادی که معتقد است: ما فقط در ایام انتخابات، هزاران وعده و وعید درمورد ساخت بیمارستان شنیده‌ایم. به گفته رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یزد، با توجه به اینکه انار یک شهرستان است، بنابراین براساس سطح‌بندی سیستم بهداشت و درمان کشور می‌بایست دارای یک شبکه بهداشت و درمان باشد که این شبکه باید دارای خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری، مراکز بهداشتی درمانی روستایی، مرکز بهداشت شهرستان و بیمارستان عمومی با تخصص‌های جراحی عمومی، داخلی، کودکان، زنان و زایمان، بیهوشی، رادیولوژی، آزمایشگاه، بخش‌های بستری، درمانگاه عمومی و اورژانس باشد.

دکتر رنجبر افزود: همچنین ساختمان، بخش‌ها و فضای بیمارستان باید دارای استانداردهای مشخصی باشد تا ایمنی، راحتی و بهداشت و سلامت جامعه و بیماران را تأمین کند. وی گفت: طبق ماده 9 آیین‌نامه اجرایی ماده 193 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، شهرستان‌هایی که زیر 100 هزار نفر جمعیت دارند بایستی دارای یک بیمارستان عمومی 32 تختخوابی باشند. به گفته دکتر رنجبر براساس مصوبه دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان کرمان، مقرر شد که نسبت به احداث و تجهیز بیمارستان 32 تختخوابی در شهرستان انار اقدام شود که تا به حال این اتفاق نیفتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha