چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 72175

مصرف این مواد غذایی به شما كمك می‌كند، جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید و از نشانه‌ها و بیماریهای پیری دور بمانید.

بخورید و جوان‌تر شوید

سلامت نیوز : آیا می‌خواهید چین‌وچروك پوستتان را از بین ببرید، حافظه‌تان را تقویت كنید، از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری كنید و با عوارض سالخوردگی مقابله كنید؟ راه و روش رسیدن به اینها روی میز آشپزخانه است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اولین گام برای مقابله با علائم بالا رفتن سن، رعایت رژیم غذایی است. در اینجا با برخی از بهترین مواد غذایی و فواید آنها برای جوانی و سلامت آشنا می‌شوید. مصرف این خوراكی‌های معجزه‌آسا به شما كمك می‌كند، جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید و از نشانه‌ها و بیماریهای پیری دور بمانید.

روغن زیتون: اگر می‌خواهید پوستی صاف داشته باشید یا از ایجاد چین و چروك بیشتر جلوگیری كنید، روغن زیتون مصرف كنید. رژیم‌های غذایی سرشار از روغن زیتون و سایر محصولات مدیترانه‌ای مثل میوه‌ها، سبزیجات، انواع مغز‌ها و بنشن و همین طور نان‌های غلات كامل در جلوگیری از پیری پوست موثرند.

- مواد مفید دیگر:مصرف بیشتر ویتامین C و امگا ۶، زرده تخم‌مرغ و گوشت گاو منابع خوبی از آن هستند و می‌توانند به جوان ماندن پوست كمك كنند. مواد موجود در پوست حبه‌های انگور هم خاصیت ضدچین و چروك پوست دارد.

تخمه آفتاب گردان: سفید شدن مو، نشانه بالا رفتن سن است اما اغلب این مساله در سنین ۲۰سالگی آغاز می‌شود. البته بعضی افراد تا سنین ۴۰ سالگی هم موی سفید ندارند. علت سفید شدن مو، كم شدن میزان ملانین است كه در برخی موارد در اثر كمبود مس به وجود می‌آید، بنابراین مصرف مواد غذایی كه مس بالایی دارند، مانند تخمه آفتابگردان، می‌تواند مفید باشند.مواد مفید دیگر:خرچنگ، صدف و بادام هم سرشار از مس هستند. ویتامین B۶ موجود در غلات كامل و بسیاری از سبزیجات نیز تولید ملانین را افزایش می‌دهد.

ماهی‌های روغنی: مصرف ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، به‌طور چشمگیری از خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌كاهد. براساس تحقیقات، در مردانی كه بیش از یك بار در هفته ماهی می‌خورند، احتمال ابتلا به این بیماری حدود ۶۰ درصد كاهش پیدا می‌كند. دلیل این امر وجود امگا۳ در این ماهیهاست. حتی در مردانی كه فقط یك تا سه بار در ماه از این نوع ماهی‌ها مصرف می‌كنند، در مقایسه با كسانی كه اصلا ماهی نمی‌خورند، خطر ابتلا به سرطان پروستات تا ۳۶ درصد كاهش می‌یابد. حتی برخی پزشكان مدعی شده‌اند رعایت این رژیم غذایی، اثر وراثت را نیز در ایجاد سرطان پروستات به یك پنجم تقلیل می‌دهد.مواد مفید دیگر:خوردن سخت‌پوستان دریایی هم به دلیل داشتن امگا۳، بر پروستات اثر محافظتی دارد و از احتمال ابتلا به سرطان پروستات می‌كاهد.

سیب: خوردن مواد غذایی دارای « كرستین » بالا، خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها را كاهش می‌دهد. این ماده كه در سیب و پیاز یافت می‌شود، ضدالتهاب بوده و دارای خاصیت آنتی‌اكسیدان است. از دوران بسیار دور سیب را میوه معجزه‌آسا می‌دانستند و مدعی بودند خوردن یك عدد آن در طول روز می‌تواند عمر بشر را طولانی كند.مواد مفید دیگر: رژیم‌های غذایی غنی از میوه و سبزیجات، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را كاهش می‌دهد. سبزیجاتی مانند گل كلم، كلم برگ و بروكلی نیز در محافظت در مقابل سرطان بسیار مفیدند.

ماهی آزاد (سالمون): غذاهایی مانند ماهی آزاد كه امگا۳ بالایی دارند خطر بروز حمله قلبی را كاهش می‌دهند، فشار خون، تری‌گلیسیرید و كلسترول را پایین می‌آورند و از تشكیل رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌كنند. پس سعی كنید در هفته حداقل سه بار ماهی بخورید.سایر فواید:امگا۳ كه در گردو، بذركتان، دانه سویا، آووكادو و روغن زیتون هم وجود دارد، به كاهش التهاب كمك می‌كند و عملكرد مغز را بهبود می‌بخشد.

جگر: در آمریكا، بیش از ۳۰‌درصد از مردان زیر ۳۵ سال و ۲۵ درصد از زنان، ریزش مو دارند. متداول‌ترین علل ریزش مو وراثت، بیماری، رژیم غذایی نامناسب و استفاده از بعضی داروهاست. اما « بیوتین » كه معمولا در فرآورده‌های سویا، جگر و تخم‌مرغ یافت می‌شود، می‌تواند به رویش مجدد مو‌ها كمك كند. مواد مفید دیگر:تركیبات دارویی مولتی ویتامین ( به شكل قرص یا شربت ) كه دارای مقدار كافی و مناسب ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶، B۱۲، C، E، كلسیم، منیزیوم و پتاسیم هستند، در جلوگیری از ریزش مو موثرند (هر دارویی را باید با تجویز و صلاحدید پزشكان استفاده كرد ).

بلوبری: ممكن است حتی در سنین ۲۰ سالگی، متوجه تغییراتی در حافظه‌تان شوید. بنابراین بهتر است همین حالا به فكر راه چاره باشید. خوردن بلوبری برای تقویت حافظه فوق العاده موثر است. بخصوص تركیبات « آنتوسیانین » كه باعث ایجاد رنگ تیره در این میوه می‌شود، بسیار مفید است. سایر فواید: آنتوسیانین می‌تواند از شما در برابر برخی سرطان‌ها و بیماری‌های وابسته به افزایش سن، محافظت كند.

فلفل‌های تند: با بالا رفتن سن، سرعت متابولیسم كند می‌شود. افزودن مقادیری ادویه تند به رژیم غذایی می‌تواند به سوخت و ساز بدن كمك كند. انواع فلفل‌های تند دارای ماده‌ای هستند كه با افزایش ضربان قلب، سوزاندن كالری را تسریع می‌كنند و مانع از چاقی شما می‌شوند.مواد مفید دیگر:كافئین موجود در قهوه و چای سبز هم می‌تواند با افزایش ضربان قلب، بر متابولیسم بدن شما اثر بگذارد. برای جلوگیری از اختلال در خواب، اضطراب و معده درد به میزان مصرف كافئین دقت كنید و اثر آن را روی بدنتان آزمایش كنید. برای كسانی كه به كافئین حساسند، حتی نوشیدن یك فنجان قهوه در روز هم می‌تواند زیاد باشد.

مواد پروتئینی: یكی از مشكلات ناشی از افزایش سن، ضعف و تحلیل ماهیچه‌هاست كه می‌تواند با خوردن پروتئین كافی، برطرف شود. پروتئین از آمینواسید‌ها تشكیل می‌شود كه اجزای سازنده ماهیچه‌ها هستند، بنابراین مصرف پروتئین به مقدار لازم، به حفظ و بازسازی ماهیچه‌ها كمك می‌كند. بدون خوردن پروتئین كافی، هر چقدر هم كه ورزش كنید، نخواهید توانست ماهیچه‌های خود را تقویت كنید. تخم‌مرغ، مرغ، ماهی و گوشت كم چرب منابع خوب پروتئین هستند. سایر فواید:پروتئین همچنین عامل موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن است و در تولید هورمون‌ها، پوست، مو، ناخن، خون و آنزیم‌ها نقش مهمی‌دارد.

آب: با بالا رفتن سن، پوست چربی كمتری تولید می‌كند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. برای پیشگیری از خشكی پوست، نوشیدن آب فراوان و كم كردن مصرف نوشیدنی‌های كافئین دار بسیار مهم است. چرا كه نوشیدنی‌های حاوی كافئین خشكی پوست را افزایش می‌دهند. مقدار مایعات مورد نیاز هر شخص به عوامل مختلفی از جمله میزان فعالیت بدنی و نوع آب و هوا بستگی دارد. با این حال نوشیدن هشت لیوان آب در روز از سوی اكثریت پزشكان توصیه می‌شود. مواد مفید دیگر:استفاده از عسل به‌طور موضعی روی پوست، درمانی طبیعی برای خشكی پوست است. روغن نارگیل و كره كاكائو هم مرطوب كننده‌های خوبی هستند. بنابراین بهتر است از كرم‌های مرطوب كننده‌ای كه حاوی این مواد هستند، استفاده كنید.

ساختار خوراكی‌های معجزه آسا: همه مشكلات مربوط به افزایش سن مثل ضعف حافظه، عملكرد مغز، چروك شدن پوست و... ناشی از دو فرآیند اساسی در بدن است‌:‌ التهاب و اكسیداسیون. بنابراین خوردن موادغذایی كه خاصیت ضدالتهاب دارند و حاوی آنتی‌اكسیدان هستند، از شما در برابر این دو مساله محافظت می‌كنند. علاوه بر گنجاندن این نوع غذا‌ها در برنامه غذایی خود، باید حداقل پنج وعده در روز از انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات استفاده كنید. مصرف این مواد غذایی، آنتی‌اكسیدان لازم برای مقابله با رادیكال‌های آزاد موجود در بدن را تامین می‌كند. همین رادیكال‌های آزاد هستند كه باعث اكسیداسیون در بدن می‌شوند و اولین جرقه‌های ایجاد التهاب و سرطان را می‌زنند.

نكته‌ای درباره مكمل‌های غذایی: بعضی از غذاهای مفیدی كه به آنها اشاره شد، حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند كه روند پیری را كند می‌كنند. مواد غذایی به تنهایی منابع بسیار خوبی برای تامین این مواد به شمار می‌روند اما افراد بسیاری مایلند از مكمل‌های غذایی هم استفاده كنند. بهتر است قبل از استفاده از هر مكمل غذایی جدید، با پزشك مشورت كنید. ممكن است بعضی از این مكمل‌ها به دلیل تداخل با دارو‌ها یا غذاهایی كه مصرف می‌كنید، آثار زیانباری به دنبال داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha