چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 72179

هرقدر خون سریع‌تر و راحت در رگ‌ها جریان داشته باشد، قلب كار خود را راحت‌تر انجام می‌دهد؛ اما چه كمكی از دست خودمان ساخته است؟

حركت با دل و جان
سلامت نیوز : اگر دوست دارید تمام مدت روی مبل لم دهید و تلویزیون تماشا كنید، یا پشت رایانه بنشینید و همبرگر بخورید، هیچ فردی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد؛ اما شاید بد نباشد اگر بدانید سبك زندگی شهری، فعالیت نكردن، مصرف دخانیات و بی‌تحرك باعث شده تا حمله قلبی سومین عامل مرگ‌ومیر در دنیا باشد. شما كه نمی‌خواهید جزو این آمار باشید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ قلب، عضو عجیبی است. موتورهای مصنوعی ساخت دست بشر، حتی اگر از بهترین كارخانه‌ها هم بیرون آمده باشد ممكن است پس از چند سال دچار مشكل شود، اما قلب مثل موتوری است كه در تمام عمر مشغول كار است و حتی اگر دقیقه‌ای از كار بایستد، راه مرگ را برای ورود به بدن باز می‌كند. چربی‌های انباشته شده، به رگ‌ها و ماهیچه‌های قلب فشار می‌آورد و كار آن را با مشكل مواجه می‌كند.

هرقدر خون سریع‌تر و راحت در رگ‌ها جریان داشته باشد، قلب كار خود را راحت‌تر انجام می‌دهد؛ اما چه كمكی از دست خودمان ساخته است؟ فعالیت و تحرك روزانه، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سیگار كشیدن و ورزش مستمر، قلب، جریان و فشارخون را تا حد زیادی در برابر مشكلاتی كه ممكن است برای آنها پیش بیاید بیمه می‌كند.

ورزش كنید اما...

مشكلاتی كه به قلب مربوط است همیشه به سبك زندگی افراد مربوط نیست. گاهی با رعایت تمام این نكته‌ها به دلایل مختلف مانند ژنتیك یا نقص‌های مادرزادی بیماری‌های قلبی سراغ افراد می‌آید. بیشتر پزشكان توصیه می‌كنند فعالیت و تحرك را نباید حتی با وجود تمام این بیماری‌ها قطع كرد. بیماری قلبی نباید مانع تناسب‌اندام و زندگی با نشاط شود. هرچند اگر دچار بیماری قلبی هستید و تصمیم به انجام حركت‌های ورزشی مستمر دارید، باید حتما در مورد انجام موارد زیر با پزشك خود مشورت كنید:

قبل از شروع هر نوع فعالیت ورزشی، با پزشكتان صحبت كنید. درباره سابقه بیماری خود یا سابقه خانوادگی به پزشك اطلاعات كامل و دقیقی بدهید. اگر یك بار از پزشكتان اجازه ورزش‌كردن را گرفته‌اید ولی شكل و شیوه درمانتان تغییر كرده است، حتما بار دیگر فعالیت‌های ورزشی‌تان را به او خاطرنشان كنید و مطمئن شوید ورزش همچنان برایتان خطری ندارد.

از پزشك درباره امكان بلند‌كردن اجسام سنگین و درصد خطری كه ممكن است برایتان داشته باشد سوال كنید. ممكن است او به شما توصیه كند به هیچ‌وجه ورزشی كه احتیاج به فعالیت زیاد جسمی دارد انجام ندهید و برای مثال به ورزش‌های سبك‌تری مانند پیاده‌روی یا شنا بپردازید.

توصیه‌های كلی

مطمئن شوید هر حركتی را كه انجام می‌دهید با دیگر حركت‌ها تعادل كافی دارد و لازم نیست ناگهان انرژی‌تان را كاهش یا افزایش دهید.از حركت‌هایی مانند دراز و نشست یا بالا و پایین پریدن یا وزنه‌های سنگین زدن پرهیز كنید.

وقتی هوا بسیار سرد، گرم یا شرجی است در هوای آزاد ورزش نكنید. هوای شرجی می‌تواند شما را زودتر از حد معمول خسته كند و گرمای زیاد باعث كمبود نفس و درد قفسه‌سینه می‌شود. بهترین انتخاب‌ها در چنین هوایی ورزش در محیط بسته یا راه رفتن در پاساژ و بازار سربسته است.

برای همه افرادی كه ورزش می‌كنند نوشیدن آب كافی لازم است، اما برای كسانی كه بیماری قلبی دارند آب امری حیاتی است. اگر بیماری قلبی دارید، مطمئن شوید حتی پیش از این‌كه احساس تشنگی سراغتان بیاید، به اندازه كافی آب نوشیده‌اید.

دوش آب سرد یا گرم پس از ورزش برای افرادی كه مشكل قلبی دارند كار عاقلانه‌ای نیست. بالا و پایین رفتن دما باعث بالا رفتن ناگهانی فعالیت قلب می‌شود.

اگر مجبورید از سربالایی، بالا بروید، عجله‌ای برای این كار نشان ندهید.

اگر بیمار قلبی برای مدتی ورزش را به دلایل مختلفی از جمله هوای بد، تعطیلات یا بیماری كنار گذاشته است زمانی كه می‌خواهد برنامه ورزشی‌اش را از سر بگیرد، باید دوباره آن را از حركت‌های ابتدایی و سطح پایین شروع كند و بتدریج سطح سنگین شدن ورزش را بالا ببرد. تصور نكنید بعد از چند هفته بازگشت، بدن شما همچنان در بهترین شرایط خود قرار دارد و همان حركت‌هایی را كه قبلا انجام می‌داده‌اید، تكرار نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha