چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 72183
سلامت نیوز : یک سال پیش بود که شهرداری منطقه پنج تهران به اهالی شهران برای بستر سازی و ایجاد فضای سبز وعده داد که با کج کردن مسیل رودخانه و از بین‌بردن درختان اطراف آن به ساختن پارکی به اسم آسیا در آن منطقه مشغول می‌شود و درختانی را که در آن ناحیه بریده بود دوباره از طریق ایجاد کمربند سبز باز می‌گرداند. ساکنین خوش بین هم با خیال ساخته شدن پارک و ایجاد فضای تفریحی در شهرک «او.پی.جی»، با خاک ریزی در مسیل رودخانه موافقت کردند و هشت متر خاک به آنجا آورده شد و ورود آن‌ها آغاز شد. اما نه برای احداث پارک بلکه برای ساخته شدن آسمان‌خراش‌هایی که شرکت تعاونی مسکن هوانیروز قرار بود بسازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ بی آنکه اهالی از این ماجرا آگاه باشند؛ به آنها وعده داده شده بود که در آنجا فضای سبز ساخته می‌شود و درخت‌های منطقه شکسته شد تا اینکه در هفته‌ای قبل از پایان سال، شرکت پیمانکارانی که قرار بود پرو‌ژه پارک را پیش ببرند تجهیزات خود را جمع کردند و در دوازدهم فروردین ماه ساکنین متوجه اتفاق جدیدی شدند:‌«این منطقه به تعاونی مسکن خلبانی ایران هما داده شده و قرار است 550 واحد در 300 طبقه در این مکان ساختمان سازی شود.» این را نماینده اهالی شهران به خبرگزاری پانا می‌گوید. این مجوز درحالی صادر شده است که هنوز در نقشه‌های شهرداری، این منطقه به عنوان کمربند فضای سبز پایتخت است. همچنین براساس نظر سایت پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این زمین در حریم رودخانه و روی قنات کن قرار دارد و هرگونه ساخت‌وساز روی آن خلاف است و زمین باریکه روی رودخانه زرنو قرار بود طبق طرح تفصیلی به باند برگشت خیابان شهید‌هاشمی‌زاده تبدیل شود.

تحصن ساکنین برای باز پس گیری فضای سبزشان

پس از آن اعتراض‌های اهالی برای جلوگیری از ساخت و ساز در این منطقه شروع شد.این اعتراض‌ها به عدم اجرایی شدن وعده‌های مسئولان ذی‌ربط و تملک زمین فضای سبز ساکنان این منطقه است. در همین راستا، آن‌ها در تاریخ 31 فروردین ماه، کمربندی انسانی در مقابل باغ نیما یوشیج و در همان محل تشکیل دادند و با شعارهای مختلف مخالفت خود را از اجرایی شدن این پروژه اعلام کردند.آنها پلاکاردهایی با مضامین خشکاندن باغ‌های کن با تجاوز به حریم قنات محکوم است ،عیدی مدیریت شهری در سال 92 به کودکان مجوز ساخت برج به جای پارک در منطقه شهران و پارک آسیا را به ما پس بده، در دست داشتند.

در این تحصن، نیروی انتظامی منطقه برای نظم‌دادن به آن حضور داشت و با مردم همکاری کرد. با این حال تحصن و اعتراض همان جا تمام نشد و فردای آن روز نمایندگان اهالی شهران به همراه وکیلشان وچندی از ساکنین در محل شورای شهر تهران جمع شدند تا مانع تخریب این زمین شده و با ساخت‌وساز غیرقانونی و غیرمجاز مقابله کنند. بنا به گفته داوودی، نماینده ساکنین، به آرمان تعداد افراد شرکت کننده در مقابل شورای شهر حدود صد نفر بوده است. آن‌ها مطالبات خود را با دکتر حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهر مطرح کردند. نماینده اهالی بیان کرد، بعد از طرح موضوع از جانب آن‌ها، شکیب با همراهی ساکنین و تقدیر از آنها برای پیگیری این ماجرا درخواست آن‌ها را منطقی دانست. او همچنین حکمی مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای پروژه صادر کرد تا اقدامات بعدی برای تعطیلی کار و احداث مجدد پارک آسیا شروع شود.

مردم خود مراقب محله شان هستند

این موضوع یکی از مسائلی بود که روز گذشته در جلسه علنی شورا مطرح شد و با تمجید رئیس كمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره دفاع داوطلبانه مردم از طبیعت منطقه شان همراه بود. به گفته حمزه شکیب پیش از این نیز در قطعه زمینی در بلوار نیمایوشیج که در منطقه 5 قرار داشت كه قرار بود به نسبت 30، 70 ساخت و ساز شود اما شهرداری از سهم خودش زمین را به تعاونی مسكن واگذار كرد و در همین زمان بود که مردم به دلیل بالا رفتن سطح فرهنگ و اینكه خود مراقب محله خودشان هستند این موضوع را به شورا اطلاع دادند. پس از جلوگیری از ساخت و ساز قطعه زمینی جایگزین زمین قبلی شد كه آن نیز در پهنه جی 111 است. به گزارش مهر او ادامه داد: كمیسیون ماده 5، سه هفته اجازه ساخت در این زمین را معطل نگه داشت اما شهردار منطقه 5 پروانه ساخت برج 23 طبقه و 499 واحدی را در این منطقه صادر كرده است بدون آنكه مجوز كمیسیون ماده5 را داشته باشد. شكیب تاكید كرد برای ساخت و سازها باید قانون را رعایت كنیم. بنا بود برای ساخت و ساز در این منطقه 300 درخت جمع‌آوری شود. وقتی قرار است زمینی داده شود باید فكر تمامی این اتفاقات را كرد.

وقتی طرح تفصیلی را در اختیار تمام مردم قرار می‌دهیم و مردم می‌دانند مفهوم پهنه‌ها چیست در مقابل تضعیف حق خود اعتراض می‌كنند. در این زمان مهدی‌چمران رئیس شورا در جواب به سخنان شكیب گفت: سال‌ها پیش این زمین خریداری شده و شهرداری نیز در خصوص تعیین تكلیف آن تحت فشار است. نباید به اعضای این تعاونی مسكن ظلم شود. شكیب در پاسخ به چمران گفت: شهرداری باید حق مردم را به آنها پس دهد و یك زمینی كه مساله ندارد به این تعاونی مسكن واگذار كند و اگر تعاونی مسكن هم در این زمینه دچار خسارت شده كسی كه عامل این خسارت است باید آن را پرداخت كند. رئیس شورای شهر تهران در واكنش به سخنان شكیب گفت: قطعه زمین كه در ابتدا قرار بود این تعاونی مسكن در آن ساخت و ساز كند مجوز ساخت داشت اما مردم منطقه به دلیل اینكه دید كوهستانی آنها كور نشود اجازه ساخت و ساز در آن ندادند شهرداری نیز مجبور به واگذاری قطعه زمینی شد كه به جز آن كه در پهنه فضای سبز قرار دارد از دید شهرسازی نیز ساخت و ساز در آن درست نیست.محمد تقوی نماینده شهردار تهران در شورا در پاسخ به انتقادات گفت: براساس آخرین استعلامات این زمین مجوز كمیسیون ماده 5 را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha