چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 72191

رابطه جنسی قبل از ازدواج در ایران افزایش یافته است و این رابطه علت اصلی انتقال ایدز است و این نشان می‌دهد که چه خطر بزرگی جامعه ایران را تهدید می‌کند.

سیاست سکوت در قبال خطرات ایدز را پایان دهید
سلامت نیوز :رابطه جنسی قبل از ازدواج در ایران افزایش یافته است و این رابطه علت اصلی انتقال ایدز است و این نشان می‌دهد که چه خطر بزرگی جامعه ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ مینو محرز رئیس مركز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت، گفته است که بین 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در كشور ما رخ داده یعنی اكنون بین 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن بدون اینكه حتی خودشان بدانند، به این عفونت مبتلا هستند و می‌توانند عامل انتقال آن به دیگران باشند.

حضور 80 تا 100 هزار نفر ناقلان ایدز ناآگاه در جامعه یک زنگ خطر با صدای بسیار بلند و هشدار‌دهنده برای سلامت جامعه است. به عبارت دیگر این افراد با یک تماس ساده می‌توانند همین تعداد را به ایدز مبتلا کنند بدون آنکه خودشان بدانند وبدون آنکه قربانیان جدید از آن خبر داشته باشند.

در عین حال کارشناسان می‌گویند موج سوم ایدز در ایران آغاز شده است. موجی که در آن ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. اگرچه آمار دقیقی درباره میزان دقیق شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی وجود ندارد اما طبق پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه رابطه جنسی پیش از ازدواج در ایران در حال افزایش است. طبق این پژوهش که نتایج آن اسفندماه سال 91 منتشر شد از میان مردانی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، جوان ترین آنها 21‌ساله و مسن‌ترین آنها 33 ساله بوده است. همچنین میانگین سن افراد مصاحبه شونده در حدود 27 سال بوده است. مینو محرز در اوایل سال گذشته هم اعلام کرده بود که 99 درصد موارد جدید بیماران ایدز که به وی مراجعه کرده‌اند از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این اطلاعات در کنار آمار 80 تا 100 هزار نفری ناقل ایدز ناآگاه تصویر خطری که جامعه ایران را تهدید می‌کند روشن تر می‌سازد، به این معنا که اولا این آمار 80 تا 100 هزار ناقل ناآگاه با رشد روابط جنسی پیش از ازدواج بیشتر و بیشتر خواهد شد و در عین حال چون کسی از شرح حال وزندگی روزانه این تعداد خبر دقیق ندارد و در واقع تحت هیچ کنترلی قرار ندارد، ممکن است ایدز به طور زیر پوستی وچراغ خاموش رشد کند و تنها وقتی دامن میلیون‌ها نفر در ایران را بگیرد، اعلام موجودیت کند. محرز، سال گذشته گفته بود که آمار رسمی ‌افرایش شیوع جنسی بیماری ایدز 3/10 درصد ذکر شده که البته واقعیت موجود در مراکز درمانی بسیار بیش از این است. این آمار در حالی است که تاکنون هیچ درمان قطعی برای بیماری ایدز پیدا نشده است.

از آمار و مقایسه‌های بالا نتیجه می‌شود که خطر بزرگی جامعه ایران را تهدید می‌کند و بخش‌هایی مانند صدا و سیما و آموزش‌و‌پرورش نسبت به آن بی‌اعتنایی عجیبی دارند. آموزش وپرورش همچنان در بند این دام است که اگر درباره این موضوع در مدارس صحبت شود، تابوی رابطه جنسی نامشروع شکسته می‌شود و صدا‌وسیما هم آنطور که باید و شاید موضوع را جدی نگرفته است و همچنان سلامت پوست و مو مهمتر از پیشگیری درمان ایدز است. به هر حال مسوولان ذی‌ربط اگر دیر بجنبند جامعه ایران تا خرخره در منجلاب ایدز قرار می‌گیرد. به راستی آیا وقت آن نرسیده که سیاست سکوت درباره این بیماری شسکته شود و مبارزه همه‌گیر با آن آغاز شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha