چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 72194
سلامت نیوز :زیرمیزی گرفتن پزشکان از جمله درد‌هایی است که بار مشکلات بیماران و خانواده‌های آنها را چند برابر می‌کند. این پدیده در سال‌های اخیر بین برخی پزشکان رونق پیدا کرده است و حتی نام برخی پزشکان معتبر نیز در بین آنها به گوش می‌رسد. با این وجود آنچنان که باید برخورد و نظارت در این باره از سوی دستگاه‌های مسؤول نتوانسته است بازدارندگی ایجاد کند. با وجود اینکه گاهی ناکارآمدی قانون در این باره به عنوان علت بیان می‌شود اما وزارت بهداشت بیمه‌ها را مقصر دیگر ایجاد رابطه پولی بین بیمار و پزشک می‌داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این باره معتقد است: قانون، بازدارندگی لازم را برای برخورد با پزشکان متخلف دارد، مهم این است که مسؤولان وزارت بهداشت، نظام پزشکی و تعزیرات بخواهند برخورد کنند اما اکثر اوقات وقتی هم مسؤولان می‌خواهند برخورد کنند، افراد ذی‌نفوذ تماس می‌گیرند و نمی‌گذارند. وی می‌گوید: درباره پدیده زشت زیرمیزی اعتقاد من این است که مسؤولیت با وزارت بهداشت است، چون متولی سلامت مردم این وزارتخانه است و تجربه نشان داده هر جا مسؤولان این وزارتخانه عزم و اراده جدی برای برخورد با این پدیده داشته‌اند توانسته‌اند آن را کنترل کنند و آن را به حداقل برسانند. وی ادامه داد: مساله زیرمیزی به قدری افزایش یافته که چندش‌آور شده است و آدم با مشاهده این وضع شرمش می‌شود. البته تعداد پزشکانی که دست به این اقدام زشت و غیر‌اخلاقی می‌زنند‌ زیاد نیست و در گروه‌هایی مثل داخلی، اطفال و مانند آن دیده نمی‌شود.

بیشتر پزشکانی که به اصطلاح چاقو به دست هستند و در جراحان، این رفتار زشت مشاهده می‌شود که شاید تعدادشان به 2 تا 5 درصد جامعه پزشکی هم نرسد. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس با مسؤولان دستگاه‌های ناظر جلسه داشته‌ایم و به آنها گفته‌ایم که این مساله به اندازه فساد اقتصادی اهمیت دارد و اگر با چند نفر دانه‌درشت برخورد شود، بقیه پزشکان هم حساب کار دستشان می‌آید. وی گفت: اگر با 30 تا 40 نفر از پزشکان دانه‌درشت که فقط به فکر افزایش ویلاها، املاک، ‌لوکس‌تر کردن خودروها و سفرهای خارجی هستند، برخورد شود، بقیه پزشکان هم حساب کار دستشان می‌آید و این مساله برای همیشه برچیده می‌شود اما اکنون شاهد این هستیم که برخی پزشکان زیاده‌خواه قداست جامعه پزشکی و افرادی که صادقانه کار می‌کنند را هم زیر سؤال می‌برند.

قانون چه می‌گوید؟

شهریاری ادامه داد: قانون برای برخورد با پزشکان متخلف صراحت دارد. در قانون آمده است اگر پزشکی پول اضافه از مردم گرفت در بار اول باید 2 برابر مبلغ اضافه را مسترد کند و توبیخ کتبی نیز در پرونده او درج شود، در صورتی که این کار او برای بار دوم تکرار شود باید 5 برابر مبلغ اضافه دریافتی جریمه شود و علاوه بر پزشک، مسؤول فنی بیمارستان هم توبیخ کتبی می‌شود که در پرونده وی درج می‌شود. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: در صورتی که پزشک برای بار سوم تخلف دریافت پول زیرمیزی را انجام دهد، 10 برابر آن مبلغ جریمه می‌شود و علاوه بر پزشک و مسؤول فنی، پروانه فعالیت بیمارستان هم باید برای همیشه لغو شود. ما این قوانین بازدارنده را داریم اما متأسفانه صدور چنین احکامی تا حد زیادی به نظر قاضی و تعزیرات بستگی دارد و معمولا اجرا نمی‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: قوانین فعلی بازدارندگی لازم را دارند با این حال برای اینکه بهانه از مسؤولان اجرایی و قضایی گرفته شود و امکان برگشت کامل پول و حقوق بیماران باشد، بعد از تصویب بودجه یک طرح یک‌فوریتی را برای اصلاح قوانین فعلی و کامل کردن آن به صحن علنی مجلس می‌آوریم و سعی می‌کنیم تا پایان تابستان آن را تصویب کنیم تا این مسائل سر و سامان بگیرد و دیگر بهانه‌ای نباشد. وی ادامه داد: مساله دیگری که اکنون متأسفانه دیده می‌شود این است که گاهی هم که یک پزشک متخلف از سوی مسؤولان شناسایی می‌شود یا پس از شکایت مردم در معرض جریمه و تنبیه قرار می‌گیرد، بلافاصله افراد ذی‌نفوذی که با آن پزشک مراوده دارند، با مسؤولان تماس ‌‌می‌گیرند و از آنها می‌خواهند با این پزشک برخورد نشود.

بیمه‌ها باید مانع رابطه مالی پزشک با بیمار شوند

با این وجود سجاد رضوی، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت علت پدیده زیرمیزی را ضعف بیمه‌ها می‌داند چرا که می‌گوید: در اکثر کشورهای پیشرفته ارتباط مالی پزشک با بیمار فقط از طریق بیمه‌هاست و پزشک اصلا حق ندارد با بیمار درباره پول حرف بزند اما در کشور ما به علت ضعف بیمه‌ها شاهد تخلف ۲ تا ۵ درصد پزشکان هستیم. رضوی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیدا کرده بود، گفت: عوامل متعددی در ایجاد مساله زیرمیزی در کشور ما دخیل است و نمی‌توان فرد یا اداره خاصی را مقصر دانست، وزارت بهداشت هم در کنار دیگر ارگان ها مثل نظام پزشکی و تعزیرات مسؤولیت دارد، البته واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی هم در این باره تأثیر دارد. وی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم سهم وزارت بهداشت در پدیده زیرمیزی چند درصد است اما باید ببینیم وزارت بهداشت برای کنترل این پدیده چقدر اختیار و امکانات دارد.

با این حال در بسیاری از شهرستان‌ها به علت عملکرد مناسب دانشگاه علوم پزشکی توانسته‌ایم این قضیه را کنترل کنیم و حتی در برخی استان‌ها این پدیده از بین رفته است. مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: برای برخورد با پدیده زیرمیزی از نظر قانونی هم مشکلاتی وجود دارد، تعدد مراکز تصمیم‌گیری، متناسب نبودن جرم با جریمه و گاهی سختی به دست آوردن مدارک مستند که گرفتن پول اضافه را تایید کند، از جمله این مشکلات است.

پزشکان متخلف را معرفی کنید

رضوی ادامه داد:‌ نحوه برخورد با پزشکان متخلف این است که یا مأموران نظارت بر درمان دانشگاه‌ها یا بازرسی دانشگاه‌ها به صورت مستقیم با بررسی پرونده بیماران، موارد تخلف را شناسایی کنند یا مردم شکایت ‌کنند. راه مهم شکایت مردم نیز تماس با شماره 1490 وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت نیز متناسب با نوع و میزان تخلف با آن برخورد می‌کند یا آن را به تعزیرات معرفی می‌کند. وی اظهار داشت: متأسفانه در تعزیرات گاهی میزان جریمه‌ای که برای یک مبلغ کلان زیرمیزی تعیین می‌شود با میزان جرم تناسب ندارد و ما با جرایم 16 هزار تومانی تا 100 یا 200 هزار تومانی مواجه می‌شویم که به هیچ‌وجه بازدارنده نیست. رضوی در پایان گفت:‌ این‌طور نیست که وزارت بهداشت برای حل مساله زیرمیزی دغدغه نداشته باشد اما ارگان‌های دیگری هم در این باره مسؤولیت دارند که بیمه یکی از آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha