چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 72196
سلامت نیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد  در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا 25 آوریل 2013 برابر با 5 اردیبهشت ماه جاری جامعه بهداشت جهانی را ترغیب نمود بر تعهد خود در تدارک دسترسی جهانی به مبارزه با مالاریا و خاتمه رنج بی مورد ناشی از این بیماری قابل پیشگیری و درمان اهتمام ورزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد؛ متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
از هنگامی که رهبران جهان آرمان های توسعه هزاره را در سال 2000 به تصویب رساندند، نهاد های سازمان ملل متحد، سازمان های بشردوستانه و مرتبط با کسب وکار برای حفظ جان میلیون ها انسان از بیماری مالاریا به یکدیگر پیوسته اند. وجوه فزاینده بین المللی همسو شده با تعهدات سیاسی رو به رشد در کشورهایی که همه گیری وجود دارد، موجب افزایش قابل توجه در اقدامات پیشگیرانه گردید و دسترسی به آزمایش های تشخیصی و داروهای شفا بخش و نجات دهنده زندگی را گسترش داد و مانع مرگ بیش از یک میلیون نفر شد. هدف آرمان توسعه هزاره در زمینه متوقف و معکوس کردن روند ابتلا به مالاریا از هم اکنون قابل مشاهده است و 50 کشور درگیر این بیماری در حال پی گیری کاهش آن تا حداقل 75 درصد تا 2015 هستند. هرچند چالش های عمده ای برجای مانده است.
مالاریا در کشورهای کمتر توسعه یافته، به ویژه در آفریقا کماکان تلفات عمده ای به بار می آورد و میلیون ها نفر هنوز از دسترسی به اقدامات نجات دهنده زندگی محرومند. در آفریقا در هر دقیقه یک کودک از مالاریا می میرد. نظام های ضعیف مراقبتی حکایت از آن دارد که موارد به گونه ای گسترده گزارش نشده می مانند؛ و حکومت ها و سازمان جهانی بهداشت اطلاعات بسیار اندکی از محلی که مالاریا بروز کرده و چگونگی تحول در روند گسترش آن دارند، اگرچه پیشرفت هایی در زمینه جمع آوری اطلاعات در راه است. پدیدار شدن مقاومت انگل مالاریا در برابر داروها و پشه ها در برابر حشره کش ها، تلاش در مسیر مبارزه با این تهدید مزمن نسبت به جان انسان ها و تولید را پیچیده تر می کند.

اخیرا، صندوق جهانی برای کنترل مالاریا از ثبات برخوردار شده است. با اینکه در مورد نیمی از منابع مورد نیاز برای دستیابی به عدد صفر در مرگ و میر ناشی از مالاریا تا ضرب الاجل 2015 آرمان های توسعه هزاره تعهد شده است، هنوز سالانه حدود 5 میلیارد دلار کسری وجود دارد. این امر موجب آغاز کندی در سرعت بخشیدن به اقدام در آفریقا، به ویژه در توزیع پشه بندهایی شده که حشره کش های با دوام در آنها به کار رفته است. برای پیش گیری از افزایش انتقال مالاریا و تداوم کاهش درد و رنج ناشی از آن به ویژه در 10 کشور با بالاترین میزان وجود این بیماری، جامعه جهانی نیازمند تدارک هزینه کافی برای حفاظت تمامی گروه های در معرض خطر و حمایت از پژوهش و نوآوری در زمینه گسترش ابزارهای جدید است. ذخیره سازی مجدد صندوق جهانی برای مبارزه با ایدز، سل و مالاریا باید به صورت یک اولویت قرار گیرد. شعار برای روز جهانی مالاریا در سال جاری "برای آینده هزینه کنید. مالاریا را شکست دهید" است.

کنترل مالاریا نتیجه ای فراتر از بهبود سلامت انسان به دست می دهد و موجب ارتقای رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی می گردد. اینجانب جامعه بهداشت جهانی، مشتمل بر رهبران سیاسی در کشورهایی که در آنها همه گیری وجود دارد را ترغیب می کنم بر تعهد خود در تدارک دسترسی جهانی به مبارزه با مالاریا و خاتمه رنج بی مورد ناشی از این بیماری قابل پیشگیری و درمان اهتمام ورزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha