چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 72199

سلامت نیوز :حدود 10 تا 20 درصد جمعیت کشورهای غربی با مشکل بازگشت غیرعادی محتویات و اسید معده به مری (رفلاکس معده) روبه رو هستند که با سوزش معده همراه و در میان مردم به ترش کردن معروف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مصرف غذاهای بیش از حد چرب، نوشیدنی‌های گازدار یا سیگار کشیدن می‌تواند در بروز چنین مشکلی موثر باشند.

این مسئله در افراد مسن بالای 60 یا 70 سال به شکل جدی‌تری خود را نشان می‌دهد.

دکتر «جان لیفام» و همکارانش در بیمارستان «نیوپورت بیچ» کالیفرنیای آمریکا موفق به طراحی دستگاهی شده‌اند که در رفع این مشکل یا حداقل کمتر شدن آن، موثر است.

حلقه‌ای مغناطیسی از جنس تیتانیوم که به تقویت حلقه عضلانی مری کمک می‌کند و بدین ترتیب یکی از علل شایع در ترش کردن‌های مزمن را تا حدی زیادی از بین می‌برد و از بازگشت غذا به مری جلوگیری می‌کند.

دکتر لیفام در این باره گفت: این یک دریچه یکطرفه است که موقع بلعیدن باز می‌شود و بلافاصله دوباره بسته می‌شود و از بازگشت مواد بلعیده شده به مری جلوگیری می‌کند.

دلیل رفلاکس معده به خاطر ضعیف بودن دریچه مری است.

حلقه مغناطیسی در دهانه مری کار گذاشته می‌شود. این حلقه، ماهیچه‌های ضعیف را تقویت می‌کند تا در عین انعطاف پذیری تنها در زمان عبور غذا باز شوند.

مشکل بلعیدن غذا یکی از تإثیرات معمول جانبی آن است که معمولاً بر اثر گذر زمان حل می‌شود.

دکتر لیفام و همکارانش به تازگی نتایج مطالعات خود بر روی 100 بیمار را در مجله پزشکی «نیو انگلند» منتشر کرده‌اند.

وضعیت همه این افراد علیرغم استفاده از داروی ضد اسید طی 10 سال گذشته بدتر شده بود ولی بعد از استفاده از این وسیله میزان اسید موجود در گلویشان تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

یکی از بیمارانی که این روش درمانی را تجربه کرده گفت: سرعت خوردن شما را پایین می‌آورد و هیچ آسیبی هم به شما وارد نمی‌کند و اصلاً وجودش را احساس نمی‌کنید.

پزشکان این حلقه را در عرض کمتر از یک ساعت طی یک عمل جراحی ساده درون شکم بیمار کار می‌گذارند و بیمار همان روز عمل از بیمارستان مرخص می‌شود.

اگر به هر دلیلی وسیله کار گذاشته شده موثر نبود و مشکل بلعیدن غذا همچنان ادامه پیدا کرد، خیلی ساده می‌توان آن را از شکم خارج و اوضاع را به صورت اولیه بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha