سلامت نیوز-محققان معتقدند به دنبال پیوند مغز استخوان و یا پیوند سلولهای بنیادی سیستم ایمنی فرد دریافت كننده اغلب سالها ضعیف می شود و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

پیوند مغز استخوان باعث تضعیف سیستم ایمنی افرادمی شود
به نقل از "خبرگزاری آلمان"، محققان دانشگاه "ارلانگن و وولتسبورگ" آلمان اعلام كردند در مدت چند سال بعد از عمل پیوند مغز استخوان و یا سلولهای بنیادی این بیماران بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مسری قرار می گیرد كه از میان خانواده ویروس" هرپس" با نام "اچ سی ام وی" (hcmv) می تواند عامل بیماری زای خطرناكی برای این قبیل افراد باشد.
بنابراین گزارش محققان هم اكنون در تلاشند كه دریابند آیا انتقال سلولهای "ب "(b) هنگام پیوند از فرد دهنده به فرد گیرنده می تواند از تكثیر "اچ سی ام وی" (hcmv) جلوگیری كند یا خیر،
سلولهای "ب "(b) بخشی مركزی از سیستم ایمنی هستند كه در مواجه با عوامل بیماری زا ساخته می شوند و دهها سال در بدن باقی می مانند و هنگام مواجه مجدد با عامل بیماری مشابه فعال می شوند و آنتی بادی می سازند.
تابه حال این سلولها هنگام پیوند مغز استخوان یا پیوند سلولهای بنیادی به فرد گیرنده منتقل نمی شد.
بر اساس این گزارش سلولهای "ب" (b) می توانند در بیماران بعد از مواجه با ویروس فعال شوند و آنتی بادی تولید كنند تا ویروس را خنثی كنند.
 در صورتی كه این روش برای مقابله با "اچ سی ام وی" (hcmv) ها موثر واقع شود، سایر عوامل بیماری زا از جمله قارچ ها و باكتری های بدن فرد پیونده زده شده نیز قابل مقابله و نابودی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha