سلامت نیوز : سیدعلی اصغر شیرازی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بیماری گوش شناگران یک بیماری‌ التهابی ـ عفونی است که بیشتر در شناگران اتفاق می‌افتد، البته تعداد کمی از شناگران درگیر این بیماری می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: دلایل این بیماری ناشناخته است اما ما فکر می‌کنیم حساسیت‌های پوستی و اگزما در این بین دخیل باشند. 

شیرازی ادامه داد: مجرای گوش خارجی با پوست پوشانده شده که در انتهای آن پرده گوش قرار دارد .این پوست، پوست خیلی نازکی است که در خارج از گوش روی غضروف را می‌گیرد و در قسمت های داخلی نیز، روی استخوان را می‌پوشاند.

متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: این پوست مستعد یکسری از حساسیت‌ها است که به دنبال آن می‌تواند دچار عفونت‌هایی هم شود، حال اگر به گوش شناگران در موقع شنا آب وارد شود - به خصوص اگر این آب، آلوده‌ باشد- می‌تواند از منافذ ظریف پوست گوش رد شده و موجب عفونت حاد در مجرای خارجی گوش شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: در بیماری گوش شناگران، گوش فرد متورم شده و کم شدن شنوایی و درد شدید نیز به دنبال دارد.

وی افزود: این بیماری فقط در شناگران نیست بلکه در افرادی که در محیط‌های مرطوب زندگی می‌کنند نیز این بیماری دیده شده است.

شیرازی ادامه داد: بیماری گوش شناگران یک بیماری عفونی حاد است که با درد خیلی زیاد همراه است و در بعضی موارد کم شنوایی نیز در فرد ایجاد می‌کند و ترشحاتی نیز دیده می‌شود که البته با دارو درمان می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: خوشبختانه این بیماری به پرده گوش و قسمت‌های شنوایی آسیبی وارد نمی‌کند.

شیرازی ادامه داد: بعضی از شناگرانی که در مدت طولانی در آب‌های سرد شنا می‌کنند با بیماری دیگری مواجه می‌شوند ؛  دراین افراد ضخامت استخوان مجرای گوش زیاد می‌شود و کانال گوش تنگ می‌شود و مشکلاتی در ادامه به وجود می‌آورد.

شیرازی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه افراد در حین شنا چه مراقبتهایی از گوش داشته باشند، گفت: اصولاً ما در شنا کردن نباید مشکلی پیدا کنیم مگر آنکه خودمان مسئله یا بیماری داشته باشیم.

این استاد دانشگاه افزود: افرادی که پرده گوششان پاره است، ممکن است بر اثر شنا کردن و وارد شدن آب به گوش، دچار عفونت گوش میانی شوند، پس این افراد به هیچ عنوان نباید شنا کنند چرا که پرده گوش پاره در هر شرایطی مستعد عفونت گوش میانی‌ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: افرادی هم که سابقه حساسیت پوستی به آب دارند یا حساسیت پوستی به شنا کردن دارند مستعد همان عفونت گوش خارجی هستند. به این افراد توصیه می‌شود که قسمت های خارجی مجرای گوششان را چرب کنند و با انگشت خیس داخل گوش را خیس نکنند.

شیرازی استفاده از گوشی هنگام شنا کردن را موثر ندانست و گفت: هنگام شنا کردن، این گوشی از گوش در می‌آید و عملاً هیچ فایده‌ای ندارد.

این متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه آیا آب رفتن در گوش می‌تواند دردسرساز باشد، گفت: افراد معمولی باید مواظب باشند که شیرجه خیلی محکم نزنند یا آب با فشار وارد گوششان نشود چرا که اگر این مسائل رعایت شود هیچ مسئله‌ای پیش نمی‌آید به شرط آنکه پرده گوش سالم باشد.

وی افزود:ا گر آب به طور معمولی وارد گوش شود از کانال گوش که پرده‌اش سالم است بیرون می‌آید یا اینکه بعد از چند دقیقه بخار می‌شود بنابراین هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: البته دیده شده که در افراد خیلی حساس، ورود آب به گوش می‌تواند التهاب، خارش یا عفونت ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha