سلامت نیوز : رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر تعطیلی مراکز درمان اعتیاد به دنبال مطرح شدن بحث "ادغام درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده"، تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای تعطیلی مراکز درمان اعتیاد نداریم و این مراکز با ساختار فعلی ادامه فعالیت خواهند داشت.

دکتر فیروزه جعفری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای توسعه برنامه پزشک خانواده به سراسر کشور، گفت: "پزشک خانواده" برنامه‌ای ملی و کشوری است. وزارت بهداشت متولی اصلی این برنامه است و اقدامات مربوط به آن با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش می‌رود.

وی با بیان این که با استقرار "پزشک خانواده و نظام ارجاع"، برنامه‌های مرتبط با سلامت، عمدتا با رویکرد پیشگیری و آموزش در برنامه پزشک ارایه خواهند شد، افزود: از آنجا که کشور بنا به دلایل مختلف در معرض خطر اعتیاد قرار دارد به نظر می‌رسد ادغام خدمات مرتبط با اعتیاد در برنامه پزشک خانواده می‌تواند کمک زیادی به توسعه و همچنین ارایه بهتر خدمات مربوطه به بیماران این حوزه داشته باشد.

جعفری در این باره ادامه داد: اما برای آنکه برنامه‌ای در "پزشک خانواده" ادغام شود، الزاماتی نیاز دارد و باید مقدمات برای ادغام آن فراهم شود؛ از جمله آنکه بیمه باید خدمات آن برنامه را پوشش داده و آموزش‌های لازم نیز برای گروه‌های ارایه دهنده آن خدمت اعم از پزشک، پرستار و روانشناس ارایه شود.

وی به اقدامات انجام شده برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در 9 استان کشور اشاره کرد و افزود: اکنون برنامه پزشک خانواده در 9 استان در حال اجراست و هدف آن است که این برنامه توسعه یافته و نهایتا در تمام کشور مستقر شود. پس از استقرار برنامه پزشک در سراسر کشور، در مرحله بعدی برنامه‌هایی برای ارایه خدمات "درمان اعتیاد" در قالب "برنامه پزشک خانواده" خواهیم داشت.

پوشش بیمه‌ای درمان اعتیاد را پیگیریم بسته‌های آموزشی "درمان اعتیاد" ویژه "تیم سلامت" در حال تدوین است

جعفری افزود: در این راستا اکنون در حال آماده کردن زیر ساخت‌های مربوطه برای ادغام "درمان اعتیاد" در "برنامه پزشک خانواده" هستیم و در این زمینه مبحث پوشش بیمه‌ای درمان اعتیاد را پیگیریم. همچنین بسته‌های آموزشی برای اعضای تیم درمان شامل پزشک، پرستار، روانشناس و مددکار در حال تدوین است و ارایه آموزش‌های مربوطه نیز در دستور کار است. نهایتا زمانی که برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور مستقر شد، چگونگی ارایه خدمات درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده هم ابلاغ خواهد شد.

مراکز درمان اعتیاد فعلا با ساختار کنونی فعالیت‌شان را ادامه خواهند داد

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت در عین حال در پاسخ به برخی نگرانی‌ها مبنی بر تعطیلی مراکز درمان اعتیاد به دلیل ادغام درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده، تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای تعطیلی مراکز درمان اعتیاد نداریم و این مراکز با ساختار فعلی ادامه فعالیت خواهند داشت. از این بابت نگرانی برای بیماران حوزه اعتیاد و همچنین پزشکان ارایه دهنده این خدمات وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر آن است که بهترین خدمت را به بیماران حوزه اعتیاد ارایه دهیم. افرادی که با ساختار برنامه پزشک خانواده آشنایی دارند، مطلع هستند که در صورت فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم برای ادغام درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده، بیماران نفع بیشتری خواهند برد؛ چرا که اولا این خدمات در چارچوب و اصولی صحیح ارایه خواهد شد و همچنین خدمات‌شان از پوشش بیمه‌ای برخوردار خواهد شد و به دنبال آن پرداخت از جیب بیماران کاهش می‌یابد.

جعفری به برخی نگرانی‌ها درباره چگونگی ارایه خدمات در مراکز درمان اعتیاد، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نگرانی‌هایی هر چند محدود در برخی مراکز درمان اعتیاد داریم مبنی بر آنکه در برخی از مراکز تنها دارو در اختیار بیمار قرار داده می‌شود و توصیه‌های درمانی دیگر از جمله درمان‌های غیردارویی که جزیی بسیار مهم از درمان اعتیاد هستند، معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد. مطمئنیم اگر با آماده شدن زیر ساخت‌های لازم به سمت ادغام درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده پیش رویم، بی‌تردید چنین نقایصی جبران خواهد شد و بیماران این حوزه بهترین خدمت را دریافت خواهند کرد. اما در مجموع این کار اکنون در دست اقدام نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha