سلامت نیوز : دانشیار پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد گفت: کنترل بیماری‌های پریودنتال (بیماری‌های لثه) بر سطح قند خون افراد دیابتی اثر مثبت می‌گذارد که با کنترل عفونت لثه می‌توان قند خون افراد دیابتی را کنترل کرد.

دکتر حمیدرضا عرب در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به عنوان برترین پژوهش علمی سال 2012 استرالیا که توسط محققان دانشکده دندانپزشکی مشهد صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این مقاله در قالب یک طرح تحقیقاتی با عنوان "تاثیر درمان‌های غیر جراحی پریودنتال (لثه) و اثر آن بر کنترل متابولیک دیابت" با مشارکت دکتر امیرمعین تقوی استاد گروه پریودانتیکس و دکتر حمید رضا عرب دانشیار گروه پریودنتولوژی و دکتر بزرگ نیا، دکتر علیزاده و دکتر کیانوش تهیه شده است.

وی افزود: برخی از شرایط سیستماتیک بدن بر بیماری‌های لثه و همچنین بالعکس برخی بیماری‌های لثه بر شرایط سیستماتیک بدن اثر سوء می‌گذارد و زمانی که خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت لثه دچار مشکل شود به طبع عفونت در امساج لثه زیاد می‌شود و بیماری لثه را تشدید می‌کند.

دکتر عرب با بیان اینکه التهاب بیماری‌های لثه بر شرایط سیستماتیک از جمله بیماری دیابت و کنترل سیستم سطح خون اثر سوء می‌گذارد، اظهار کرد: بیماری پریودنتال یک بیماری التهابی است که باعث مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین می‌شود که التهاب بیماری‌های لثه بر شرایط سیستماتیک از جمله بیماری دیابت و کنترل سیستم سطح خون اثر سوء می‌گذارد.

وی افزود: با درمان بیماری‌های لثه التهابات کاهش می‌یابد و زمانی که مقاومت به انسولین کم شود، گلوکز وارد سلول‌های بدن می‌شود و سلول‌ها انرژی مورد نظر خود را از گلوکز دریافت می‌کنند که در نتیجه سطح قند خون بیماران دیابتی تا حدودی کنترل می‌شود.

دانشیار پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد با اشاره به مراحل مطالعاتی این طرح تحقیقاتی گفت: در این مطالعه که 3 ماه به طول انجامید تعدادی بیمار دیابتی نوع 2 بزرگسالان انتخاب شد و پس از اندازه گیری سطح خون و آزمایشات اولیه به 2 گروه تقسیم شدند.

وی افزود: درمان‌های غیر جراحی پریودنتال (لثه) مانند جرم گیری بر روی گروه اول انجام شد و پس از سه ماه با گروه دوم که هیچ درمانی بر روی آنان صورت نگرفته بود مقایسه شد و متوجه شدیم سطح قند خون بیماران گروه اول کاهش پیدا کرده‌ است.

دکتر عرب با بیان اینکه درمان‌های صورت گرفته باعث کاهش بیماری پریودنتال(لثه) شده است، اظهار کرد: درمان‌های غیر جراحی پریودنتال سبب کنترل خون‌ریزی لثه شده است و این نشان دهنده کاهش التهابات لثه، کاهش خونریزی لثه، کاهش عمق شیار لثه و باعث چسبندگی بهتر لثه به دندان‌ها شده است که این نشان دهنده کاهش بیماری پریدنتال در افراد دیابتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha