چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 72216

سلامت نیوز : رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان در پاسخ به اینکه " آیا ممکن است عفونت گوش منجر به ناشنوایی شود؟ " گفت: مسلما اگر عفونت گوش درمان نشود، صدمات جبران ناپذیری چون ناشنوایی را به دنبال خواهد داشت. در واقع امکان اینکه عفونت گوش در درازمدت بر روی شنوایی کودک تاثیر بگذارد وجود دارد.

دکتر محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره راهکارهای مراقبتی موجود برای جلوگیری از بروز عفونت گوش در کودکان اظهار کرد: برای اینکه کودک دچار عفونت گوش نشود، نباید سرما بخورد. اگر سرماخوردگی اتفاق افتاد، این خطر وجود دارد که گوش بیمار هم دچار عفونت شود.

وی در پاسخ به اینکه " آیا ممکن است عفونت گوش منجر به ناشنوایی شود؟ " گفت: مسلما اگر عفونت گوش درمان نشود، صدمات جبران ناپذیری چون ناشنوایی را به دنبال خواهد داشت. در واقع امکان اینکه عفونت گوش در درازمدت بر روی شنوایی کودک تاثیر بگذارد وجود دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره زمان انجام تست سنجش شنوایی و غربالگری‌ها برای اطمینان از سلامت شنوایی کودکان توضیح داد: تست سنجش شنوایی باید از بدو تولد انجام شود. وقتی نوزاد متولد می‌شود، تستی برای سنجش شنوایی انجام می‌شود. از حدود شش ماهگی به بعد هم تست‌های ویژه‌ای وجود دارد که والدین می‌توانند آن را برای نوزادشان انجام دهند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه کودک چه علامت‌هایی داشته باشد مشکوک به وجود مشکلات شنوایی است؟ گفت: تشخیص مشکلات شنوایی بویژه در دوره نوزادی بسیار مشکل و تنها از طریق تست‌های سنجش امکان پذیر است.

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان افزود: اما پدرها و مادرها می‌توانند با زیر نظر گرفتن رفتار کودک خود از مشکلات احتمالی با خبر شوند. به عنوان مثال اگر کودک مدام نزدیک تلویزیون بنشیند و یا صدای آن را بلند کند، اگر هنگامی که از او سوال می‌کنند جواب ندهد یا سر کلاس درس به خوبی متوجه نکات آموزشی نشود و سوالات معلمش را درک نکند، می‌تواند مشکوک به وجود یک مشکل شنوایی باشد.

بینایی سنجی از یک سالگی به بعد امکان پذیر است

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران درباره مراقبت از بینایی و سلامت چشم کودکان نیز گفت: با توجه به امکاناتی که وجود دارد، می‌توان در بدو تولد از سلامت بینایی نوزاد مطمئن شد. همچنین می‌توان در بدو تولد دریافت که کودک به آب مروارید، آب سیاه و بیماری‌های چشمی دیگر مبتلاست یا خیر.

بلورساز درباره لزوم بینایی سنجی در کودکان عنوان کرد: بینایی سنجی از یک سالگی به بعد امکان پذیر است.

این متخصص کودکان درباره اینکه والدین در صورت مشاهده چه علائمی باید از وجود مشکل بینایی در چشم فرزندشان آگاه شوند، اظهار کرد: معمولا پدر و مادر مشکل را سریع می‌فهمند. به عنوان مثال شاید کودکی که غالبا برای تماشای تلویزیون به آن بسیار نزدیک می‌شود و یا سرش را بیش از اندازه به سمت کتاب خم می‌کند، دید خوبی نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha