سلامت نیوز : یک کارشناس علوم آزمایشگاهی گفت: اگر بیمار با آزمایشگاه همکاری خوب و آگاهانه داشته باشد و اطلاعات شفاف به کارشناس علوم آزمایشگاهی ارایه دهد، طبیعتا گزارش آزمایش وی با اطلاعات کامل‌تر و کیفیت مطلوب‌تر ارایه خواهد شد.

رضا کربلایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: حرفه علوم آزمایشگاهی، حرفه‌ای دشوار و سخت است و نیاز به دقت عمل بالایی دارد تا تشخیص بیماری‌ها به طور صحیح انجام شود. علاوه بر مهارت و دقت کارشناسان علوم آزمایشگاهی، وجود تجهیزات کارآمد و پیشرفته از ضروریات مراکز علوم آزمایشگاهی است.

کارشناس و مسئول آزمایشگاه بیمارستان گلستان اهواز گفت: آزمایشگاه از بخش‌های مختلف مانند بیوشیمی، بانک خون، هماتولوژی، میکروب‌شناسی، هورمون‌شناسی، سرولوژی تشکیل می‌شود که کار در هر بخش تخصصی است و توصیه کارشناسان به مردم در هر بخش متفاوت است.

وی افزود: صداقت و همکاری بیمار در پاسخ به سئوالات کارشناسان آزمایشگاه، موجب ارتقای کیفیت گزارش آزمایش می‌شود. بیماران حتما از شرایط نمونه‌گیری آگاه باشند و از طرز جمع‌آوری نمونه اطلاع صحیح بیابند و به توصیه‌های کارشناس آزمایشگاه توجه کنند و اگر بنا است نمونه ارسال شود به موقع ارسال شود.

کربلایی ادامه داد: کار نیک و ارزنده اهدای خون هرچه بیشتر باشد، بانک‌های خون بیمارستان‌ها که وابستگی شدید به اهدای خون دارند برای تامین نیاز خون و فرآورده‌های خونی که از طریق سازمان انتقال خون صورت می‌گیرد، بهتر انجام وظیفه می‌کنند.

وی تصریح کرد: لازم است که هر شخص با دفترچه بیمه خود به آزمایشگاه مراجعه کند که مشکلات درمانی و عدم ‌انطباق با مشخصات فردی مانند سن، جنس و غیره در تشخیص بیماری خلل ایجاد نکند چرا که سن و جنس و عوامل دیگر در تشخیص صحیح بیماری مهم است. همچنین از لحاظ پزشکی قانونی نیز ممکن است مشکل ایجاد کند و استفاده از دفترچه فردی دیگر، قانونی نیست و بیماران نباید انتظار داشته باشند که این کار انجام شود.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی گفت: تفسیر آزمایش به عهده پزشک معالج است، چون پزشک معالج مسئولیت تشخیص و درمان را عهده‌دار است؛ پزشک معالج از اطلاعات بالینی و تشخیصی دیگر بیمار مانند تفسیر رادیولوژی مطلع است و با در نظر گرفتن کلیه آزمون‌های انجام شده و معاینات بیمار، تصمیم می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha