چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 72220

سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست‌های وزارت بهداشت را به سمت سیاست‌های صحیح بازمی‌گردانیم، درباره تغییرات ایجاد شده در دستورالعمل برنامه پزشک خانواده، گفت: پزشک خانواده نیازی به تیم ندارد و یک دستیار برای وی کافی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه رخشانی در گردهمایی معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: خانه‌های بهداشت کشور در خطر مشکلات بودجه‌ای و اقتصادی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در نظر داریم سیاست‌های وزارت بهداشت را به سمت سیاست‌های صحیح برگردانیم، ادامه داد: با رویکرد اقتصادی و ارائه خدمات مطلوب‌تر، موثر‌تر و ارزان‌تر حرکت خواهیم کرد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه به اقبال مردم به طب سنتی اشاره کرد و گفت: طب سنتی هم از صرفه اقتصادی برخوردار است و هم برای سلامت مردم بسیار موثر خواهد بود.

هیچ جا پزشک خانواده را رها نکردیم

رخشانی در ادامه به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: ما هیچ‌ جا برنامه پزشک خانواده را رها نکردیم و همه دانشگاه‌ها موظفند زیرساخت‌های لازم برای اجرای این برنامه را آماده کنند. این دانشگاه‌هایی که اکنون برای اجرای برنامه پزشک خانواده انتخاب شده‌اند، به آن علت بوده که زیرساخت‌های بهتری داشته‌اند و توانسته‌اند سرعت بیشتری در اجرای برنامه داشته باشند. ما نیز به علت محدودیت منابع، مجبور شدیم دست به انتخاب بزنیم.

وی به مشکلات موجود برای اجرای برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: در این راه چند سنگ بزرگ جلوی اجرای برنامه پزشک خانواده انداخته شد. ابتدا اینکه این تصور ذهنی ایجاد شد که باید برنامه به یک باره تمام مناطق کشور را پوشش دهد، این در حالی است که این موضوع از ابتدا هم ممکن نبود. این 15 دانشگاه مجری برنامه پزشک خانواده نیز نباید به بهانه‌های مختلف برای اجرا منتظر بمانند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تاکید کرد: باید زیرساخت‌ها را برای اجرای برنامه پزشک خانواده آماده کنیم. طب عمومی در کشور از بین رفته است و لذا پزشکانی تربیت کرده‌ایم که در طب عمومی کار نمی‌کنند و به محض فارغ‌التحصیلی، به دنبال تخصص می‌روند. این موضوع به دلیل تفاوت درآمد پزشکان عمومی و متخصص است و به همین دلیل الان برای اجرای برنامه پزشک خانواده، پزشک عمومی نداریم.

رخشانی افزود: این در حالی است که به ازای هر 900 نفر، یک پزشک عمومی در کشور داریم و استاندارد جهانی در این زمینه، یک پزشک به ازای هر 1000 نفر است.

وی ادامه داد: برای ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، باید 25 هزار نقطه را در شبکه ملی سلامت شناسایی و اطلاعات لازم را ثبت کنیم. این در حالی است که اکنون تنها 7000 نقطه شناسایی شده است.

پزشک خانواده نیازی به تیم ندارد و یک دستیار برای وی کافی است

معاون بهداشتی وزیر بهداشت مشکل دیگر درباره برنامه پزشک خانواده را مربوط به تیم پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: پزشک خانواده در بسیاری از موارد نیازی به گروه و تیم ندارد. ما دستورالعمل‌های جدید را نوشته‌ایم و پزشک خانواده علاوه بر ویزیت باید مراقبت از درمان را هم انجام دهد. این پزشک فقط یک دستیار نیاز دارد. تنها برای پزشکان مرد سعی کردیم که یک دستیار زن هم همراهشان باشد، تا بیماران زن راحت‌تر باشند؛ اما اگر پوشش‌دهی پزشک خانواده خوب باشد، این پزشک نیازی به دستیار هم نخواهد داشت.

ترویج سبک زندگی سالم از اولویت‌هاست

رخشانی با بیان اینکه اکنون سونامی بیماری‌های غیرواگیر از درمان‌های بسیار گران‌ قیمت برخوردارند، گفت: هر بستری بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه به دنبال دارد. بر این اساس هدف ما، ترویج سبک زندگی سالم است و این موضوع اولویت همه ماست. در زمینه چگونگی ادغام سبک زندگی در نظام PHC جلسات کارشناسی تخصصی برگزار خواهیم کرد.

بازنگری در ارائه خدمات بهداشتی، اولویت بعدی معاونت بهداشتی

وی ادامه داد: بازنگری در ارائه خدمات بهداشتی، اولویت بعدی معاونت بهداشتی است. در این زمینه مردم نیز باید توانمند شوند، تا مردم در سلامت خود شریک نشوند، وزارت بهداشت از عهده کار خود برنمی‌آید.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون در ثبت اطلاعات مربوط به بیماری‌ها مشکل داریم، افزود: هر هفته مرگ و میر مادران در کشور را می‌شماریم، اما در مجموع اکنون در ثبت اطلاعات بیماری‌ها مشکل داریم. ثبت اطلاعات جزو مواردی است که در دستور کار داریم.

رخشانی، تعامل با دیگر سازمان‌ها را از جمله اقدامات لازم عنوان کرد و گفت: اگر من داخل وزارتخانه بنشینم، قطعا کاری پیش نمی‌رود، لازم است با دیگر سازمان‌ها نیز تعامل داشته باشیم.

وی به سیاست‌های جمعیتی نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ندیده‌ام که حداقل در اجلاس معاونین، این موضوع به صورت شفاف ارائه شده باشد. این مبحث از انتظارات مقام رهبری است و در این زمینه اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت خطاب به معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی، تاکید کرد: در مجموع اولویت نخست ما، خدمت‌رسانی به مردم است و کاری که منجر به خدمت‌رسانی نشود را باید حذف کنیم. تحریم‌ها را نیز باید جدی بگیریم، اگر مراقب نباشیم، نمی‌توانیم ادامه دهیم لذا باید از اسراف‌ها جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha