چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 72225
سلامت نیوز : مصوبه جنجال‌برانگیز ورود به مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست برای اكتشاف معدن و حفاری جزو نخستین خبرهای امسال بود، خبری كه در آخرین روزهای سال گذشته به تصویب هیات دولت رسید و داد محیط‌زیستی‌ها را درآورد، البته محیط‌زیستی‌های غیردولتی. سازمان هم كه خود از تایید‌كنندگان این مصوبه بود هیچ نگفت. در سفر محمود احمدی‌نژاد به سمنان این مصوبه یادآوری و بر اجرای آن هم تاكید شد. استاندار تهران هم چند روز گذشته با خبر واگذاری معادن شناسایی شده به مردم بر این مصوبه صحه گذاشت. هنوز هیچ مسوول دولتی درباره اینكه چه كسانی می‌توانند از معادن مناطق 4 گانه بهره‌مند شوند و چه كسانی نمی‌توانند و مجوز ورود به این مناطق چه نوع معدنی است سخنی نگفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ معصومه ابتكار، رییس كمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران كه از دغدغه‌مندان محیط‌زیست كشور بوده و هست هم این مصوبه را محكوم و اعلام كرده كه با بهره‌برداری از معادن مناطق حفاظت شده، ذخایر ژنتیكی كشور نابود می‌شوند. او با درخواست توقف فعالیت معدنی در این مناطق در جلسه روز گذشته شورا اعلام كرد دولت در 28 اسفندماه مصوبه‌یی را گذراند كه طی آن اجازه بهره‌برداری از معادن در مناطق حفاظت شده داده می‌شود، به این ترتیب مناطقی همچون پارك ملی كویر، خجیر، جاجرود، ورجین، سرخه حصار و لواسانات كه جزو سرمایه‌های پایتخت و استان تهران هستند در معرض خطر قرار دارند. كل مناطق حفاظت شده، پارك‌های ملی و پناهگاه‌های حیات وحش تنها هفت تا 10 درصد خاك ایران را در برمی‌گیرد، اگر اجازه فعالیت معدنی در این اراضی هم داده شود، چیزی از ذخایر ژنتیكی كشور باقی نمی‌ماند. جالب آن است كه ریاست سازمان حفاظت

محیط‌زیست هم مصوبه مذكور را تایید نكرده است. محمدی‌زاده در سفر دیروزش به ماهشهر اعلام كرد این مصوبه قطعا اشكالاتی دارد و مورد تایید ما نیست. در تصویب آن نیز نظر سازمان در نظر گرفته نشده است. ما نظرات اصلاحی خود را درباره این مصوبه داریم كه برای هیات دولت ارسال كرده‌ایم و خواستار اصلاح آن هستیم این اولین واكنش از سوی سازمان حفاظت محیط زیست كشور بود. اما حمید ظهرابی، مدیركل محیط‌زیست استان سمنان، استانی كه جزو نخستین استان‌های مقصد رییس‌جمهور در سال جدید بود، ورود به این مناطق را با نظارت محیط‌زیست ممكن می‌داند و خوش‌بینانه به «اعتماد» می‌گوید فعلا به 80 درصد معادن غیرحفاظت شده فكر می‌كنیم.

در واپسین روزهای سال گذشته، مصوبه‌یی در هیات دولت تصویب شد كه در آن مجوز ورود به مناطق چهارگانه زیست محیطی برای اكتشاف معدن صادر شد، رییس‌جمهور هم در سفری كه به استان سمنان داشت بر اجرای این مصوبه و مصوباتی دیگر كه قرار است در استان شما اجرا شود تاكید كرد. شما به عنوان یك مدیر زیست محیطی چگونه به این مصوبه نگاه می‌كنید؟

آنچه در استان بحث شد این بود كه باید تمام ملاحظات زیست محیطی در اجرای این مصوبه در نظر گرفته شود، این ملاحظات از تاكیدات محیط زیست استان و استانداری بود كه باید اجرای آن زیر ذره‌بین محیط زیست باشد و این‌طور هم خواهد شد. لذا باید بگویم جای نگرانی برای مغایرت با اصول زیست‌محیطی ندارد. این مصوبه، مصوبه‌یی ملی است و هیات دولت در تصمیم‌گیری برای آن دخیل بوده، من و دیگر مدیران زیست‌محیطی نمی‌توانیم در این خصوص اعمال نظر كنیم. من بر این عقیده‌ام كه این مصوبه اجرا می‌شود اما به نحوی كه هم دولت بتواند در حوزه معادن انتظاراتش برآورده شود و هم آسیب و تخریب‌های وارده به محیط زیست در میان نباشد.

چقدر از معادن كشور در مناطق تحت حفاظت محیط زیست واقع شده است؟

كمتر از 20 درصد پتانسیل معادن در مناطق چهارگانه زیست محیطی واقع شده‌اند و باقی 80 درصد در مناطق دیگر است، اولویت كارگروه معدن هم تمركز بر آن 80 درصد است و برای آن معادن برنامه ریخته می‌شود. اما اگر معدن استراتژیكی در این 20 درصد واقع شده بود و لازم بود كه حتما در آنها كار شود، سراغ‌شان می‌رویم.

آنچه به گوش می‌رسد خبر از واگذاری معادن به مردم دارد. دولت می‌تواند معادن موجود در مناطق تحت حفاظت را به مردم واگذار كند؟

آنچه دولت می‌خواهد دراین زمینه انجام دهد، اصلاح شیوه‌یی است كه تاكنون مرسوم بوده است. در گذشته اشخاص خودشان در پی یافتن معدن برمی‌آمدند و به آنها واگذار می‌شد اما اكنون با شیوه جدید معادن قابل واگذاری شناسایی می‌شوند و پس از آن به مردم واگذار می‌شوند. سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات معدنی نیز مطالعات لازم را در درباره شناسایی معادن به عمل می‌آورد و سازمان دیگر یا افراد به طور شخصی نمی‌توانند دست به مطالعه و جست‌وجو بزنند. در این روش مردم در جریان وجود معادن در مناطق مختلف قرار می‌گیرند و قطعا جنبه مثبتی دارد. فعلا اولویت ما مانور روی 80 درصد معادن در مناطق دیگر است.

پروژه‌های دیگری چون احداث جاده در جنگل ابر و انتقال آب خزر به سمنان هم در دستور كار دولت است و قرار است این پروژه‌ها هم اجرایی شوند. موضع استان در این خصوص چیست؟

پروژه جاده ابر در استان گلستان استارت می‌خورد و قسمتی كه قرار است جاده‌یی احداث شود گلستان است نه سمنان. ما تنها قرار است در استان خودمان از جاده موجود استفاده كنیم در این خصوص هم با استاندار و نماینده مجلس و اداره كل راه توافق شده است كه از همین جاده استفاده شود و جاده جدیدی ساخته نشود. مبدا پروژه انتقال آب خزر نیز استان مازندران است و هنوز به فاز اجرایی نرسیده است. سازمان هم پیشنهادهایی درباره ارزیابی زیست محیطی این پروژه داشت كه شش ماه پیش قرار بود اصلاحات انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha