سلامت نیوز : علی‌اکبر ولایتی در مراسم افتتاحیه همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی‌وچهارمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب به واکسن ب‌.‌ث.ژ و چالش‌های موجود در آن اشاره کرد و گفت: واکسن ب.ث.ژ اولین بار در اردیبهشت سال 1326 شمسی از انستیتو پاستور پاریس به ایران آورده شد و مهر همان سال واکسیناسیون ب.ث.ژ انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: نتایج متاآنالیز 1264 مقاله و خلاصه آنها و 12 مطالعه نشان داده که اثربخشی واکسن ب.ث.ژ علیه مننژیت 64 درصد، علیه تمام اشکال سل 50 درصد و علیه سل 78 درصد بوده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اثربخشی این واکسن را در پیشگیری از سل ریوی در بزرگسالان و کودکان به میزان 50 درصد و پیشگیری از سل منتشره و مننژیت سلی در کودکان 50 تا 80 درصد دانست و گفت: البته آمار رسمی از کودکان در ایران در دست نیست اما یک مطالعه‌ که در اراک انجام شده است، نشان می‌دهد که بعضی از کودکان واکسینه شده 3 ماه بعد از دریافت تا 96 درصد جوشگاه 3 میلی‌متر و بیشتر داشته‌اند که این نشان‌دهنده پاسخ ایمنی نسبی قابل قبول است.

این متخصص اطفال تصریح کرد: شیرخوارانی که در سن 3 ماهگی و بالاتر واکسن ب.ث.ژ دریافت کرده‌اند و در محل تزریق واکسن بعد از 72 ساعت واکنش نشان داده شده است، می‌بایست از نظر سل توسط متخصص عفونی کودکان بررسی شوند.

ولایتی به عوامل مؤثر در تغییر اثربخشی واکسن ب.ث.ژ اشاره کرد و گفت: عوامل ژنتیکی میزبان، سویه واکسن، سوءتغذیه، عفونت HIV و عوامل جغرافیایی از جمله وجود مایکوباکتریای محیطی و بعضی از عفونتهای انگلی مادر در زمان بارداری در اثربخشی این واکسن مؤثرند.

وی تصریح کرد: تغییر برنامه واکسیناسیون باعث کاهش مرگ‌ومیر نوازادان شده و آخرین یافته‌ها در آفریقا نشان داده که واکسن ب.ث.ژ علاوه بر جلوگیری از سل از مالاریا و ذات‌الریه جلوگیری می‌کند.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، بدو تولد را مناسب‌ترین زمان برای تجویز ب.ث.ژ در ایران دانست و گفت: این واکسن با ایجاد اثر فراژنتیکی بر ایمنی ذاتی توانسته سبب کاهش موارد عفونت غیرسلی، لنفوم بدخیم و درماتیت آتوپیک می‌شود.

در ابتدای این همایش غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: این همایش به منظور بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب و با هدف ارتقای سطح دانش همکاران متخصص اطفال و آشنایی همکاران جوان با ذخائر علمی کشور در مورد پزشکی اطفال و با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصصی کودکان در 12 رشته از سراسر کشور و مهمانانی از کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه برگزار می‌شود.

این متخصص اطفال به بیش از 250 مقاله ارسال شده به این همایش اشاره داشت و گفت: سعی شده که از بیش از 80درصد از آنها در سخنرانی‌ها استفاده شود و از بقیه مقاله‌ها نیز به صورت پوستر استفاده شود.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران افزود: ارسال این تعداد مقاله نشانه علاقه‌مندی پزشکان کودک به این همایش است.

این متخصص کودکان افزود: در این همایش قرار است در خصوص موضوعاتی مثل مراقبت از نوزاد سالم، نوزاد نارس، تشنج، سل، دل‌درد، یبوست، اسهال، سوءتغذیه، آلرژی سخنرانی شود و 40 میزگرد نیز در این زمینه برگزار می‌شود.

خاتمی در ادامه یاد مرحوم دکتر محمد قریب و دکتر سیادتی و دکتر محسن ضیائی را گرامی داشت و گفت: این همایش به بهانه سی‌وچهارمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب برگزار می شود، استادی که ما توفیق داشتیم از فیوضات علمی و اخلاقی ایشان استفاده کنیم و خود را مدیون او می‌دانیم.

همایش انجمن پزشکان کودکان ایران از 4 لغایت 7 اردیبهشت در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد موسوی ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    5 2
    دخترم 14ماهه است علامت واکسنbcgرا دربدنش ندارد .ازمایش نیز منفی نشان داده .چکار باید بکنم