سلامت نیوز : مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی کشورمان، در گفت‌وگو با برنا، با اشاره به این‌که هرم سنی کشور در حال حاضر، ایران را جوان‌ترین کشور دنیا معرفی می‌کند، گفت: با این حال، منحنی سنی جامعه به‌سوی سالمندی در حرکت است.

وی با اشاره به این‌که از گذشته، شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" یا "فقط دو فرزند کافی است" سرلوحه کار جمعیتی کشور بوده است، ادامه داد: تا 20 سال آینده، بیش از 65 درصد مردم جامعه در سن سالمندی یا پیری خواهند بود که علت آن، سیاست‌های تشویقی تک‌فرزندی است که از رژیم طاغوت تاکنون ادامه دارد.

ابهری خاطرنشان کرد: کاهش آمار ازدواج از یک طرف و مشکلات اقتصادی نظیر مسکن، اشتغال و تورم، از طرف دیگر باعث تمایل بیشتر خانواده‌ها به تک‌فرزندی یا دوفرزندی شده است.

وی با اشاره به این‌که کاهش جمعیت جوان کشور، منابع انسانی را با مشکلات مختلف روبه‌رو می‌کند، افزود: با افزایش شمار سالمندان در سال‌های آتی، منحنی هزینه‌های جاری، به‌ویژه درزمینه بهداشت و درمان، رشد صعودی خواهد یافت.

ابهری با بیان این‌که برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری باید از آن‌ها حمایت کرد، تصریح کرد: تشویق به فرزندآوری با سخنرانی و برگزاری همایش امکان‌پذیر نیست، بلکه باید ازلحاظ مالی و فرهنگی-تربیتی سیاست‌هایی قابل‌اجرا اتخاذ کرد.

این آسیب‌شناس اجتماعی گفت: با حرف نمی‌توان خانواده‌ها را تشویق به فرزندآوری کرد، بلکه اجرای سیاست‌های تشویقی درزمینه فرزندآوری برای مادران شاغل، پرداخت کمک‌های مالی به مادران و همچنین کاهش هزینه زایمان و امثال آن، از ابزارهای پیش‌گیری از تک‌فرزندی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد.

وی یکی از مهم‌ترین راه‌های تشویقی برای فرزندآوری را اجرای سیاست‌های استخدام افراد متأهل و دارای بیش از دو فرزند عنوان کرد و گفت: آموزش به خانواده‌ها درخصوص نتایج سالمندی جمعیت و زیان‌های مختلف تک‌فرزندی می‌تواند به‌عنوان راهی برای پیش‌گیری از این معضل مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که تک‌فرزندی سبب ظهور قشر جدیدی از نوجوانان و جوانان می‌شود که لوس و وابسته هستند، خاطرنشان کرد: تک‌فرزندی باعث افسرده شدن فرد می‌شود که در درجه اول، این مشکلات گریبانگیر خانواده‌ها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha