پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 72262
سلامت نیوز :در پی انتشار گزارشی با عنوان «سقوط63پله‌ای محیط‌زیست» در تاریخ 20 فروردین ماه گذشته در صفحه 7 روزنامه اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست جوابیه‌ای فرستاده است که وفق قانون مطبوعات عینا درج می‌‌شود: پیرو درج مطلبی در تاریخ20/1/92 تحت عنوان«سقوط63‌پله‌ای محیط‌زیست» به اطلاع می‌رساند: رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: راه‌حل کاهش آلودگی هوا انجام مصاحبه و ارائه اطلاعات غیر واقع نیست بلکه هر دستگاهی باید به فراخور مسئولیت خود برنامه‌ها و تکالیف خود را در چارچوب حفظ سلامت جسمی و روانی شهروندان اجرا نماید و مسئولیت عملکرد ناشی از فعالیت‌های خود را بپذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ پاسخ سیدامیر فاتح وحدتی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست به گزارش غیرواقعی آرمان به این شرح است: آلودگی هوای شهر تهران یکی از چالش‌های زیست محیطی در شهر تهران است لیکن در شرایطی که باید تمامی مردم و دست‌اندرکاران با هدفی واحد در پی همکاری و چاره‌اندیشی جهت رفع مشکل باشند، آلودگی هوا به عنوان مستمسک عده‌ای قرار گرفته که صرفا به نقد غیرمنصفانه از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌پردازند. این عده نه تنها کوچکترین اشاره‌ای به اقدامات مثبت انجام شده در چند سال گذشته نمی‌کنند بلکه به‌رغم آگاهی از فعالیت‌ها و اجرای برنامه‌ها مانند کسی که نمی‌خواهد بداند به‌طور کلی منکر هرگونه فعالیت می‌شوند. همه پذیرفته‌ایم که بدون همگرایی و هم‌افزایی همه عوامل دست‌اندرکار، مردم و فن‌آوران، رسیدن به اهداف برنامه جامع کاهش آلودگی هوا امکان پذیر نیست.

گرچه بازهم همه می‌دانیم که کاهش آلودگی هوا برنامه‌ای فرابخشی است و محتاج زمان و اعتبارات کافی است اما با این اوصاف جالب توجه است که رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران کلیه فعالیت‌ها و اقدامات را در تمامی زمینه‌های محیط‌زیست صرفا در شرایط تصدی خود بر سازمان محیط‌زیست ایده‌آل وصف نموده و به صراحت به توقف برنامه جامع مقابله با آلودگی هوا از سال84 به بعد اشاره نموده‌اند در حالی‌که اینگونه ادبیات نه تنها آگاهی‌رسانی محسوب نمی‌گردد، بلکه برعکس در جلب مشارکت مردم در جهت کاهش آلودگی هوا اثر منفی می‌گذارد و به نظر می‌رسد اهداف دیگری جز آلودگی هوا مدنظر ایشان است.نگاهی گذرا به اقدامات انجام شده نشان از جدیتی است که مسئولان حفاظت محیط‌زیست و سایر نهادها در جهت رفع مشکل آلودگی هوا داشته‌اند که ذیلا به برخی از آنها اشاره می‌گردد.

پس از برنامه اول کاهش آلودگی هوا که منحصرا برای تهران به تصویب رسیده بود و با خوشبینانه‌ترین حالت بیش از 40درصد رشد را نشان نمی‌داد، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در اسفند سال1390 به تصویب رسید و به مدیران کلا‌نشهرها جهت اجرا ابلاغ گردید. در این راستا کارگروه‌های استانی تشکیل و در جهت رسیدن به هدف بهبود کیفی هوا برنامه‌ریزی نمودند که با جدیت دنبال می‌شوند و دستاوردها در 2 سال اخیر چشمگیر بوده‌اند. ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو4 از ابتدای سال‌جاری از مصوبات برنامه جامع بوده است که با هماهنگی تولیدکنندگان داخلی 30 درصد از تولیدات موفق به اخذ تاییدیه انطباق با شرایط استاندارد فوق گردیدند و تطابق سایر تولیدات با نمونه اولیه با جدیت پیگیری می‌شود. از رده خارج کردن خودرو از چرخه تردد یکی دیگر از محورهای مهم در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بوده که تا سال 1384 تنها در حدود30هزار دستگاه خارج گردیده بود ولی براساس آمار موجود طی سالیان اخیر و تاکنون بیش از 1300000 خودرو از چرخه تردد خارج شده‌اند روندی که همچنان ادامه دارد.

پایش به عنوان یک محور مهم در برنامه جامع کاهش آلودگی کلا‌نشهرها مطرح می‌باشد که تا سال1384 تنها تعداد محدودی از شهرهای کشور مجهز به ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به تعداد معدود و با کمک وام بانک‌های خارجی بوده‌اند. اما امروز در کل کشور بیش از 160 ایستگاه سنجش افزایش و تمامی مراکز استانی مجهز به این تجهیزات شده‌اند.توجه به توسعه سیستم حمل و نقل عمومی در چند سال گذشته و افزایش سهم آن به بیش از 60درصد در شهر تهران و برخی شهرهای کشور در راستای برنامه جامع کاهش آلودگی هواست که از نگاه منتقدین دور مانده و صرفا آن را به خود منتسب می‌دانند. تلاش در جهت استانداردسازی سوخت تولیدی با کیفیت یورو 4 که هم‌اکنون بالغ بر 20‌میلیون لیتر بوده و در 8 کلانشهر کشور شروع به عرضه گردیده در نظر است تا پایان سال92به60میلیون لیتر برسد مرهون پیگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست است که در هیچ برهه‌ای چنین توانی سراغ نمی‌رفت.

افزایش بیش از یک متر مربع سرانه فضای سبز شهری در بسیاری از شهرهای کشور، گازسوز کردن بیش از 3‌میلیون خودرو، کاهش20 درصدی صنایع آلاینده صرفا طی 2 سال اخیر، توسعه مراکز معاینه فنی خودرو به تعداد416 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و 533 خط و راه‌اندازی 122 مرکز معاینه فنی سنگین در کشور همه از جمله اقداماتی است که به‌رغم برخی نظرات منفی سبب گردیده مشکل گاز‌های آلاینده در شهری مثل تهران با تردد حدود4‌میلیون خودرو و 3‌میلیون موتورسیکلت و فعالیت بیش از 150 هزار واحد صنفی و صنعتی در داخل و حاشیه شهر کاملا کنترل شود ولی متاسفانه در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها نه تنها بر این مهم اشاره نمی‌شود بلکه مدعی‌عدم صداقت آمارها و اعلام توقف برنامه‌ها هستند و در مقام مقایسه و در اعلام شرایط کیفی هوا نیز همواره بر فقدان شرایط پاک تاکید می‌نماید ولی هیچگاه به رشد و افزایش بهبود شرایط سالم هوا اشاره‌ای نمی‌گردد. در شرایطی که استانداردهای سختگیرانه و آزمایش و سنجش‌ها دقیق‌تر است این روند خود گواهی بر دسترسی به اهداف کمی برنامه است.

درخصوص آزبست نیز سازمان حفاظت محیط‌زیست مصوبات متعددی را به تصویب گذارده و خوشبختانه با پیگیری‌های سازمان از 2 سال گذشته از واردات و به کار‌گیری این ماده جلوگیری گردید که در هیچ دوره‌ای این اقدام صورت نپذیرفت و به صرف صدور بخشنامه و توصیه بسنده می‌شد. مطالعه‌ای که روی فلزات سنگین در شهر تهران انجام شد نشان می‌دهد به لحاظ فلزات سنگین، هوای مناطق مسکونی شهر تهران مشکلی وجود ندارد و استانداردها مطلوب است. حتی مطالعات روی هیدروکربن‌های فرار نیز با آنچه از سوی افراد غیرمسئول ارائه می‌شود تفاوت بسیار فراوانی دارد و مقایسه وضعیت کیفی هوا تا پایان سال1391 نشان‌دهنده کاهش روزهای نامطلوب بوده و شرایطی بهتر از سال‌های گذشته را شاهد بوده‌ایم.

دو سال است که پارامتر ذرات معلق با قطر کمتر از دو ونیم میکرون اندازه‌گیری و اصلی‌ترین مشکل آلودگی هوای شهر تهران نیز امروز همین پارامتر است و در خصوص علل بروز و تشدید آن نیز می‌توان دلایل متعددی را دخیل دانست که از جمله تردد بیش از حد خودروها، کیفیت سوخت، ساخت و ساز‌ها و بلندمرتبه‌سازی وسیعی که در سطح شهر انجام می‌شود و نظارت کافی زیست محیطی همچون اجرای مقررات ملی ساختمان(مبحث19) از سوی ارگان مسئول یعنی شورای شهر و شهرداری بر آن وجود ندارد،‌فعالیت‌های عمرانی درون شهری و فعالیت‌های صنعتی حاشیه شهر تهران و از همه مهم‌تر توسعه بی‌رویه شهر تهران بدون توجه به ظرفیت پذیرش واقعی آن است. وی افزود: موارد متعدد دیگری را می‌توان منتسب نمود که بسیاری از آنها در زمره وظایف ارگانی است که کارشناسان آن منتقد عدم پیشرفت برنامه جامع هستند. مثل ادوات لجستیک فرسوده، رفت و روب سنتی و بی‌برنامه شهری، سوزاندن زباله در معابر و ساماندهی مشاغل شهری. برنامه کاهش آلودگی هوای تهران و کلا‌نشهرها به عنوان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست همواره قرار داشته و به‌صورت ویژه اجرای محورهای برنامه جامع پیگیری می‌شود.

در این راستا قطعا در آینده‌ای نزدیک با توجه به عزم جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست مقتدر و پویا و با مشارکت مردم و دلسوزان واقعی این روند سرعت بیشتری یافته و شاهد افزایش روزهای پاک و سالم در هوای تهران و سایر کلانشهرها خواهیم بود و نهادها و سازمان‌ها نیز به دور از هرگونه مسائل جنبی و حاشیه‌ای درصدد اجرای تعهدات خود هستند و مشخص است اشخاصی که به جای اطلاع‌رسانی صحیح و همگرایی با درج مطالب غیرواقع سیاهنمایی و فرافکنی می‌کنند، دنبال بازی‌های سیاسی هستند. به‌طور کلی مطالب درج شده به‌دور از واقعیات و چشم پوشیدن از اقدامات موجود بوده و اعلام اینکه تهرانی‌ها قربانی بازی‌های سیاسی می‌باشند خود بازی سیاسی است و نادیده انگاشتن تمامی تلاش‌هایی است که انجام شده یا در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha