پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 72267

دارو با جان مردم در ارتباط است، در این مورد تذکرهایی به وزیر داده شد اما باید یک هفته فرصت کمیسیون بهداشت به وزیر پایان یابد تا بتوانیم وارد عمل شویم.

وزیر بهداشت طرح داد، بیمه‌ها اجرا کردند
سلامت نیوز : همین 10 روز پیش وزیر بهداشت در حاشیه مراسم روز جهانی بهداشت اعلام کرد که در آینده نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم قیمت دارو افزایش نمی‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حسین طریقت‌منفرد سپس به تشریح دلیل حرف‌هایش پرداخت و گفت: هنگامی که 25 درصد حقوق‌ها افزایش می‌یابد هر تولیدی هم گران می‌شود؛ آیا شما کفش را به قیمت پارسال می‌خرید؟ افزایش قیمت طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است و هر درصدی که تورم داریم هزینه تولید بیشتر می‌شود.» با این حال کسی گمان نمی‌کرد آنچه وزیر بهداشت به صورت تلویحی از احتمال افزایش قیمت 24 درصدی‌ آن خبر داده بود، به یکباره تا پنج برابر گران شود. افزایش دو تا پنج ‌برابری قیمت داروهای مصرفی بیماران خاص که از عصر دوشنبه صورت گرفت حتی بسیاری از دست‌‌‌اندرکاران نظام سلامت را با شوک مواجه کرده است، چه رسد به بیماران و خانواده‌های‌شان. در این میان برخی بیمه‌ها را مقصر و متهم ردیف نخست گرانی‌ها می‌دانند و عده‌ای نیز حذف ارز مرجع برای واردات و اجرای طرح ارایه یارانه دارو به بیماران را عامل اصلی اعلام می‌کنند.

از عصر دوشنبه گذشته زمانی که بیماران خاص برای تهیه داروهای خود به داروخانه‌های مشخص عرضه‌کننده این داروها مراجعه کردند شوکه شدند، چرا که دریافتند از چند ساعت یا شاید دقیقه قبل، قیمت‌ها تغییر کرده است، آن هم چه تغییری. محمد اشکی، مرد میانسالی که برای تهیه داروی دختر مبتلا به صرع خود به داروخانه 29 فروردین مراجعه کرده بود به «حمایت» گفت: دخترم از داروی «فنی توئین» استفاده می‌کند. ماه گذشته آن را به قیمت 218 هزار تومان تهیه کردم؛ اما امروز به من گفتند که به دلیل وجود داروی مشابه ایرانی فرانشیز بیمه این دارو حذف شده است و قیمت تقریبی آن به 900 هزار تومان می‌رسد. دختر من نمی‌تواند از نمونه ایرانی این دارو استفاده کند و من هم دیگر توان تهیه آن را ندارم.مریم کرم‌الدین، بیمار مبتلا به ام. اس نیز به «حمایت» گفت: برخی از داروهایم را از داروخانه سیزده‌آبان تهیه می‌کنم. روز دوشنبه برای آن که از وجود دارو مطمئن شوم با داروخانه تماس گرفتم، دارو به قیمت 207 هزار تومان موجود بود؛ اما عصر وقتی برای خرید دارو به داروخانه مراجعه کردم مسئول تحویل دارو از من 420 هزار تومان درخواست کرد. به ما گفته‌اند از عصر دوشنبه بیمه خدمات درمانی فرانشیز دارو را برداشته و همین امر علت اصلی گرانی دارو است. وی با اظهار ناراحتی از این وضع ادامه داد: غیر از این دارو تزریقی، داروهای خوراکی بیماران خاص هم قیمت‌های سرسام‌آوری دارد؛ البته اگر در داروخانه‌ها موجود باشد. با توجه به اینکه این داروها هم فرانشیزی مثل بقیه داروها دارند ما هرماه باید برای این داروها رقم‌های زیادی پرداخت کنیم.

بیمه‌ها مقصرند
مسئول واحد مراجعه‌کنندگان داروخانه 29 فروردین هم در پاسخ به این سوال که چرا قیمت داروهای بیماران یکباره 2 تا 5 برابر شده است؟ به «حمایت »گفت: متأسفانه بیمه‌ها همکاری خوبی با بیماران ندارند؛ هر روز یک تصمیم تازه می‌گیرند و همین اتفاق مشکلات بیماران را چند برابر کرده است. مرتضی پورسلیمی درباره تصمیم تازه شرکت‌های بیمه اظهار کرد: از ساعت 2 بعد از ظهر روز دوشنبه از طرف بیمه‌ها ابلاغیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها گذاشته شد که در آن نرخ جدید داروها را اعلام کردند. وی با بیان این که ما به عنوان متولیان توزیع این داروها هر روز شاهد درد و رنج بیشتر بیماران هستیم، تصریح کرد: متأسفانه نوسان قیمت‌ها در حوزه دارو گاهی سبب می‌شود که گروهی از بیماران به دلیل ناتوانی در پرداخت این هزینه‌ها از خیر خرید دارو بگذرند و درمان خود را به خدا بسپارند.

در واردات مشکلی نداریم
مسئول اداری شرکت شرینگ که توزیع‌کننده داروی بتافرون بیماران ام. اسی است، در باره علت افزایش قیمت ناگهانی دارو گفت: علت این اتفاق هر چیزی باشد ربطی به واردات دارو ندارد؛ زیرا در حال حاضر در این زمینه مشکلی نداریم. مریم سمایی با تایید افزایش قیمت داروها عنوان کرد:هیچ مشکلی برای واردات داروهای بیماران خاص نداریم، این داروها به وفور وجود دارد و در گمرک نیز منتظر ترخیص هیچ دارویی نیستیم.

تمام دلایل یک افزایش
با این حال مدیر مددکاری انجمن بیماران ام. اس اظهار کرد: تبدیل ارز مرجع به ارز مبادله‌ای برای تهیه دارو، ماندن طولانی‌مدت داروهای وارداتی در گمرک و مشکلاتی را که بیمه‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی ایجاد کرده‌ اند، عامل اصلی گرانی دارو است که باید هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف شود. فاطمه هاشمی افزود: متأسفانه هنوز از وزارت بهداشت یا شرکت‌های بیمه اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفته اما میزان مراجعه به انجمن برای تهیه دارو، 10 برابر شده است. مریم لاهوتی، قائم مقام بنیاد بیماری‌های خاص نیز در این باره به «حمایت »گفت: وظیفه اصلی بنیاد، حمایت مالی از بیماران خاص است، این مرکز در برابر نسخه‌ای که از مراجعان دریافت می‌کند، درصدی از هزینه‌های درمان را می‌پردازد. در همین دو روز، میزان مراجعه‌ برای دریافت کمک مالی به بنیاد به شدت افزایش یافته است و البته با این قیمت‌ها توان مالی بنیاد نیز اجازه کمک به تعداد زیادی از این بیماران را نمی‌دهد.

طرح وزیر، دارو را گران کرد
با همه باید و نبایدهایی که درباره گرانی داروهای بیماری‌های خاص مطرح شده است، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی علت اصلی این اتفاق را ابلاغ استفاده از ارز مرجع دارو از سوی بانک مرکزی دانست و گفت: در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت برقرار شد وی نظر بر این داشت که به جای ارز مرجع از ارز مبادله‌ای دارو استفاده شود. برای محقق شدن این طرح قرار شده است علاوه بر ارز مرجع، 2 هزار میلیارد تومان یارانه دارو به بیماران پرداخت شود تا گرانی دارو فشاری به آنان وارد نکند، این طرح متعلق به وزیر بهداشت است و بعید می‌دانم که این اتفاق با توجه به اوضاع مالی و اعتبارات محقق شود. ضمن آنکه آمار درستی از بیماران در اختیار نداریم و به طور حتم این طرح اجرا شدنی نیست.

« شهلا میرگلوی بیات» تصریح کرد: می‌توان گفت که طرح وزیر نیز به گرانی‌های دارو دامن زده و ما را با سونامی قیمت دارو روبه رو کرده است. البته کمیسیون بهداشت پرسش هایی را در این زمینه از وزیر بهداشت کرد و وی نیز فرصتی یک هفته‌ای برای پاسخگویی خواسته است. وی با ابراز ناامیدی از کاهش قیمت دارو اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر تکلیف بیماران را وزیر بهداشت و شرکت‌های بیمه باید مشخص کنند، اما مطمئن هستیم که قیمت دارو کم نمی‌شود. نماینده ساوه و رزندیه تاکید کرد: دارو با جان مردم در ارتباط است، در این مورد تذکرهایی به وزیر داده شد اما باید یک هفته فرصت کمیسیون بهداشت به وزیر پایان یابد تا بتوانیم وارد عمل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha