پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 72271

مهم‌ترین هدف فرد از ازدواج، داشتن همراهی متعهد و ثابت قدم در جاده زندگی است. این همراهان بعد از بستن پیمان زناشویی با واقعیتی انکارناپذیر روبه‌رو هستند: فرزنددار شدن.

باروری موفقی داشته باشید
سلامت نیوز : مهم‌ترین هدف فرد از ازدواج، داشتن همراهی متعهد و ثابت قدم در جاده زندگی است. این همراهان بعد از بستن پیمان زناشویی با واقعیتی انکارناپذیر روبه‌رو هستند: فرزنددار شدن. متوسط سن ازدواج بالارفته، زوجین هم معمولا تا بخواهند از زندگی در کنار هم لذت ببرند حداقل ۲-۳ سالی زمان لازم دارند و ناگهان به یاد می‌آورند که ثمره ازدواج‌شان را هنوز به دنیا نیاورده‌اند و انتظار دارند یكی دو ماه بعد از این تصمیم حتما به مقصودشان برسند. متاسفانه در میان مراجعان زوج‌هایی را می‌توان دید که برای درمان مشکل نازایی مراجعه می‌کنند، اما طی بررسی‌ها مشخص می‌شود كه این همسران شرایط لازم برای موفقیت در باروری را در نظر نمی‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ بسیاری از زوج‌ها تصور می‌کنند که برای بارور شدن تنها باید نزدیکی داشته باشند، اما واقعیت این است که برای تشکیل سلول تخم، سلول‌های جنسی زن و مرد باید با هم ترکیب شوند که این دو سلول تنها در شرایط خاصی شانس رسیدن به هم را دارند. وزارت بهداشت و درمان برای رفع این باورهای غلط تدابیر زیادی اندیشیده است. با وجود این هنوز شاهدیم که زوجین بعد از مدت‌ها رابطه ناموفق از پزشكان داروی نازایی می‌خواهند. در ادامه برای‌تان توضیح می‌دهم که برای اقدام به بارداری باید چه نکاتی را در نظر بگیرید.

اصلاح سبک زندگی سبب موفقیت در باروری می‌شود

۱. تغذیه سالم: اختلال در تخمک‌گذاری یکی از رایج‌ترین علل ناباروری ناشناخته است که مطابق تحقیقات انجام شده شاهدیم رژیم غذایی تاثیر بسزایی بر آن دارد. نکات تغذیه‌ای زیر تا حد زیادی بر تخمک‌گذاری اثر مثبت دارند:

     افزایش مصرف چربی‌های تک غیر اشباع مثل روغن زیتون و پرهیز از چربی‌های ترانس که معمولا در خوراکی‌های طبخ شده و فست فود‌ها وجود دارند.

     افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی مثل سویا و کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز.

     افزایش مصرف غذاهای پرفیبر و غذاهایی که شاخص گلایسمی پایینی دارند از جمله غلات سبوس‌دار، میوه و در مقابل کاهش کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قندهای ساده.

     اعتدال در مصرف لبنیات پر چرب (پنیر، بستنی، خامه، کره و... )

۲. مهار وزن: مطالعات نشان داده شاخص توده بدنی خیلی کم یا خیلی زیاد سبب اختلال در تعادل هورمون‌ها و تخمک‌گذاری می‌شود.

۳.کاهش استرس: تحقیقات نشان داده کاهش استرس سبب افزایش احتمال باروری می‌شود. برای داشتن یک زندگی آرام بهتر است یا از تنش‌ها دور بمانید  اصلا به آن‌ها اهمیت ندهید.

باروری و چرخه قاعدگی

اگرچه برخی زوجین خوش شانس به محض اقدام به نزدیکی باردار می‌شوند اما باردار شدن برای بسیاری از همسران زمان می‌برد. مهم‌ترین نکته در نزدیکی موفقیت‌آمیز توجه به زمانی است که تخمک به رحم نزدیک شده است. هر خانم هر ماه یک تخمک از تخمدان‌هایش آزاد می‌کند که تنها در چند روز مشخص قابلیت بارور شدن را دارد. به همین دلیل لازم است هر خانمی چرخه قاعدگی خود را به دقت زیر نظر داشته باشد و همچنین تمامی نکات لازم را در هر روز این چرخه یادداشت کند:

     اندازه گیری روزانه دمای پایه بدن و ثبت آن

     ثبت روزانه مقدار ترشحات

     ثبت روز شروع خونریزی (که‌‌ همان آغاز چرخه است)

     ثبت تاریخ نزدیکی

اگرچه اکثر زوج‌هایی که قصد بارداری دارند ظرف ۵-۶ ماه به خواسته خود می‌رسند اما در دست داشتن اطلاعات چرخه باروری باعث می‌شود بدانند در کدام روز‌ها احتمال موفقیت‌شان بالا است.

اندازه‌گیری دمای پایه بدن

در طول تخمک‌گذاری بدن هورمون پروژسترون ترشح می‌کند که طی یكی دو روز آینده دمای بدن را نیم تا یك درجه بالا می‌برد. هر خانمی باید روزانه دمای بدنش را اندازه بگیرد و زمانی که متوجه افزایش دما شد بداند تخمک‌گذاری او صورت گرفته است. دمای بدن از این تاریخ تا ابتدای چرخه بعدی بالا می‌ماند.

 برای اندازه‌گیری دمای بدن به نکات زیر توجه کنید:

     اندازه‌گیری دمای بدن را از اولین روز عادت ماهانه شروع کنید.

     هر روز اندازه‌گیری دما را سر ساعت مشخصی انجام دهید که بهتر است صبح قبل از بلند شدن از رختخواب باشد.

     قبل از گذاشتن دماسنج در بدن هیچ کاری نکنید، چیزی نخورید، ننوشید، سیگار نکشید و حتی تکان نخورید.

     دمای بدن‌تان را می‌توانید به کمک هر نوع دماسنجی که دارید (چسبی، مقعدی، واژنی، دهانی) اندازه بگیرید اما هر روز از‌‌ همان دماسنج استفاده کنید.

     تقویمی بردارید و دمای بدن‌تان را هر روز در‌‌ همان روز یادداشت کنید.

     می‌توانید یک نمودار بکشید و محور افقی آن را روز و محور عمودی آن را دمای بدن قرار دهید و برای هر روز نقطه‌ای روی نمودار بکشید و سپس نقطه‌ها را به هم وصل کنید. ممکن است به ندرت الگوی نمودار نامتوازن باشد که جای نگرانی ندارد اما اگر در دمای بدن‌تان بی‌نظمی قابل توجهی را دیدید، بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید.

بررسی ترشحات

برخی تحقیقات نشان داده‌اند بررسی ترشحات نتیجه دقیق‌تری از اندازه‌گیری دمای بدن دارد. هنگامی که خانم در حال تخمک‌گذاری نیست یا به زمان تخمک‌گذاری نزدیک می‌شود مخاط دهانه رحم از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. با نزدیک شدن به روز تخمک‌گذاری میزان ترشحات بیشتر و کشسان‌تر می‌شود، مثل قوام سفیده تخم‌مرغ. در این حالت مخاط از اسپرم حفاظ می‌کند و آن را به تخمک می‌رساند.
خانمی که چرخه‌ای ۲۸ روزه دارد با الگوی ترشح زیر مواجه است:

     روز ۱-۵: خونریزی

     روز 9 -6: واژن خشک است و تقریبا ترشحی ندارد.

     روز ۱۰-۱۲: ترشحات ضخیم و چسبناک که در ‌‌نهایت غلیظ‌تر و سفید می‌شود.

     روز ۱۳-۱۵: ترشحات رقیق، شفاف و مشابه سفیده تخم‌مرغ: این بازه زمانی اوج باروری ماهانه یک خانم است.

     روز۱۶-۲۱: ترشحات دوباره ضخیم و چسبناک می‌شوند.

     روز۲۲-۲۸: واژن خشک می‌شود.

کیت‌های تشخیصی

به کمک این محصولات می‌توانید میزان هورمون LH ادرار را به طور کیفی اندازه بگیرید. میزان این هورمون ۱۲-۳۶ ساعت قبل از تخمک‌گذاری رو به افزایش می‌گذارد. البته سطح این هورمون در خانم‌هایی که تخمدان پلی‌کیستیک دارند، همیشه بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha