تحقیقات نشان می دهد، پایین بودن تعداد پلاكت های خونی در بیماران مبتلا به ایدز با ابتلای این افراد به حالت دمانس مغزی ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی سانیس دیلی، محققان امریكایی طی تحقیقاتی كه در شماره اخیر نشریه اعصاب امریكا به چاپ رسیده است نشان داده اند پایین بودن تعداد پلاكت ها در بیماران مبتلا به ایدز می تواند باعث ظهور شرایط دمانس مغزی در این افراد شود كه شامل اختلالات شخصیتی، شناختی، رفتاری و نهایتاً اختلال در اعمال حركتی این افراد است.
براساس این تحقیقات محققان با بررسی شش ساله تعدادی از مبتلایان به ایدز و اندازه گیری برخی عوامل مانند پلاكت خونی، هموگلوبین ، سلول های ایمنی و RNA مربوط به ویروس HIV هر شش ماه یكبار دریافتند كسانیكه طی دو سال اول بیماری دچار كاهش تعداد پلاكت ها می شوند به احتمال زیاد دمانس ناشی از ایدز را تجربه خواهند كرد.
به گزارش محققان باتوجه به اینكه برخی داروهای ایدز خود باعث كاهش تعداد پلاكت ها می شوند طبیعی است كه 40 درصد افرادی كه از ابتدا تحت درمان قرار گیرند دچار دمانس شدند اگرچه طول عمر نهایی این افراد در مقایسه با كسانیكه دیرتر درمان شده اند بیشتر است.
همچنین محققان می گویند در صورت عدم ظهور دمانس طی دو سال ابتدای بیماری در كسانیكه كاهش تعداد پلاكت داشته اند بروز دمانس پس از این دو سال بسیار بعید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha