سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ام.آر.آی قلب و عروق در آینده‌ای نزدیک جایگزین آنژیوگرافی و سی‌تی‌اسکن خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمود شبستری در نخستین کنگره تصویربرداری غیرتهاجمی مقطعی قلب و عروق ایران که ظهر امروز در محل تالار هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در آمریکا 18 مرکز و در اروپا دو مرکز ام.آر.آی قلب وجود دارد و در حال حاضر دو دستگاه در بیمارستان‌های خصوصی و چهار دستگاه در بیمارستان‌های قائم، امام رضا(ع)،‌ امدادی و طالقانی مستقر بوده که در حال حاضر فقط دستگاه ام.آر.آی قلب بیمارستان قائم فعال است.

وی افزود: در حال حاضر روزانه در مشهد حداکثر 100 آنژیوگرافی و باز شدن عروق قلبی انجام می‌شود.

دکتر شبستری خاطرنشان کرد: برای تجهیز مرکز آموزشی درمانی ام.آر.آی قلب و عروق در بیمارستان قائم یک میلیارد تومان هزینه شده است که در حال حاضر به هشت نفر در این مرکز آموزش داده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر پذیرش بیمار در این مرکز درمانی محدود بوده و روزانه 2 الی 3 بیمار قلبی ام.آر.آی قلب بر روی آنان انجام می‌گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خراسان رضوی با بیان اینکه هزینه درمانی ام.آر.آی قلب و عروق برای بیماران مناسب است؛ ادامه داد: هزینه آنژیوگرافی 100 هزار تومان بوده و هزینه ام.آر.آی قلب نیز تفاوت چندانی با آن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان کوثر شیراز پس از مشهد دومین بیمارستان کشور در حوزه تجهیز ام.آر.آی قلب و عروق بوده است.

شبستری گفت: روش M.R.I تاکنون برای بیماری‌های قلبی در کشور ما مورد استفاده نبوده و با برگزاری اولین کنگره بین المللی تصویربرداری غیر تهاجمی قلب و عروق و افتتاح اولین مرکز آموزشی M.R.I قلب این روش را برای تمامی بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار داده‌ایم.

وی افزود: در روش آنژیو گرافی و سی تی اسکن، اشعه موجود در این دو روش سبب آسیب پذیری به بیمار و پزشک می‌شود، بنابراین برای تشخیص بیماری‌های قلبی و عمدتا مغزی تصمیم گرفته شد از روش M.R.I استفاده شود، چرا که نسبت به روش آنژیوگرافی حداقل عوارض را به همراه دارد و علاوه بر این، یک روش قابل تائید است و با سیستم دولتی، هزینه درمان آن با هزینه درمان به روش آنژیوگرافی و سی تی اسکن برابر است.

شبستری با اشاره به اینکه 18 مرکز در آمریکا و دو مرکز در اروپا در بحث M.R.I قلب فعال است و حدود 13 تا 14 سال در این زمینه از ایران جلوتر بوده است، اذعان کرد: این رشته در ایران به دلیل نداشتن نیروهای آموزشی و متخصص و نبود تکنولوژی در این خصوص نوپاست.

وی با اشاره به اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز مردم در کشورمان ساخته می‌شود، گفت: سه درصد دیگر از داروها که مربوط به داروهای ضد سرطان و خاص است را از کشورهای دیگر وارد می کنیم که قیمت تمام شده این سه درصد برابر قیمت تمام شده 97 درصد ساخت دارو در کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان با اشاره به فعالیت‌های دانشکده علوم پزشکی مشهد در خصوص ساخت نانو دارو، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ساخت نانو دارو از جمله داروی ضد سرطان فعالیت می‌کند که ساخت 9 داروی دیگر را در دستور کار خود قرار داده است، این 9 دارو در مرحله مطالعات انسانی قرار دارد.

همچنین دکتر زهرا علیزاده ثانی دبیر علمی این کنگره ، در نشست خبری که در حاشیه اولین کنگره تصویربرداری غیر تهاجمی مقطعی قلب و عروق ایران ، اظهار کرد: 70 مقاله به این کنگره ارسال شده است که از این میان 23 مقاله برگزیده و در نخستین کنگره بین‌المللی تصویربرداری غیر تهاجمی مقطعی قلب و عروق چاپ و منتشر شده است.

وی افزود: کنگره بین‌المللی تصویربرداری غیرتهاجمی قلب و عروق برای نخستین بار است که در ایران برگزار می‌شود.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی تصویربرداری غیر تهاجمی قلب و عروق ایران با اشاره به موضوع مقاله این کنگره گفت: موضوع مقالات این کنگره در چهار محور ام.آر.آی قلب و عروق، سی.تی.اسکن قلب و عروق، اکو پیشرفته قلب و عروق و اکو سه بعدی جنین و اسکن هسته‌ای بوده است.

وی با اشاره به افتتاح نخستین مرکز آموزشی تخصصی ام.آر.آی قلب و عروق ایران همزمان با برگزاری این کنگره خاطرنشان کرد: در نخستین دوره آموزشی اولین مرکز آموزشی MRI قلب و عروق ایران شاهد حضور 10 نفر از متخصصان و فوق تخصصان این رشته هستیم و هدف ما از افتتاح این مرکز ام.آر.آی قلب همان رایج شدن تصویربرداری غیرتهاجمی است.

دبیر علمی اولین کنگره تصویربرداری غیر تهاجمی مقطعی قلب و عروق ایران گفت: این مرکز در حال حاضر هشت متخصص این حوزه را آموزش می‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha