جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 72338
سلامت نیوز: عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از جنگل‌ها باید از انباشت زباله در طبیعت جلوگیری کند، گفت: انباشت زباله در جنگل‌های شمال موجب خشک شدن گونه‌های درختی، فرسایش خاک، آلودگی آب‌های زیر زمینی و نابودی حیات وحش می‌شود.

محمدجواد نظری‌مهر در گفت ‌وگو با خانه ملت، با اعلام اینکه در چند سال اخیر موضوع دفن زباله در جنگل‌های شمال به امری عادی تبدیل شده است، گفت: انباشت زباله در جنگل به‌طور حتم یکی از عوامل اصلی تخریب محیط زیست به شمار می‌آید.

نماینده مردم کردکوی، بندر گز و بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه دفن زباله در طبیعت به‌ویژه جنگل‌های شمال به‌عنوان مهم‌ترین منابع زیستی کشور، تبعات بسیاری به‌دنبال دارد، افزود:‌ انباشت زباله در جنگل‌های شمال موجب خشک شدن گونه‌های درختی، فرسایش خاک، آلودگی آب‌های زیر زمینی و نابودی حیات وحش می‌شود.

وی با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از جنگل‌ها باید از انباشت زباله در طبیعت جلوگیری کند، تصریح کرد: به‌طور حتم در صورتی که وضعیت انباشت زباله در این مناطق همین گونه ادامه یابد، در آینده باید شاهد نابودی جنگل‌ها باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ساخت کارخانه کمپوست، بازیافت زباله و دستگاه‌های زباله‌سوز را از راه‌های کاهش انباشت زباله در جنگل‌ها خواند و افزود: متأسفانه تاکنون بخش عمده‌ای از این طرح‌ها در شهرهای شمالی کشور نیمه‌کاره و متوقف شده است، از این‌رو مسئولان باید برای حفاظت از جنگل‌ها نخست این طرح‌ها را اجرایی کنند.

نظری‌مهر بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله در کشور تأکید کرد وگفت: این موضوع تنها با برنامه‌ریزی و عزم دولت محقق می‌شود، زیرا این اقدامات باید در طولانی مدت صورت گیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه پایدار و بهبود وضعیت سلامت جامعه، وجود محیط‌زیست سالم و پاک است، تصریح کرد: به‌طور حتم دفع زباله درجنگل موجب تخریب آن و آلودگی خاک و آب می‌شود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در چند سال اخیر حدود ۶۴% از محل‌های تخلیه زباله در عرصه‌های جنگلی، ۲۶% در اطراف رودخانه‌ها و ۱۰% در مناطق مرتعی واقع شده است اما از آنجایی که رودخانه‌ها نیز اغلب از مناطق جنگلی می گذرند می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد از محل های تخلیه زباله در شمال کشور در مناطق جنگلی واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha