جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 72344

به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم، ریسک استفاده از مواداولیه نامرغوب و باکیفیت پایین‌تر متأسفانه در کشور بالا رفته است. به همین دلیل شاید بتوان گفت مشکل اصلی از مصرف پنی‌سیلین چینی نیست بلکه مواداولیه‌ای است که در نهایت کیفیت داروی ایرانی را پایین می‌آورد.

سلامت نیوز: به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم، ریسک استفاده از مواداولیه نامرغوب و باکیفیت پایین‌تر متأسفانه در کشور بالا رفته است. به همین دلیل شاید بتوان گفت مشکل اصلی از مصرف پنی‌سیلین چینی نیست بلکه مواداولیه‌ای است که در نهایت کیفیت داروی ایرانی را پایین می‌آورد.

خبر یا شایعه‌بودن مرگ شهروندان ایرانی به‌دلیل استفاده از پنی‌سیلین چینی هر از گاهی نقل محافل می‌شود و منابع مختلف آن را تأیید یا تکذیب می‌کنند.

این بار دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران خبر از مرگ پنجمین نفر بر اثر تزریق پنی‌سیلین چینی داد ولی با گذشت نیم‌روز، پزشکی قانونی مرگ ناشی از مصرف پنی‌سیلین چینی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران گفته بود: فردی 40ساله به دلیل چرک‌کردن گلویش به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک برای وی پنی‌سیلین تجویز می‌کند.

این بیمار پنی‌سیلین تجویزشده توسط پزشک را تزریق کرده و بعد از تزریق دچار تب و لرز می‌شود و فشار خونش پایین می‌آید و راه تنفسی وی بسته می‌شود که با انجام عملیات احیا به هوش نمی‌آید و متأسفانه بعد از ۱۵ دقیقه فوت می‌کند. نتایج رسیدگی به این پرونده نشان داد که این بیمار به‌دلیل استفاده از پنی‌سیلین وارداتی از چین، جان خود را از دست داده است. تاکنون پنج‌نفر بر اثر تزریق این نوع پنی‌سیلین جان باخته‌اند.

رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران با اشاره به اینکه آمار مرگ‌ومیر به‌دلیل استفاده از داروهای چینی بالاست، تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما نبود آمار در همه عرصه‌ها ازجمله مشکلات است.اما در پی انتشار این اظهارنظر، پزشکی قانونی اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: بررسی پرونده شکایات با امر درمان و ازجمله مرگ‌های ناشی از تزریق پنی‌سیلین که حساسیت‌های دارویی نسبت به آن از موارد شناخته شده در پزشکی به‌شمار می‌رود جزو مراجعات معمول سازمان پزشکی قانونی است و در کمیسیون‌های تخصصی این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر پایه بررسی‌های انجام شده مستندی مبنی بر افزایش چنین مواردی در این سازمان وجود ندارد.
همچنین هیچ مورد داروی پنی‌سیلین جهت آنالیز ترکیبات به آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی ارجاع نشده و در نتیجه این سازمان درخصوص ترکیبات و کیفیت داروی پنی‌سیلین موجود در بازار که منجر به مرگ بیماری شده باشد اظهارنظری نداشته است، لذا مرگ‌های ناشی از مصرف داروهای قاچاق توسط پزشکی قانونی، تکذیب می‌شود.

رهبر مژدهی‌آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران نیز گفت: گزارشی از توزیع پنی‌سیلین چینی در هیچ داروخانه‌ای نداریم. رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باید مشخص شود که این داروها مجوز وزارت بهداشت داشته یا قاچاق بوده‌اند. بنده اطلاعی از این موضوع ندارم. دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با همشهری در مورد کیفیت داروهای چینی گفت: درباره این موضوع که داروهای چینی کیفیت خوبی ندارند، بحثی نیست ولی اینکه چینی‌بودن این داروها عامل مرگ‌ومیر است را باید مراجع رسمی پاسخ دهند. شرایط سیاسی کشور به‌گونه‌ای است که برای خرید دارو و فروش نفت باید با کشورهای هند و چین طرف باشیم ولی مسئولان باید بر استاندارد‌های دارویی و خرید‌های شرکت‌ها نظارت داشته باشند و نگذارند که دارویی با چنین عوارض فاجعه‌باری وارد کشور شود.

وی در مورد نحوه بروز تشنج میان بیماران گفت: همه داروهای خانواده بتالاکتا می‌توانند باعث بروز واکنش حساسیتی بشوند. واکنش حساسیتی از نوع تیپ یک، می‌تواند شامل شوک آنافیلاکسی شود. این شوک کشنده است و ربطی به جنس داروی ایرانی، چینی یا آمریکایی ندارد بلکه خود دارو در افراد این عارضه را به‌وجود می‌آورد. من نمی‌دانم که پنی‌سیلین‌های موجود در بازار چینی هستند یا نه ولی تا آنجا که من اطلاع دارم پنی‌سیلین در کشور خودمان تولید می‌شود.

وی در مورد شوک آنافیلاکسی گفت: افزایش حساسیت در برخی افراد نسبت به این دارو وجود دارد. حدود سه تا 20دقیقه پس از بروز حساسیت پوست فرد کهیر زده و خارش می‌گیرد و در برخی موارد، فشار خون پایین می‌آید و آنژیو اِدم در مخاط ریه ایجاد و مجاری ریه مسدود می‌شود. توصیه کلی بر این است که جایی پنی‌سیلین تزریق شود که امکان تزریق اپی‌نفرین و کمک‌های اولیه وجود داشته باشد. اگر کسی که تزریق می‌کند صلاحیت چنین کاری را داشته باشد، راه مواجهه با علائم حساسیت به پنی‌سیلین را می‌داند.

دکتر سیامک افاضلی، داروساز درباره پنی‌سیلین چینی به همشهری گفت: سال‌های زیادی است که پنی‌سیلین چینی به کشور وارد می‌شود و مسئله دیروز و امروز نیست. خیلی از کشورهای دیگر نیز به‌دلیل حجم بالای تولید و ارزانی این دارو در چین از این منبع برای تأمین دارو استفاده می‌کنند. ایران وارد‌کننده مواداولیه پنی‌سیلین است به همین دلیل طبیعی است که کنترل‌های لازم در کارخانه‌های داروسازی انجام شود. مرگ ناشی از تزریق پنی‌سیلین چینی به‌نظر غیرعلمی می‌آید.

وی مشکل اصلی در حوزه دارو را کلی‌تر دانست و گفت: به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم، ریسک استفاده از مواداولیه نامرغوب و باکیفیت پایین‌تر متأسفانه در کشور بالا رفته است. به همین دلیل شاید بتوان گفت مشکل اصلی از مصرف پنی‌سیلین چینی نیست بلکه مواداولیه‌ای است که در نهایت کیفیت داروی ایرانی را پایین می‌آورد. این داروساز با بیان اینکه خود پنی‌سیلین داروی سالم و مورد اطمینانی است، گفت: این دارو عوارض جانبی کمی دارد. بیشترین مشکل پنی‌سیلین واکنش‌های آلرژیک است که با فعال کردن سیستم ایمنی خود را نشان می‌دهد.
منبع:‌همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha