انتخاب علیرضا زالی به عنوان رییس سازمان پزشکی قانونی در حالی است که او پیش از این نیز قائم‌مقام سازمان پزشکی قانونی بود و بر خلاف سنت چند سال اخیر در کشور جزو روسای با سوابق و سلایق سیاسی خاص در سازمان نظام پزشکی محسوب نمی‌شود.

قائم‌مقام، رییس سازمان نظام پزشکی شد
سلامت نیوز : سیاسی‌ترین و بحث‌برانگیز‌ترین انتخابات نظام پزشکی در کشور روز گذشته در دومین مرحله خود با انتخاب علیرضا زالی، به‌عنوان رییس جدید این سازمان به پایان رسید. گرچه هنوز زمزمه‌هایی در رابطه با امتناع محمود احمدی‌نژاد، برای تنفیذ حکم ریاست زالی شنیده می‌شود، اما 225‌نفر از اعضای جدید مجمع عمومی نظام پزشکی صبح دیروز اولین جلسه خود را برای انتخاب رییس کل و اعضای شورایعالی نظام پزشکی برای مدت چهار سال تشکیل دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ بر این اساس از مجموع 224 تعرفه اخذشده، 166 رای به دکتر علیرضا زالی و 56 رای به دکتر عبدالرضا عزیزی اختصاص داشت و دو رای باطله اعلام شد. انتخاب علیرضا زالی به عنوان رییس سازمان پزشکی قانونی در حالی است که او پیش از این نیز قائم‌مقام سازمان پزشکی قانونی بود و بر خلاف سنت چند سال اخیر در کشور جزو روسای با سوابق و سلایق سیاسی خاص در سازمان نظام پزشکی محسوب نمی‌شود.

اما نکته حایز اهمیت در رابطه با این انتخاب، چالش‌های پیش‌روی زالی برای ریاست بر سازمان نظام پزشکی کشور است؛ چالش‌هایی که باعث بی‌اعتمادی پزشکان به تنها نهاد صنفی خود طی چند سال اخیر، کاهش بسیار زیاد مشارکت پزشکان در انتخابات سازمان نظام پزشکی (مشارکت 14درصدی) و انفعال این سازمان در تصمیم‌گیری‌های کلان بهداشت و درمان کشور شده است. از سوی دیگر اهمیت پارلمان پزشکی کشور از آنجایی است که سازمان نظام پزشکی با بیش از 50 سال سابقه نقش تعیین‌کننده‌ای را می‌تواند در اجرای برنامه‌های بهداشت و درمان در کشور ایفا کند.

سازمان نظام پزشکی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی (NGO) در ایران است که در تاریخ 17/۱۰/1335 تاسیس شده است. این سازمان با حدود 200هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما، دکترای علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه‌دار مانند شنوایی‌سنج، فیزیوتراپ، بینایی‌سنج، کاردرمانگر و... سابقه‌ای بیش از 50 سال دارد. حالا علیرضا زالی، متخصص و جراح پرکار مغز و اعصاب در کشور و رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تکیه زدن بر کرسی ریاست سازمان نظام پزشکی باید با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کند. «شرق» در این گزارش به بررسی بزرگ‌ترین چالش‌های این سازمان طی سال‌های اخیر می‌پردازد.

رسیدگی به وضعیت پزشکان عمومی
در حال حاضر بیش از 111 هزار پزشک عمومی در کشور فعال هستند که نیمی از جمعیت سازمان نظام پزشکی کشور را تشکیل می‌دهند. واقعیت موجود در نظام بهداشت و درمان کشور نشان می‌دهد که بخش اصلی خدمات بهداشتی و درمانی بر دوش پزشکان عمومی سنگینی می‌کند و این در حالی است که وضعیت نامتوازن و غیرمنطقی درآمد پزشکان عمومی در مقایسه با سایر پزشکان سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های اصلی آنها تبدیل شده است. به طوری‌که ناظران یکی از دلایل اصلی بی‌اعتمادی پزشکان به سازمان نظام پزشکی کشور را بی‌توجهی به توزیع درآمد در میان پزشکان به ضرر پزشکان عمومی می‌دانند. از سوی دیگر مسیر بسته نظرخواهی از سازمان نظام پزشکی از سوی وزارت بهداشت در طرح‌هایی مانند پزشک خانواده که با سرنوشت کاری پزشکان عمومی گره خورده است، یکی دیگر از انتقادات پزشکان عمومی به مجموعه مدیریتی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است. به طوری‌که وزارت بهداشت در طرح پزشک خانواده بدون در نظر گرفتن راهکار‌ها و نظرات اعضای پارلمان پزشکی تصمیم‌گیری‌ای برای پزشکان در این طرح کردند که ابهامات فراوانی را برای چگونگی کسب درآمد آنها ایجاد کرد.

بی‌اعتمادی پزشکان به سازمان و مشارکت پایین در انتخابات
بی‌اعتمادی پزشکان به سازمان نظام پزشکی در نوع خود دارای مصادیق و دلایل متفاوتی است اما شاید مهم‌ترین این مصداق‌ها مشارکت بسیار پایین پزشکان در انتخابات سازمان نظام پزشکی است. به‌طوری‌که مسوولان برگزار‌کننده انتخابات سازمان نظام پزشکی در اسفندماه سال گذشته از افزایش میزان مشارکت پزشکان خبر دادند اما آمار شرکت‌کنندگان در این انتخابات در مقایسه با دوره قبل در سال 1387 از کاهش 34درصدی مشارکت پزشکان تهرانی از انتخابات سازمان نظام پزشکی حکایت داشت. سیاست‌زدگی در حالی منجر به کاهش میزان حضور پزشکان پای صندوق‌های رای برای انتخاب اعضای سازمان نظام پزشکی شد که در تهران از مجموع 45هزار پزشک تهرانی، شش‌هزار و 500 نفر (معادل 14 درصد) در انتخابات شرکت کردند.

پزشک خانواده و چالش همکاری پزشکان
بیش از نیمی از پزشکان عضو سازمان نظام پزشکی پزشکان عمومی هستند. از سوی دیگر مبنا و محوریت اجرای طرح پزشک خانواده با همکاری پزشکان عمومی است. با این حال بی‌توجهی وزارت بهداشت برای جلب نظرات سازمان نظام پزشکی و بی‌توجهی سازمان نظام پزشکی برای جلب پزشکان عمومی به چالشی برای همکاران اصلی این طرح تبدیل شده است. به‌طوری‌که هم‌اکنون پزشکان عمومی با چالش همکاری یا عدم همکاری با طرح پزشک خانواده مواجه هستند.

سهم اندک در تعیین تعرفه‌های درمانی
تعیین تعرفه‌های درمانی یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان نظام پزشکی در کشور است. اما دوره هشت ساله مدیریت شهاب‌الدین صدر با انفعال سازمان نظام پزشکی کشور در تعیین تعرفه‌های درمانی همراه شد. اهمیت تعیین تعرفه‌های درمانی طی هشت سال گذشته در حالی فعالیت پزشکان را تا حد زیادی تحت‌الشعاع خود قرار داد که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها زمینه‌ساز افزایش هزینه‌های درمانی، سایر هزینه‌ها و نحوه کسب درآمد پزشکان شد و چالش تعیین هزینه‌های درمانی در میان پزشکان را پررنگ‌تر کرد. با این حال سازمان نظام پزشکی طی سال‌های اخیر سهم اندکی در تعیین تعرفه‌های درمانی داشت و بیشتر وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین تعرفه‌ها ایفا کرده‌اند؛ مساله‌ای که یکی از انتقادات اصلی پزشکان به سازمان نظام‌پزشکی کشور است و می‌تواند چالش مهمی برای رییس جدید سازمان نظام پزشکی باشد.

ارتباط غیرمنطقی پزشکان با سازمان‌های بیمه‌گر
یکی دیگر از چالش‌های ریاست جدید سازمان نظام‌پزشکی کشور برای مدیریت این سازمان، ارتباط غیرمنطقی و بی‌دفاع پزشکان با سازمان‌های بیمه‌گر است.

افزایش مالیات پزشکان در مقایسه با سایر اصناف
جامعه پزشکی کمتر از دودرصد جامعه اصناف کشور را تشکیل می‌دهد اما نزدیک به هفت‌درصد از کل مالیات مشاغل را در سطح کشور به دولت می‌پردازد که این عدم‌تعادل موجب اعتراض جامعه پزشکی شده است. در دوره قبل مسوولان سازمان نظام پزشکی نتوانستند این میزان را به نفع پزشکان تغییر دهند و حالا تبدیل به یکی از چالش‌های بزرگ پیش‌روی مسوولان جدید این سازمان شده است.در شرایطی که سرانه مالیات قطعی بسیاری از اصناف پردرآمد جامعه از سرانه مالیات کارکنان دولت هم کمتر است اما سرانه مالیات قطعی پزشکان تقریبا5/2برابر مالیات کارکنان دولت است. به‌طوری‌که در چند سال اخیر سرانه مالیات قطعی بسیاری از اصناف پردرآمد به نحو تعجب‌آوری کاهش یافته اما سرانه مالیات قطعی جامعه پزشکی مشمول بیشترین افزایش در کل اصناف کشور شده است و هم‌اکنون جامعه پزشکی یکی از بیشترین سرانه‌های مالیات را در میان کل اصناف کشور به دولت می‌پردازد.

سیاسی‌‌کاری در صنف پزشکی کشور
دیگر انتقاد پزشکان به عملکرد سازمان نظام پزشکی به قدرت رسیدن پزشکانی با سوابق اجرایی سیاسی در این سازمان است. مساله‌ای که بیش از آن که بتواند به رفع دغدغه‌ها و مشکلات پزشکان و انجام اقداماتی در راستای بهبود وضعیت شغلی آنها باشد، زمینه‌ساز ایجاد لابی‌های سیاسی با وزارت بهداشت و سایر بخش‌های تصمیم‌گیر در حوزه بهداشت و درمان کشور می‌شود. از سوی دیگر توجه به سوابق و سلایق سیاسی نامزد‌های انتخابات سازمان نظام پزشکی بیش از پیش رخنه کردن مسایل سیاسی بر بزرگ‌ترین نهاد صنفی کشور را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که در انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور در اسفندماه گذشته تعداد زیادی از نامزد‌های ائتلاف سپید متشکل از برخی پزشکانی که سوابق و سلایق سیاسی متمایل به اصلاح‌طلبان را در کارنامه داشتند از سوی ستاد برگزاری این انتخابات ردصلاحیت شدند؛ مساله‌ای که می‌تواند یکی از دلایل مشارکت پایین اعضای سازمان نظام پزشکی کشور در انتخابات این سازمان و بی‌توجهی به سرنوشت آن از سوی پزشکان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha