سلامت نیوز :  به‌رغم افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مابه‌التفاوت هزینه سوخت برای معلولان در تهران 15 و در شهرستان‌ها ماهانه 10 هزار تومان تعیین شده است این درحالی است كه هر معلول برای رفت و آمد با خودروی شخصی خود در كلانشهر تهران به حدود 120 تا 150 لیتر بنزین در ماه نیاز دارد. با این حال باید چرتكه برداشت و حساب كرد با 15‌هزار تومان كمك هزینه در ماه چند لیتر بنزین می‌توان خریداری كرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با اجرا شدن طرح ساماندهی سوخت در كشور، معلولان هم با مشكلات جدیدی مواجه شده‌اند؛ معلولان كه برای تردد در شهر به خودروی شخصی مناسب‌سازی شده خود وابسته بودند و هستند، مجبورند سراغ خرید بنزین آزاد برای تردد راحت‌تر در شهر بروند. مشكلی كه بالاخره سه سال قبل ستاد ساماندهی سوخت به فكر راه چاره‌ای برای آن افتاد. با موافقت این ستاد، 9 میلیون لیتر سوخت به سازمان بهزیستی اختصاص داده شد و قرار بر این بود كه این سهمیه بین معلولان 31 استان كشور تقسیم شود؛ اما این فقط ظاهر ماجرا بود. سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور، در مورد مشكلاتی كه برای اجرای این طرح وجود داشته و دارد به تهران امروز می‌گوید: این مقدار سوخت بسیار كم بود و باید بین 31 استان توزیع می‌شد. اما مبنای توزیع بنزین تشخیص مددكاری بود كه به تشخیص مددكاری و بر‌اساس درصد و نوع معلولیت به هر معلول مقداری بنزین تعلق می‌گرفت؛ اما از دو سال قبل ما هرچقدر پرس و جو كردیم حتی نگفتند كه چه مقدار سوخت در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است، این روش اصلا شفاف نبود. از یك طرف می‌گفتند بنزین به معلولان تعلق گرفته از طرف دیگر مشخص نبود این مقدار بنزین به چه كسانی و با چه درصد معلولیتی داده می‌شود!

اما امسال و با توجه به مشكلاتی كه در سال‌های گذشته در توزیع سوخت به معلولان وجود داشت، سازمان بهزیستی طرح جدیدی را پایه گذاری كرد. بر اساس این طرح قرار شده به جای توزیع سوخت، مبلغی به صورت ماهانه و به‌عنوان كمك خرید بنزین در اختیار معلولان واجد شرایط قرار بگیرد. اگرچه سازمان بهزیستی با اجرای این روش به‌دنبال حل مشكلات معلولان است؛ اما مدیرعامل انجمن باور، ایراداتی را به این طرح وارد می‌داند. معینی می‌گوید: توزیع پول نقد بنزین از توزیع بنزین بهتر است؛ اما این مبلغ خیلی كم است. اصلا معلوم نیست این 15 هزار تومان در ماه را بر چه مبنایی محاسبه كرده‌اند. یك فرد معلول برای رفت و آمد در شهر نمی‌تواند از مترو و اتوبوس و حتی تاكسی استفاده كند و مجبور است به خودروی شخصی‌اش متكی باشد. بر فرض كه روزی 5 لیتر بنزین هم برای تردد در شهر لازم باشد،‌ می‌شود ماهی 120 تا 150 لیتر. قیمت بنزین هم كه ظاهرا قرار است به بالای هفتصد تا هزار تومان برسد. با این شرایط با این پول فقط می‌شود 20 لیتر بنزین خرید كه اصلا جوابگوی نیاز رفت و آمد معلولان نیست.

این رقم را قبول نداریم

عباس صلاحی، عضو فراكسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس، نیز این مبلغ را ناكافی می‌داند و به تهران امروز می‌گوید: مجلس با توجه به اعتبار و بودجه دولت این 15 هزار تومان را تصویب كرد. اما این اعداد مورد قبول ما هم نیست؛ اما اگر اعتبارات تخصیصی بهزیستی از طرف دولت زیادتر شود این مبلغ هم تغییر می‌كند. به گفته وی بودجه امسال بهزیستی 860 میلیارد برآورد شده و برای كمك هزینه خرید بنزین نمایندگان مجلس بیشتر از این نمی‌توانند اختصاص دهند كه این مبلغ هم بر اساس بنزین 400 تومانی تعیین شده است.

در حالی‌كه سازمان‌های حمایت‌كننده معلولان و حتی خود مجلس به ناكافی بودن این مبلغ اذعان دارند، شفاف نبودن این طرح هم مسائل دیگری را به‌دنبال خواهد داشت. این مبالغ با قیمت بنزین 400 تومانی تعیین شده است اما معلوم نیست كه در صورت افزایش قیمت بنزین چه تغییری در این سهمیه ایجاد می‌شود. آیا دولت قبول می‌كند كه سهمیه را بر اساس قیمت جدید تعیین كند و بودجه كافی برای این كار را فراهم می‌كند؟ معلوم نیست منظور از افراد «واجد شرایط» چیست و این سهمیه به چه كسانی تعلق می‌گیرد؛ این مسائل باعث شده از همین ابتدای كار ابهامات زیادی در زمینه اجرای این طرح ایجاد شود.

طرح مناسب‌سازی خودرو برای معلولان در سال‌های 85 و 86 یكی دیگر از وعده‌هایی بود كه در دوره اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به معلولان داده شده بود. طبق این طرح قرار بود معافیت گمركی تا سقف 30 میلیون تومان به خودروی مناسب‌سازی شده معلولان تعلق بگیرد؛ اما خودروسازها با این طرح مخالفت كردند. شركت‌های خودروسازی داخلی با اعلام اینكه نیازی به واردات خودرو‌های مناسب‌سازی شده خارجی نیست و خودمان از پس این كار بر‌می‌آییم، مانع واردات خودرو برای معلولان شدند. آنها می‌خواستند این معافیت مالیاتی به ورود قطعه‌ها تعلق بگیرد تا خودشان خودروی ویژه معلولان را بسازند. اگر چه چندی قبل نیز پارس خودرو از یك خودروی مناسب‌سازی شده رونمایی كرد؛ اما كار از این مرحله فراتر نرفت و خودروی رو نمایی شده به پاركینگ پارس خودرو فرستاده شد تا شاید در آینده به عنوان خودروی قدیمی در موزه جایی برای خودش دست و پا كند. این درحالی است كه خودروسازها بهزیستی را مقصر كم‌كاری در این زمینه می‌دانند و بهزیستی هم خودروسازها را.

شهرداری، پیشرو در ساخت پایانه معلولان

اما به‌رغم همه كم‌كاری‌هایی كه نهادهای دولتی مرتبط با معلولان در این زمینه انجام دادند، سال گذشته شهرداری تهران با افتتاح پایانه ویژه حمل و نقل معلولان شرایط خوبی را برای رفت و آمد معلولان ایجاد كرد و قرار است مشابه همین پایانه نیز در شرق تهران برای معلولان احداث شود. پیمان سنندجی، مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره به تهران امروز می‌گوید: 60 دستگاه ون مناسب‌سازی شده و 10 دستگاه خودرو ویژه استفاده معلولان و جانبازان توسط شهرداری تهران خریداری شده و در این پایانه مشغول خدمات دهی به معلولان هستند. همچنین از قبل 30 دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده نیز برای سفرهای گروهی این افراد نیز در این پایانه توسط شهرداری تهران قر ار داده شده بود كه در مجموع می‌توان گفت كه 100 دستگاه خودرو برای این پایانه توسط مدیریت شهری تهران تامین شده است. معینی نیز در این باره می‌گوید:‌ تا قبل از اینكه شهردار تهران تاكید به راه‌اندازی این پایانه در شهر تهران كند، هیچ كدام از سازمان‌های متولی اقدام به راه‌اندازی چنین پایانه و ارائه خدماتی در شأن این افراد نكرده بودند و شهرداری با افتتاح پایانه حمل و نقل ویژه معلولان شرایط بسیار خوبی برای رفت و آمد معلولان ایجاد كرد.

در حالی كه قرار بود 50 خودروی ون مناسب‌سازی شده از طرف سازمان بهزیستی به این پایانه اهدا شود تا معلولان تهرانی بتوانند راحت‌تر در شهر رفت و آمد كنند، اما بهزیستی از اهدای این خودروها به پایانه شهرداری امتناع كرد. شهرداری هم با هزینه خودش حدود 100 ون و اتوبوس مناسب‌سازی شده معلولان خرید به همراه بالابر ویژه معلولان و پایانه را برای استفاده معلولان افتتاح كرد. وقتی از معینی در باره علت این اتفاق می‌پرسم می‌گوید: به‌خاطر مشكلات دولت با شهرداری است كه بهزیستی ون‌ها را به پایانه معلولان نداد؛. من اصلا نمی‌فهمم چرا بهزیستی باید در مسائل اجتماعی با شهرداری اختلاف داشته باشد، مسئله معلولان كه دعوای سیاسی نیست! بهزیستی نه ون‌ها را به شهرداری داده نه خودش از آنها استفاده می‌كند. ما هم نمی‌دانیم این ون‌ها چه شدند و كجا هستند. عضو هیات رئیسه فراكسیون معلولان مجلس نیز در مورد اینكه چرا بهزیستی این ون‌ها را به شهرداری نداد، می‌گوید: نظرات مختلفی در این مورد مطرح است. بعضی‌ها می‌گویند به خاطر دعواهای سیاسی بوده، بعضی‌ها هم مسائل حقوقی را مطرح می‌كنند. او در مورد سرنوشت 50 خودروی ون كه قرار بود به پایانه معلولان داده شود می‌گوید: «اگر بخواهیم دنبال این كارها را بگیریم به ناكجا آباد می‌رسیم. ما قانون زیاد داریم. اما در قسمت نظارت بر اجرای قانون‌ها ضعف داریم. اینكه اعتبارات كجا و چطور هزینه شده را معمولا نمی‌دانیم. سازمان‌های بازرسی باید خیلی دقیق‌تر عمل كنند. بهزیستی باید به این سوال پاسخ بدهد كه با این ون‌ها چه كار كرده و چرا آنها را برای استفاده معلولان به شهرداری نداده است؟»

این روزها هزینه حمل و نقل و رفت و آمد برای شهروندان سالم هم سر به فلك گذاشته؛ شهروندان سالمی كه می‌توانند به راحتی از مترو و اتوبوس یا تاكسی استفاده كنند. اما داشتن معلولیت این امكان را از افراد می‌گیرد كه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده كنند. اینكه هزینه بنزین مصرفی خودروهای معلولان از سوی دولت به آنها پرداخت شود یك امتیاز نیست در تمام كشورهای دنیا هم همین كار را می‌كنند و از آن به عنوان احترام به‌حقوق شهروندان نام می‌برند اما در كشورما به علت اختلاف بین دولت با مدیریت شهری حق مسلم شهروندان معلول نادیده گرفته می‌شود تا شاید دولت بتواند با تحت فشار قرار دادن معلولان ضرب شصتی به مدیریت شهری تهران نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha