شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 72354
سلامت نیوز : در حالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدام شعار بازسازی و بهسازی مدرسه‌ها را سر می‌دهند و بر اساس یکی از وعده‌های وزیر آموزش‌وپرورش قرار بود تا پایان امسال دیگر مدرسه خشتی در کشور وجود نداشته باشد، رییس سازمان نوسازی از وجود 4 میلیون متر مربع فضای آموزشی خشتی و گلی در کشور خبر می‌دهد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با کاهش 16 درصدی اعتبار آموزش و پرورش در بودجه سال 92، تکمیل طرح مقاوم‌سازی مدرسه‌های ایران را باید به سال‌های آینده سپرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ با همه زلزله‌هایی که در ماه های اخیر در کشور رخ می‌دهد و با وجود 14 میلیون نفر دانش‌آموز در کل کشور به نظر می‌رسد ایمن‌سازی کلاس‌های درس، تأثیر غیرقابل انکاری در تأمین امنیت جانی بسیاری از کودکان و نوجوانان این مرز و بوم در صورت بروز زلزله احتمالی داشته باشد. مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش چندی پیش در همین باره گفت است که ساختمان‌های آموزشی اگر طبق اصول استاندارد ساخته شده باشند در زلزله‌هایی با قدرت بالا؛ آوار نمی‌شود و سقف‌شان سالم می‌ماند.

50 هزار مدرسه خشتی، بدون اعتبار
در سال‌های اخیر با اختصاص بخشی از اعتبارات آموزش‌وپرورش و تشکیل انجمن خیران مدرسه‌ساز تلاش‌هایی در زمینه مقام‌سازی صورت گرفت، اما هنوز این کار به سرانجام نرسیده است؛ زیرا رییس سازمان نوسازی مدرسه‌ها از وجود 50 هزار کلاس خشتی و گلی در استان‌های مختلف کشور خبر می‌دهد و علت بر جا ماندن چنین مدرسه‌هایی را کمبود اعتبار عنوان می‌کند.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به «حمایت» می‌گوید: مجلس هفتم و هشتم اعتبارات خوبی به مقاوم سازی مدرسه‌ها اختصاص داده بود به طوری که مازاد درآمد ارزی به این امر تعلق گرفت، اما هنوز هم شاهد مدرسه‌های غیراستاندارد هستیم. «اسفندیار اختیاری» ادامه می‌دهد: با این حال اعتبارات مقاوم‌سازی امسال 16 درصد کاهش یافته است و ما هم قبول داریم که این بودجه کافی نیست.

محرومیت دیرینه آموزش‌وپرورش
یک عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته هر بخشی از دولت که با کمبود بودجه مواجه می‌شد، این کمبود را با کاهش اعتبارات آموزش‌وپرورش رفع می‌کردند؛ بنابراین محرومیتی دیرینه در آموزش‌‌وپرورش ایجاد شده است.

عطاالله سلطانی صبور به «حمایت» می‌گوید: وجود مدرسه‌های خشتی و گلی در کشور به دلیل حمایت نکردن از طرح نوسازی مدرسه‌هاست؛ این وضع در حالی به وجود آمده است که مجلس سال‌های گذشته اعتبارات خوبی به این موضوع تخصیص داده بود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در توضیح تاثیر مقاوم‌سازی مدرسه‌ها بر حفظ سلامت جامعه، با یادآوری زلزله ورزقان و روستاهای تبریز اضافه می‌کند: در این زلزله مدرسه‌ها سالم باقی مانده بودند به طوری که از آنجا به عنوان مکانی ایمن برای امدادرسانی استفاده شد.

تخصیص نیافتن 30 درصد از اعتبارات مقاوم‌سازی
وی با اشاره به اختصاص اعتباری بالغ بر 4 میلیارد دلار از ذخیره ارزی به بخش مقاوم‌سازی مدرسه‌ها بیان می‌کند: این قانون در سال‌های قبل توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده بود؛ اما هنوز 30 درصد مبلغ در نظر گرفته شده، تخصیص نیافته است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کاهش جمعیت دانش‌آموزان تصریح می‌کند: هم اکنون از تعداد دانش‌آموزان کاسته شده است اما در سال‌های آینده که نسل جوان امروزی ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند، دوباره با افزایش دانش‌آموز مواجه می‌شویم که باید دولتمردان برای رفع مشکل‌های احتمالی به فکر باشند. البته در این میان خیران نیز می‌توانند به مدرسه‌سازی کمک کنند.

خیران تنها 15 درصد نیازها را رفع می‌کنند
هر سال خیران زیادی به مدرسه‌سازی یا ایمن کردن مدرسه‌ها کمک می‌کنند؛ سلطانی صبور درباره نقش خیران مدرسه‌ساز در زمینه مقاوم‌سازی، می‌افزاید: نیاز مدرسه‌های کشور بیش از کمک خیران است؛ این افراد تنها 15 تا 20 درصد احتیاج‌ها را می‌توانند رفع کنند، ما باید از اعتبارات دولتی در این زمینه هزینه کنیم

96 درصد بودجه صرف پرداخت حقوق می‌شود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تأسف از صرف اعتبارات آموزش‌وپرورش در زمینه پرداخت حقوق فرهنگیان، خاطرنشان می‌کند: آموزش‌وپرورش جزو نهادهای مصرف‌کننده در کشور است که 96 درصد از بودجه خود را صرف پرداخت حقوق می‌کند به همین دلیل بودجه چندانی برای سایر کارها هرچند ضروری باشد، در اختیار ندارد.

او درباره مدرسه های غیر دولتی نیز توضیح می‌دهد: این مدرسه‌ها با درآمدی که کسب می‌کنند تنها می‌توانند مشکلات هزینه‌ای خود را رفع کنند و برای نظام آموزشی کشور درآمدزایی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha