شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 72357

سلامت نیوز : با تعیین هیات رئیسه و انتخاب رئیس سازمان نظام پزشکی، حرف و حدیث‌های پیرامون انتخابات این سازمان که سال گذشته آن را به پرحاشیه‌ترین انتخابات صنفی کشور تبدیل کرده بود، ظاهرا رو به پایان می‌رود. روز گذشته علیرضا زالی، با 166 رای از 225 تعرفه اخذ شده به ریاست سازمان نظام پزشکی انتخاب شد. پیش از این در حاشیه انتخابات این سازمان که اسفند ماه سال گذشته انجام شد، با انتقادات احمدی‌نژاد درخصوص ردصلاحیت‌هایی که اتفاق افتاده بود،‌ احتمال آن می‌رفت که احمدی‌نژاد حکم رئیس سازمان نظام پزشکی را امضا نکند و این سازمان نتواند تا تعیین دولت بعدی به کار خود ادامه دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ پس از استعلام هیات نظارت بر انتخابات از سپاه درخصوص کاندیداها و رد صلاحیت عده‌ای، احمدی‌نژاد این انتخابات را غیرقانونی خوانده و از ورود نیروهای نظامی به این ماجرا انتقاد کرده بود. عباس مسجدی،‌ سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تهران در این خصوص گفته بود: ماده ۲۳ قانون سازمان نظام پزشکی، اختیار کامل احراز صلاحیت نامزدهای این سازمان در اختیار هیات نظارت بر انتخابات قرار داده است و این هیاتها در سراسر کشور علاوه بر استعلام از مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، وزارت بهداشت، وزارت دادگستری و سازمان نظام پزشکی از شیوخ و بزرگان جامعه پزشکی نیز برای استعلام و خبرگرفتن در مورد سابقه افراد کمک گرفته است تا حقی از کسی ضایع نشود.

مراد ‌هاشم‌زهی،‌ عضو کمیسیون بهداشت مجلس و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی نیز در جواب به اعتراضات رئیس‌جمهور گفته بود که این سخنان همچنین درخصوص احتمال امضا نکردن حکم ریاست این سازمان نیز گفته بود که در این صورت خودشان برای حل این مشکل «فکر بکری» می‌کنند. با وجود عدم تخصیص بودجه به نظام پزشکی برای امسال و مشکلاتی که این سازمان با آن مواجه است، احتمال سر و سامان نیافتن وضع ریاست این سازمان و عدم همکاری رئیس دولت با آنها بر مشکلات نظام پزشکی می‌افزاید. هر چند علیرضا زالی امیدوار است رئیس‌جمهور حکمش را امضا کند.

این سازمان بودجه ندارد

علیرضا زالی درخصوص بودجه صفر سازمان نظام پزشکی در سال 92 به آرمان می‌گوید: متاسفانه در ردیف بودجه سنواتی برای این سازمان چیزی در نظر گرفته نشده‌است. ولی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، در زمان طرح بودجه به پیشنهاد کمیسیون بهداشت نامه‌ای به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد تا در این خصوص فکری شود. عمده فعالیت‌های نظام پزشکی در شهرستان‌هاست و این سازمان در 186 شهرستان به کار مشغول است که اغلب از نظر نیروی انسانی، ساختمان، تجهیزات و... فاقد حداقل امکانات هستند. پیشنهاد و درخواست ما این است که تا زمانی که نظام پزشکی نتوانسته با درآمد مستقل خودش را تامین کند و نیازی به بودجه متمرکز نداشته باشد، متممی از بودجه به آن تعلق بگیرد. عمده تمرکز ما نیز بر شهرستان‌هاست و در صورت تامین، 80 درصد سهم شهرستان‌ها خواهد بود تا نظام پزشکی بتواند با ایجاد شرایط تازه‌ای به ارتباط بهتر مردم با بخش درمان کمک کند.

اختلاف در تعیین تعرفه جراحی،‌آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی

رئیس سازمان نظام پزشکی از اختلاف نظر در تعیین بخشی از تعرفه‌های این سازمان و رشد 29 درصدی تعرفه‌های درمان می‌گوید. «در جلساتی که اسفند سال گذشته به صورت مشترک بین سازمان‌های بیمه‌گر،‌ وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برگزار شد، ما در تعیین 85 درصد از مولفه‌های تعرفه‌ای به توافق رسیدیم اما درخصوص تعرفه‌های بخش جراحی، رادیولوژی و آزمایشگاه نتوانستیم به نقطه نظر مشترکی برسیم. درخصوص تعیین حق ویزیت با رشد عمومی 29 درصد اتفاق نظر وجود داشت و برای اجرایی شدن به هیات وزیران سپرده شد.»

زیرمیزی گرفتن پزشکان؛ برخورد قهری؟

زالی معتقد است پدیده زیرمیزی گرفتن پزشکان چه در بخش دولتی و چه خصوصی که این روزها بنا به گفته ناظران افزایش داشته و به عنوان معضلی در نظام درمانی کشور تبدیل شده، پدیده‌ای فرهنگی است و برای اصلاح تنها برخورد قهری کافی نخواهد بود و حتی این نوع برخورد سبب بروز تشنج و پیچیده‌تر شدن مشکلات می‌شود. «جامعه پزشکی ما به خصوص جامعه جوان، درگیر مشکلاتی است که در این سال‌ها بر آن افزوده شده است که درگیر‌ترین پزشکان با این مشکلات، پزشکان اطفال، داخلی و عمومی هستند که جبران خدماتشان به درستی صورت نمی‌گیرد. برای ریشه‌کن شدن این پدیده اجتماعی لازم است که سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌های صرف شده را به موقع جبران کنند. تاخیر در پرداخت‌های بیمه‌ای بر مشکلات می‌افزاید. همین‌طور با تقویت این بخش باید ارتباط مالی پزشک و بیمار به حداقل برسد و نقش نهادهای صنفی و انجمن‌های علمی در این خصوص پررنگ است. این مشکل به تمهیدات خودمراقبتی نیاز دارد و نگاه قهری صرف به نفع جامعه پزشکی و نظام درمان نخواهد بود.»

امیدوارم حکم امضا شود

علیرضا زالی عمده مشکلاتی را که سازمان با آن دست به گریبان است، وضعیت معیشت، اشتغال و رفاه پزشکان جوان به‌خصوص در بخش عمومی و مامایی عنوان می‌کند و از تنظیم برنامه راهبردی این سازمان برای حل مشکلات و شرح جزئیات آن پس از اولین جلسه سازمان خبر می‌دهد. پس از آن که رئیس‌جمهور انتخابات نظام پزشکی را به دلیل دخالت سپاه در امر تایید صلاحیت کاندیداها باطل خواند، این احتمال مطرح شد که احمدی‌نژاد حکم رئیس را امضا نکند با این وجود زالی در رابطه با امضای حکمش از سوی رئیس‌جمهور ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید در صورتی که نتواند با امضای حکم و به طور قانونی ریاست سازمان را برعهده بگیرد، حکم 186 نفر سرپرست در شهرستان‌ها معلق می‌ماند و این به معنای توقف کار سازمان تا زمان تعیین دولت بعدی و ثبت امضای رئیس دولت یازدهم پای حکم او خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha