سلامت نیوز : محققان کشورمان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز پس از ۷ سال مطالعه و انجام حداقل ۱۰ طرح پژوهشی برای اولین بار در دنیا موفق شدند ترکیبات CLA شیر را به صورت غلیظ شده در قالب یک قرص دارویی با خاصیت پیشگیری از سرطان ارائه کنند که به زودی روانه بازار می شود. CLA موجود در شیر دارای ترکیبات بیولوژیکی مختلفی است که ۷۰ درصد آن ها را ترکیبات ایزومری ضدسرطانی تشکیل می دهد. ترکیبات ایزومری دیگری هم در این ترکیب وجود دارد که به عنوان ترکیبات ضد دیابت و چاقی استفاده می شود. همچنین ایزومرهایی با خواص ضد پوکی استخوان و ضد تصلب شرایین نیز برای ترکیب CLA شیر شناخته شده است که هم اکنون مطالعات روی این ترکیبات در حال انجام است.

اکبر تقی زاده، دانشیار تغذیه دام دانشگاه تبریز و مجری طرح با بیان این مطلب در گفت وگو با خراسان افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های ترکیبات CLA، خاصیت آنتی اکسیدانی آن هاست. این ترکیب که هم اکنون توسط متخصصان مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت قرص دارویی ساخته شده، اولین قرص دارویی CLA شیر در دنیاست. پیش از این یک نمونه ترکیب ضدسرطانی از دانه های روغنی در آمریکا ساخته شده بود که در آن ترکیبات شیمیایی نیز به کار رفته بود. اما از آن جا که استفاده از این ترکیب آسیب های کبدی و کلیوی در پی دارد، استفاده از آن از سوی وزارت بهداشت ممنوع شده است.

ترکیبات داروی بیوتکنولوژی ضد سرطان

وی درباره ترکیبات این داروی بیوتکنولوژی گفت: CLA شیر همان اسید «لینولئیک کونژوگه» است. اسید لینولئیک در حالت معمولی در ترکیبات متیلی دارای پیوند خطی است اما اسید لینولئیک کونژوگه در ترکیبات، پیوند مضاعف ایجاد می کند. به عبارت دیگر به جای این که بین کربن شماره ۹ و ۱۲ پیوند دوگانه برقرار باشد، این ترکیب بین کربن ۹ و ۱۱ به صورت مجاور، پیوند مضاعف ایجاد می کند. این پیوندها باعث می شود که ارتباط بسیار قوی با رادیکال های آزاد در مخاط معده، مری و روده ایجاد و در نتیجه این رادیکال ها به راحتی از بدن دفع شود و این ویژگی باعث می شود که این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان قوی مطرح شود.

از طرف دیگر این قرص فرآیند هضم چربی در صفرایی را که به روده منتقل می شود، بهبود می بخشد و به عنوان یک داروی مکمل به دفع ترکیبات مضر و سمی کمک می کند.مجری طرح ادامه داد: این دارو با نام «مکمل دارویی CLA» در دهمین جشنواره ملی ایده های برتر رتبه برتر را کسب کرد.وی درباره کاربرد این دارو گفت: داروی بایوتک مکمل CLA، در پیشگیری از سرطان کاربرد دارد و آثار داروهای ضد سرطان را نیز تا ۳ برابر افزایش می دهد و از آن جایی که این دارو، از بروز سرطان پیشگیری می کند، افراد عادی هم برای دفع عوامل ایجاد سرطان می توانند آن را مصرف کنند. در واقع این دارو از تکثیر سلول های سرطانی که در متاستازهای مختلف اتفاق می افتد جلوگیری و ژن های تولید کننده سرطان را با تشکیل پیوندهایی نابود می کند.

ضمن این که این دارو خود نیز یک عامل آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود به همین دلیل از سرطان پیشگیری می کند. دانشیار دانشگاه تبریز درباره جزئیات ساخت داروی مکمل CLA اظهار داشت: این محصول در ۳ مرحله ساخته می شود. مرحله اول شامل غنی سازی شیر است. مرحله دوم تغلیظ شیر تولید شده و افزودن منابع CLA و مرحله سوم نیز تخلیص و جداسازی قرص های حاوی CLA است. CLA هم یک نوع اسید چرب است.وی افزود: این دارو تشکیل پیوند مضاعف با سلول های سرطانی را نابود و از تکثیر آن ها جلوگیری می کند.تقی زاده افزود: چون این دارو یک داروی مکمل است به انجام تست های حیوانی و بالینی نیاز ندارد. هم اکنون نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده است و شرکت های دارویی نیز از آن استقبال و آمادگی خود را برای تولید تجاری آن اعلام کرده اند.

مراحل اخذ مجوز از وزارت بهداشت نیز در حال انجام است. این دارو به شکل قرص است و با توجه به درجه تغلیظ، مقدار دوز آن مشخص می شود بنابراین میزان مصرف روزانه آن متفاوت خواهد بود. اما اغلب مصرف ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی گرم در روز توصیه می شود.تقی زاده خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه ساخت این دارو از سال ۸۴ در مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیامک نصری ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام.این قرص دو سال پیش ساخته شده.تو بازار موجود است.وبا چه اسمی.یا کی قراره بازار بیاد.ممنون