شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 72367

سلامت نیوز : با بالا رفتن سن، خوردن برخی از غذاهایی که قبلاً بدون نگرانی می خوردید کمی مشکل ساز می شود، زیرا در عملکرد بدن از جمله سیستم گوارشی و دندان ها تغییراتی به وجود می آید که مانند سابق تحمل هر نوع غذایی را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در این مطلب به معرفی برخی از این نوع مواد غذایی می پردازیم. در این زمینه راهکارهایی نیز پیشنهاد شده است.

گریپ فروت: شاید عجیب به نظر بیاید اما آیا می دانستید که برخی مواد غذایی روی عملکرد دارویی که مصرف می کنید تاثیر می گذارد؟ به همین دلیل است که در صورت تجویز دارو باید درباره رژیم غذایی خود از پزشک سوال کنید.به عنوان نمونه، در صورت مصرف دارو برای فشار خون بالا، اضطراب و بی خوابی باید از مصرف میوه گریپ فروت یا آب آن که ممکن است روی تاثیرگذاری دارو تداخل ایجاد کند بپرهیزید. به جای این میوه، میوه های ترکیبی مانند پرتقال و لیمو که سرشار از ویتامین C و پتاسیم است، مصرف کنید.

میوه و سبزیجات خام:اگر دارای دندان حساس و پوسیده هستید از خوردن سبزیجات و میوه های خام بپرهیزید. اما برای به دست آوردن ویتامین و فیبر میوه و سبزیجات آن ها را بپزید تا خوردن آن آسان باشد.

حبوبات: بسیاری از افراد از خوردن حبوبات از جمله لوبیا به علت نفخ و معده دردی که ایجاد می کند، پرهیز می کنند. اما خوب است بدانید حبوباتی مانند لوبیا منبع عالی فیبر و سرشار از پروتئین و آهن و کم چرب است. بنابراین به مرور زمان لوبیا را به مقدار کم به برنامه  غذایی خود اضافه کنید.

لبنیات: با بالا رفتن سن هضم شیر یا لبنیات مشکل می شود. اما برای دریافت کلسیم و پروتئین موجود در آن مصرف آن را قطع نکنید بلکه مقدار آن را کم کنید. از ماست، شیر یا پنیر کم چرب یا لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنید.

کافئین:اگر چه نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار برای همه مشکل ساز نیست اما باعث عصبی شدن بعضی افراد می شود. این نوع نوشیدنی ها ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث اختلال خواب می شود. اگر قصد دارید مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کنار بگذارید بهتر است این کار را کم کم انجام دهید تا دچار علایمی چون سردرد، حالت تهوع و استفراغ نشوید.

گوشت قرمز:سالم ترین نوع گوشت از جمله استیک را به سختی می توان جوید. بنابراین گوشت چرخ کرده بدون چربی را جایگزین استیک کنید یا این که ماهی را به عنوان منبع پروتئین برای برنامه غذایی خود انتخاب کنید.

مواد غذایی شور:اگر بالای ۴۰ سال دارید یا در گروه با ریسک بالا قرار دارید، نمک کمی مصرف کنید. مصرف بالای نمک فشار خون را افزایش می دهد و خطر بروز حمله قلبی و سکته را نیز بالا می برد.

سبزیجات:سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم برگ، گل کلم و کلم پیچ سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، فیبر، کلسیم، آهن و فولات است. این سبزیجات که خطر بروز سرطان را نیز کاهش می دهد نباید به دلیل ایجاد نفخ از برنامه غذایی حذف شود. این سبزیجات را به مرور زمان و به مقدار کم به برنامه غذایی خود اضافه کنید. مصرف مایعات زیاد نیز در پیش گیری از نفخ موثر است.

میوه:میوه های تازه سرشار از ویتامین، فیبر و مواد مغذی است اما اگر خوردن یا جویدن میوه هایی مانند سیب سخت است، میوه های نرم مانند توت، موز و طالبی و... بخورید.

جوانه های خام:جوانه های ماش، شبدر، ترب و... سرشار از ویتامین B و مواد مغذی است. اما از آن جا که در محیط های مرطوب و گرم به عمل می آید نسبت به محصولات تازه دیگر، باکتری بیشتری در خود نگه می دارد.

بنابراین مصرف جوانه ها برای افراد مسن یا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند ممکن است خطرناک باشد. در صورت مصرف، جوانه ها را کاملاً بپزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha