سلامت نیوز :  طرح اكتشاف نفت از دل پارك ملی كویر مدتی است دوباره بر سر زبان‌ها افتاده؛ طرحی كه پای مكتشفان را به منطقه حفاظت شده باز می‌كند، منطقه‌یی كه به اذعان سازمان محیط زیست جزو مناطق مصون است، اما آنچه واضح است این است كه مجوز اكتشاف نفت و گاز در كویر از سوی رییس‌جمهوری دوباره صادر شده است، اما به دلیل ممانعت سازمان محیط زیست از اجرای طرح، هنوز كسی وارد منطقه نشده تا نفتی كشف كند. خبرها حاكی از آن است كه طرح اكتشاف نفت از این پارك به پیمانكاری چینی داده شده بود كه به دلیل توقف طرح، چینی‌ها قصد خروج از كویر، بدون اجرای كامل قرارداد را دارند آن هم در حالی كه دستمزدشان را طلب می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اواخر فروردین ماه امسال در جریان سفر رییس‌جمهوری به استان سمنان اعلام شد كه مجوز اكتشاف نفت در بلوك گرمسار- محدوده كویر و پارك ملی استان سمنان- صادر و عملیات اكتشافی آن آغاز می‌شود.

جواد اوجی، معاون وزیر نفت هم با اشاره به اینكه عملیات اكتشاف نفت در بلوك گرمسار، محدوده كویر و پارك ملی در استان سمنان پیش از این با مشكلاتی زیست محیطی مواجه بود، اعلام كرد: «هم‌اكنون این مشكلات برطرف و مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اكتشاف نفت در این منطقه صادر شده است.»صادر شدن مجوز اكتشاف در كویر در حالی است كه بهمن سلیمانی، معاون مدیر اكتشاف شركت ملی نفت ایران می‌گوید: «مجوز‌های زیست‌محیطی برای اكتشاف در كویر، هفت سال پیش از سوی نهاد ریاست‌جمهوری صادر شده بود اما سازمان محیط زیست تاكنون به این مجوز‌ها گران ننهاده است و اجازه نمی‌دهد كه پیمانكار چینی فعالیت‌های اكتشاف ذخایر هیدروكربوری را در این منطقه تكمیل كند. در سفر اخیر رییس‌جمهوری به سمنان مجوز عملیات اكتشاف نفت و گاز در كویر صادر نشد بلكه دوباره تجدید‌ شده است چراكه در واقع مجوز حفاری اكتشاف مربوط به هفت سال پیش بود، اما محیط زیست مانع از انجام هرگونه عملیات اكتشافی در این منطقه می‌شود.»

او با اشاره به اینكه ریسك اكتشاف در كویر بسیار بالاست و از نظر مدیریت اكتشاف اولویت حفاری ندارد، گفت: «مناطقی مانند زاگرس و خلیج‌فارس اولویت حفاری اكتشافی بالاتری نسبت به منطقه كویر دارند. بر همین اساس تاكنون حفاری در این منطقه صورت نگرفته است و برنامه‌یی هم برای آن وجود ندارد. اگر چه از نظر مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت كویر برای اكتشاف اولویت اقتصادی ندارد اما با توجه به اینكه ذخایر هیدروكربوری در كویر شامل نفت و گاز می‌شود این مناطق در قالب بلوك‌های اكتشافی به پیمانكار واگذار می‌شود و در این حالت ریسك حفاری و سرمایه‌گذاری بر عهده شركت پیمانكار است.»

معاون طبیعی محیط زیست از چینی‌ها بی‌اطلاع است


چینی‌ها اما در این میان پول‌شان را می‌خواهند، پولی كه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی می‌كند. احمدعلی كیخا در این خصوص به «اعتماد» گفت: «این خبر كه طرح اكتشاف نفت پارك ملی كویر به پیمانكار چینی واگذار شده، از نظر ما تایید شده نیست. من تا جایی كه می‌دانم دو، سه سال قبل شركت ملی گاز مجوزی گرفتند كه در دو قطعه صددرصد متر، كاری مطالعاتی انجام بدهند كه موظف هم شده بودند روش‌ها و ابزارهای مطالعاتی شان با استانداردهای زیست محیطی منطبق باشد. از آنجایی كه روش‌های مطالعاتی شان شفاف نبود، ما اجازه ندادیم این مطالعات صورت بگیرد. در واقع برای كار مطالعاتی در این منطقه هم باید تایید محیط زیست درمیان باشد. اما درباره پیمانكار چینی و طلب 100 میلیون دلاری شان در این طرح، من هیچ اطلاعی ندارم. اما این را می‌دانم كه تا ما به كسی رسما اجازه نداده باشیم نمی‌توانند در این منطقه كار كنند.»

وی درباره تایید رییس‌جمهور درباره اكتشاف نفت از این منطقه تحت حفاظت نیز گفت: «فعالیت در این منطقه ممنوع است، مگر اینكه شرایط خاصی حكم‌فرما شود و منافع ملی حكم كند كه در آن صورت مجوز ورود به پارك داده می‌شود. اما در حال حاضر كسی در آن منطقه مجوز اكتشاف ندارد.» اما معاون مدیر اكتشاف شركت ملی نفت ایران با اشاره به اینكه بر همین اساس قرارداد عملیات اكتشافی بلوك گرمسار به چینی‌ها سپرده شد، گفت: «در حالی زمان قرار‌داد با شركت چینی تمام شده است كه سازمان محیط زیست اجازه هیچ?گونه فعالیتی به آنها نداد و اكنون چینی‌ها پول‌شان را می‌خواهند. شركت چینی اعلام كرده است كه «پول‌مان را بدهید تا برویم» آنها دیگر حاضر به ادامه‌ كار در كویر نیستند چراكه شركت چینی بیش از دو سال كار اكتشاف را تعطیل كرده است.

سازمان محیط زیست به صورت شفاهی با آغاز اكتشاف در كویر موافق است، این در حالی است كه این سازمان در عمل مانع از انجام كار می‌شود.»پروژه مطالعات اكتشاف نفت در بلوك نفتی گرمسار، منطقه‌یی وسیع از پارك ملی كویر تا نزدیكی آران و بیدگل را در برمی‌گیرد. این پروژه با مبلغ 100 میلیون دلار در سال 1385 به شركت چینی «ساینو پك» واگذارشد تا كلیه مسائل مربوط به اكتشاف اولیه، مطالعات ژئوفیزیكی و لرزه‌نگاری ظرف مدت دو سال در این بلوك انجام شود. هم‌اكنون حفاری چاه‌های اكتشافی مرحله بعدی عملیات اكتشاف نفت در بلوك نفتی گرمسار است كه به دلیل مشكلات زیست محیطی تاكنون به تعویق افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha