سلامت نیوز : فناوری‌های دیجیتال و سیستم‌های مبتنی بر این فناوری، ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. گویی هر مكان و هر مقوله‌ای كه در آن ردپایی از فناوری دیجیتال یافت نشود با دنیای امروز و زندگی مدرن بیگانه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ یكی از حوزه‌هایی كه تحت‌تاثیر فناوری‌های دیجیتالی شاهد پیشرفت چشمگیری بوده، حوزه سلامت و درمان است. استفاده از سیستم‌های مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال و سیستم‌ها و ابزارهایی كه عنوان هوشمندی را با خود به یدك می‌كشد، نقش مؤثری در بهبود فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف داشته است؛ بنابراین شاید با توجه به این كه كادر درمانی و بیماران برای استقبال از فناوری آمادگی لازم را پیدا كرده‌اند، دیگر وقت آن رسیده باشد كه بیمارستان‌ها هم به سیستم‌های دیجیتال مجهز شوند. حضور فناوری‌های دیجیتال در بیمارستان‌های آینده بدون تردید نویدبخش ورود به عصری جدید در حوزه درمان و پزشكی است. اجازه دهید با هم نگاهی به امكانات یك بیمارستان دیجیتال بیندازیم و فرآیند پذیرش تا ترخیص بیمار را مرور كنیم.

دیجیتال، از پذیرش تا ترخیص

به محض این كه بیمار به بخش پذیرش بیمارستان مراجعه می‌كند و مقدمات لازم برای بستری و درمان بیمار فراهم می‌شود با قرص كوچكی كه در داخل آن یك ریز تراشه جاسازی شده است، از او استقبال می‌شود. با بلعیدن این قرص، بیمار در تمام قسمت‌های این مركز درمانی تحت كنترل و مراقبت است.

آنچه بیش از هر چیز مورد توجه بیماران و مراجعان این مركز قرار می‌گیرد نمای بیرونی و امكانات لوكس و مدرن داخل ساختمان است كه بیش از این كه به یك بیمارستان شباهت داشته باشد شبیه به یك هتل پنج ستاره است، هتلی مدرن كه به آخرین فناوری‌های دیجیتال روز دنیا مجهز شده است.

این امكانات به این معنی است كه در این مركز احتمال خطای انسانی در تشخیص و درمان بیماران به میزان قابل توجهی كاهش یافته و در مقابل شرایط مناسبی برای مراقبت از بیماران فراهم شده است.

در این بیمارستان بیمار پس از پذیرش در اتاقی اختصاصی با امكانات مجلل كه در مقابل پنجره آن باغچه كوچكی از گل‌ها و گیاهان دارویی كشت‌شده، بستری می‌شود.

برخلاف بیمارستان‌های معمولی در این بیمارستان از سیم‌ها و كابل‌هایی كه به نظر می‌رسد باید جزو جدایی‌ناپذیر تجهیزات و امكانات پزشكی باشد و همچنین اسناد و مدارك كاغذی و حتی فیلم‌های رادیولوژی كه استفاده از آنها در تشخیص بیماری‌ها قدمتی دیرینه دارد، هیچ نشانی پیدا نمی‌كنید. همه كارها و امور مربوط به بیماران از پذیرش تا بستری و تشخیص و درمان از طریق كارمندان رباتیك و بدون نیاز به پیگیری‌های مكرر به صورت خودكار انجام می‌شود.

تشخیص بیماری، عكسبرداری، انجام آزمایشات تشخیصی و حتی انجام عمل جراحی نیز منوط به استفاده از تجهیزات رایانه‌ای است. ریزتراشه‌ای كه در بدو ورود به داخل بدن بیمار فرستاده شده است به گیرنده الكترونیكی كه روی سطح پوست بدن بیمار قرار می‌گیرد، اطلاعاتی را ارسال می‌كند كه نتیجه حاصل از بررسی و تجزیه و تحلیل این اطلاعات به تبلت اختصاصی پزشك معالج بیمار ارسال می‌شود.

این سیستم نه تنها وضع قلب و دیگر اندام‌های حیاتی بیمار را زیر نظر قرار می‌دهد، بلكه می‌تواند درباره وضع بیمار، الگوی خواب او و همچنین داروهایی كه برای بیمار تجویز می‌شود نیز اطلاعاتی را ثبت و در خود ذخیره كند.

از آنجا كه مطالعات انجام شده، نشان داده است استفاده از نور طبیعی می‌تواند نقش مهمی در بهبود حال بیماران داشته باشد، در همه اتاق‌های این بیمارستان از نور طبیعی برای روشنایی استفاده می‌شود. استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن هوشمند، حضور مجازی پزشكان در بخش‌های مختلف بیمارستان را در هر ساعتی از شبانه‌روز امكان‌پذیر می‌سازد و پزشك می‌تواند از طریق باركدهایی كه روی داروها نصب می‌شود، داروهای مورد نظرش را برای بیمار تجویز كند و خلاصه همه اموری كه مسئولیت انجام آن را به عهده دارد، تحت كنترل قرار دهد.

همه اتاق‌های بیمارستان مجهز به پایانه‌های ارتباطی رایانه‌ای است كه از طریق سیستم‌های پردازش ابری با هم در ارتباط است. همه اطلاعات از تشخیص بیماری تا توصیه‌های پزشك به ایستگاه پرستار و تجویز دارو به صورت الكترونیكی ثبت می‌شود.

هر بیمار هم مجهز به یك باركد اختصاصی است كه از طریق آن شناسایی شده و تحت پیگیری قرار می‌گیرد و بر این اساس از یك راهكار درمانی اختصاصی برای او استفاده می‌شود. گرچه ممكن است شنیدن این امكانات شما را به یاد فیلم‌های علمی ـ تخیلی بیندازد، اما اینها تنها بخشی از امكانات بیمارستان‌های مجهز به فناوری‌های پیشرفته است.

مراكز درمانی به استقبال فناوری می‌رود

به طور كلی سیستم‌های بیمارستانی مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال را در دو حوزه سیستم‌های شبكه‌ای و امكانات دیجیتال برای تسهیل روند مراقبت و درمان بیماران می‌توان مورد بررسی قرار داد.

استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و كلینیك از جمله سیستم‌های الكترونیكی برای ثبت اسناد و مدارك پزشكی، سیستم‌های بایگانی تصاویر پزشكی و همچنین سیستم‌های شناسایی مبتنی بر فركانس‌های رادیویی می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت طرح‌هایی مانند پرونده الكترونیك سلامت بیماران داشته باشد.

سیستم‌های مراقبتی مانند سیستم‌های نظارت بر اعمال حیاتی بدن بیماران بستری در بخش‌های مختلف، سیستم هشدار به ایستگاه پرستاری و همچنین سیستم‌هایی كه به محض مواجه‌شدن بیمار با شرایط خاص، این موضوع را به پزشك معالج اطلاع رسانی می‌كنند از دیگر امكانات بیمارستان‌های پیشرفته است كه در این زیر مجموعه قرار می‌گیرد، اما اگر بخواهیم درباره بیمارستان‌های آینده كه بیمارستان‌هایی از جنس، رنگ و بوی فناوری هستند، صحبت كنیم بدون تردید نمی‌توانیم تنها به ویژگی‌های نرم‌افزاری و زیر ساخت‌های پایش درمان و مراقبت از بیماران بسنده كنیم.

یكی از دیگر ویژگی‌های این بیمارستان‌ها، ویژگی‌های ساختاری آنهاست كه مجموعه‌ای از سیستم‌های تهویه، كنترل كیفیت هوا، تنظیم رطوبت داخلی و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی را در برمی‌گیرد. مدیریت مصرف انرژی نیز از دیگر ویژگی‌های مطرح در ساخت این بیمارستان‌هاست.

در حقیقت باید به منظور كاهش مصرف انرژی از سیستم‌های مدیریت هوشمند برای تامین روشنایی و مصرف انرژی در فضاهای درمانی استفاده ‌شود.

گرچه ممكن است در مراكز درمانی مختلف از بخشی از این امكانات و فناوری‌ها استفاده شده باشد، اما تا امروز در هیچ مركز درمانی یا بیمارستانی همه این امكانات و فناوری‌ها یكجا دور هم جمع نشده است و بیمارستان‌های دیجیتال نخستین مراكزمیزبان برترین فناوری‌های دیجیتال روز دنیاست.

فناوری اطلاعات عزمش را جزم كرده است تا در نخستین بیمارستان‌های مجهز به فناوری دیجیتال به عنوان ستون اصلی و شاهراه ارتباطی عمل كرده و تنها از طریق یك رشته كابل نوری نمایی از پیشرفت فناوری را به نمایش بگذارد.

ویژگی منحصر به فرد این مراكز این است كه در آنها فناوری دیجیتال از سیستم‌های پیشرفته در اتاق عمل، نمایشگرها و تجهیزات رادیولوژی و امكانات لازم برای استفاده از امكان برقراری تماس ویدئویی یا برگزاری ویدئو كنفرانس‌ها قدمی فراتر گذاشته و امكانات گسترده‌تری را به ارمغان آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha