سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: افراد مبتلا به کم شنوایی به ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین سالمندان برای داشتن شنوایی کامل و دوری از مشکلات بعدی باید از سمعک‌های دو گوشی استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکارنیوز ؛ محسن احدی اظهار داشت: یک دیدگاه اشتباه مبنی بر اینکه تنها استفاده از یک سمعک کافی است در بین مردم راجع شده است؛ این درحالی است که به جز موارد خاص که متخصص آن را تشخیص می‌دهد باید از سمعک‌های دوگوشی استفاده کرد. وی با بیان اینکه شنوایی دو گوشی مزایای زیادی برای افراد دارد، افزود: به عنوان نمونه در محیط‌های پر سروصدا برای اینکه بتوان گفتار را خوب متوجه شد باید از دو گوش استفاده کرد به دلیل اینکه در چنین محیط‌هایی بر اساس مقایسه اطلاعات بین دو گوش، صدای مورد نظر از میان سیگنال‌هایی که وارد مغز می‌شود، تفکیک می‌شود و می‌توان صدای موردنظر را شنید. احدی گفت: همچنین برای جهت یابی صداها دو سمعک نیاز است چراکه برای شناسایی منبع صدا باید هر دو گوش فعال باشد به این ترتیب افرادی که یک سمعک دارند، در این مورد مشکل خواهند داشت.دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با بیان اینکه در جمعیت ایرانی تعداد سالمندان کم شنوا بیشتر از سایر کشورها است، گفت: در این مورد آمار دقیقی وجود ندارد ولی به دلیل وجود آلودگی صوتی زیاد، استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک و برخی داروهای محدودیت زا برای شنوایی انتظار می‌رود که این تعداد بیشتر از سایر کشورها باشد.

احدی توضیح داد: کم شنوایی‌ها به دو نوع کم شنوایی انتقالی وکم شنوایی حسی و عصبی تقسیم می‌شود؛ در کم شنوایی‌های انتقالی که بر اثر عفونت بروز می‌کند، گوش میانی و گوش خارجی دچار مشکل می‌شود و برای رفع آن درمان دارویی و پس از آن درمان جراحی تجویز می‌شود. وی گفت: در کم شنوایی انتقالی اگر عفونت‌ها برطرف نشود، ممکن است عوارض آن ماندگار شود و گوش میانی را دچار مشکل کند؛ بنابراین به ویژه در مورد کودکانی که عفونت‌های گوش میانی دارند، توصیه می‌شود که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند و آزمایشات دوره ای شنوایی برای آنها داده شود تا از برطرف شدن آلودگی‌ها و عفونت‌ها اطمینان حاصل شود.

احدی افزود: این مشکل در کودکان بیشتر در فصل سرما بروز می‌کند و درمان اولیه آن درمان دارویی، پس از آن درمان جراحی و یا استفاده از سمعک است که متناسب با نوع و رشد بیماری از سوی پزشک معالج تجویز می‌شود. وی گفت: کم شنوایی‌های حسی و عصبی مانند پیرگوشی‌ها بر اثر مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین‌ها و داروهای کلیوی، آلودگی‌های صوتی و وراثت بروز می‌کند و تنها راه رفع این مشکل استفاده از سمعک است.

احدی در مورد شست و شوی گوش که در برخی مطب‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: جرم‌های گوش از بافت‌های داخلی گوش محافظت می‌کند و باعث می‌شود که آلودگی‌ها وارد گوش نشود، بنابراین شست و شوی گوش امری غیرضروری است.

احدی گفت: در بسیاری از موارد جرم‌ها به خودی خود از گوش خارج می‌شود و نیازی به شست و شو ندارد مگر اینکه به دلایلی تجمع جرم‌ها صورت بگیرد به طوری که روی شنوایی تاثیر بگذارد و عوارض جانبی ایجاد کند که در این صورت شست و شو با تجویز پزشک صورت می‌گیرد. وی توضیح داد: تجمع جرم‌ها اغلب به دلیل دستکاری زیاد و استفاده از گوش پاک کن‌ها ایجاد می‌شود که باعث می‌شود جرم‌ها فشرده و در داخل گوش جمع شوند. احدی گفت: به طور کلی استفاده از گوش پاک کن‌ها توصیه نمی‌شود زیرا استفاده نادرست از آن ممکن است حتی باعث پارگی پرده گوش شود.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اظهار داشت: در کشور ما کم شنوایی‌ها به دلیل اینکه خدمات درمانی و تجویز پروتزها پوشش بیمه ای ندارد و یا اینکه پوشش بیمه ای آنها بسیار ناچیز است، اغلب بدون درمان می‌ماند.

احدی افزود: به دلیل مشکلات بیمه ای و یا کم توجهی سالمندان به مشکل شنوایی خود، حدود 80 درصد این دسته از افراد نیازمند به استفاده از سمعک در کشور ما، از آن بی بهره مانده اند. وی اظهار داشت: حدود 50 درصد افراد بالای 70 سال و تمام افراد بالای 80 سال دچار نوعی از کم شنوایی هستند که در صورت عدم درمان، باعث انزواطلبی، گوشه گیری، کاهش مهارت‌های شناختی و ضعیف شدن حافظه در آنها می‌شود. احدی همچنین به دیدگاه منفی استفاده از سمعک به عنوان یکی دیگر از مواردی که باعث حاد شدن کم شنوایی در بین افراد می‌شود، اشاره کرد و گفت: دیدگاه غالبی در جامعه ما وجود دارد که به افراد دارای سمعک با نگاه معلولیت می‌نگرند و همین موضوع باعث می‌شود که بیماران به خصوص جوانان و نوجوانان از سمعک استفاده نکنند.وی افزود: به این دسته از بیماران توصیه می‌شود که حفظ سلامت خود را در اولویت قرار دهند و برای درمان بیماری خود اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha