شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 72387
سلامت نیوز :  بیماری کودکان مبتلا به فاویسم با بوی باقلا هم تشدید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: کودکانی که به بیماری فاویسم مبتلا هستند در موارد شدید بیماری حتی به بوی باقلا نیز حساسیت نشان می‌دهند.

دکتر علی اصغر عالی‌پورضمن معرفی بیماری فاویسم یا حساسیت به باقلا، اظهار داشت: در گلبول قرمز افراد آنزیمی به نام G6PD (گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز) وجود دارد که عامل اصلی مقاومت جداره گلبول قرمز در برابراکسیدان هاست و در بیماری فاویسم مقدار این آنزیم در بدن فرد کمتر از حد نرمال است.

وی ادامه داد: در این افراد جدار گلبول نسبت به برخی مواد غذایی از جمله باقلا و برخی از داروها حساس است و در صورت مصرف این مواد جدار گلبول قرمز می‌شکند و فرد دچار کم خونی می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص، میزان بروز علائم بیماری و کم خونی ناشی از آن بستگی به شدت بیماری دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام ارثی بودن این بیماری، خاطرنشان کرد: این بیماری از مادر به فرزند منتقل می‌شود، اما در دخترها کمتر بروز می‌کند.

عالی پور یادآور شد: معمولا دایی کودکی که فاویسم دارد نیز به این بیماری مبتلا بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری در وجود فرد از بین نمی‌رود، افزود: ممکن است با افزایش سن میزان آنزیم کمی بیشتر شود و خطر لیز شدن گلبول‌های قرمز کاهش یابد.

این پزشک متخصص در خصوص علائم بیماری هم گفت: در مرحله اول ادرار فرد پررنگ می‌شود و بعد رنگ پریدگی و زرد شدن بروز می‌کند.

عالی‌پور ادامه داد: وقتی تشخیص دهیم فردی بیمار است لیستی از داروهایی که منع مصرف دارند در اختیارش قرار می‌دهیم که قرص آسپرین، کوتریموکسازول، نفتالین، داروهای ضد مالاریا و غیره از جمله آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha